PENTINGNYA PENDIDIKAN INKLUSIF BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS

Authors

  • Marsianus Meka Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada
  • Oktaviani Meno Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada
  • Rosadalma Bengu Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti Ngada

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.17375

Keywords:

Inclusive Education, Social problems of children with special needs

Abstract

This research aims to find out the literature about the importance of inclusive education for children with special needs. This type of research is literature review research which proves that inclusive education can overcome the social problems of children with special needs. This research method uses a descriptive qualitative research method with a literature review approach. Data collection was carried out by searching for articles and books from electronic journals, namely via Google Scholar, which can strengthen the analysis results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Nandiyah. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25 (86).

Anggriana, T.M., Trisnani.R.P. (2016). Kompetensi Guru Pendamping Siswa ABK Di Sekolah Dasar. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2(2).

Atmajaya, J.R. 2008. Pendidikan dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: Karya.

Efendi,M. (2006). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: PT.Bumi Aksara.

Fannisa,A. R. (2013). The Role Of Shadow Teacher On Giving Education Service For Special Students In The Inclusive School SDN Giwang Yogyakarta. Jurnal Widia Ortodidaktika, 3(2), 51 -61.

Husna,F., Yunus, N.R., Gunawan, A. (2019). Hak Mendapatkan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Dimensi Politik Hukum Pendidikan. Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 6(2), 207-228.

Heward, W.L. 2003. Exceptional Children: An Introduction to Special Education. New Jersey: Merril, Prentice Hall.

Khusus, B.,Di,A.B.K., Jawa, P. (2015). Evaluasi Pendidikan Inklusif Bagi Anak. Jurnal Penelitian Pendidikan, 32 (2), 119-126.

Lattu, D. (2012). Peran Guru Bimbingan dan Konseling pada Sekolah Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 2(1), 20-28.

Maftuhatin, Lilik. (2014). Evaluasi Pembelajaran Ank Berkebutuhan Khusus (ABK) Di Kelas Inklusif Di SD Plus Darul ‘Ulum Jombang. Jurnal Studi Islam, 5(2), 201 -227.

Maisarah. 2018. Anak Berkebutuhan Khusus dan Permasalahannya. Jurnal AlIjtimaiyyah. 4(1). https://jurnal.ar raniry.ac.id/index.php/PMI/article/view/4781

Mangunsong, F. 2009. Psikologi dan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Depok: LembagaPengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologis (LPSP3) FakultasPsikologi Universitas Indonesia (FPUI). https://scholar.google.co.id/citations?user=PnVsOqkAAAAJ&hl=id

Nurfadillah, S., Ningsih, D.A., Andriyanto,A.S.H., Ramdhan, F. (2022). Analisis Manejemen Pendidikan Inklusi Di SD Negeri Poris 2 Kota Tanggerang. Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(6), 764-775.

O’Neil,J.1994. Can inclusion work.A Conversation With James Kauffman and Mara Sapon-Shevin. Educational Leadership. 52(4) 7-11.

Pitaloka. 2022. Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Kusus. Jurnal Masaliq. 2(1).

https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/masaliq/article/download/83/66/

Rahma,A.P., Sopandi.,A.A. (2022). Analisis Faktor Penyebab Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Putus Sekolah Di Kecamatan X Kota Diatas Kabupaten Solok. Journal of Basic Education Studies, 5(1).

Rejeki, D.S., Hermawan. (2010). Pendidikan Inklusi dan Kemampuan Menyesuaikan Diri Anak Berkebutuhan Khusus Terhadap Keberhasilan Sosialisasi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, vol 16.

Downloads

Published

2024-09-02