MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI MASYARAKAT DI DAERAHKU DENGAN MEDIA DIORAMA PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN KEBONSARI 1/414 SURABAYA

Authors

  • Wulan Anggraini Universitas Negeri Surabaya
  • Delia Indrawati Universitas Negeri Surabaya
  • Ganda Riswanto SDN Kebonsari 1/414 Surabaya
  • Sri Yuniati SDN Kebonsari 1/414 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17574

Keywords:

learning results, communities in my area, diorama media

Abstract

The focus of this research is the learning material of the community in my area in class IV of SDN Kebonsari 1/414 Surabaya, where students experience difficulties in understanding concepts. The main factors causing this are insufficient use of learning media and ineffective conventional teaching methods. Diorama media was used in this research to improve student learning outcomes. Planning, implementation, observation, and reflection are components of these two cycles of classroom action research. The research results show that the use of diorama media significantly improves student learning outcomes. The average score increased from 19% in cycle I to 88% in cycle II, and the percentage of completeness increased from 45.38% to 85.77%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Balaka, M. Y. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Penerbit Widina Bhakti Persada.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sudiman, A. (2012). Media Pendidikan (Pengertin, Pengembangan, dan Pendidikan). Depok: PT Rajgrafindo Persada.

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, R&D. Yogyakarta: Bina Cita.

Aderusliana. 2007. Konsep Dasar Evaluasi Hasil Belajar. (Online) http://aderusliana.wordpress.com. (Diakses 6 Juni 2024).

Permendikbudristek 2022 No.008, Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum Merdeka.

Andari, erni. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Menggunakan Learning Management System (LMS). Jurnal Pendidikan Profesi Guru. 1 (2). 65-79. doi: https://doi.org/10.30762/allimna.v1i2.694

Fitri, A. (2023). Inovasi Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Karimah Tauhid, 2(2). 442-448.

Maimunah. (2016). “Metode Penggunaan Media Pembelajaran.” Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban 5 (1). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.107.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu. 6 (4), 6313-6319. doi: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237

Septyana, E., Indriati, N. D., Indiati, I., & Ariyanto, L. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Boga 1 SMK di Semarang pada Materi Program Linear. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 6(2), 85-94.

Tumulo, T.I (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Inquiri Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas XII SMA Negeri 4 Gorontalo. Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian, 02(2), 437 – 446.

Downloads

Published

2024-11-22