IMPLEMENTASI MODEL BERAMEAN UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA SDN MELAYU 2 BANJARMASIN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17224Keywords:
beramean model, activities, critical thinking skillsAbstract
The problem faced in this research is the low level of activity and critical thinking skills of students in learning mathematics. This happens because the learning carried out is one-way, there is a lack of active participation of students during learning, there is no variation in the use of learning models and media, and students have not mastered critical thinking indicators. One of the proposed solutions is to apply the BERAMEAN model. This research aims to increase students' critical thinking activities and skills. The method used is Classroom Action Research (PTK). The research subjects were 20 fifth grade students at SDN Melayu 2 Banjarmasin. The data collected is qualitative data. The results showed that student activity increased from 30% at the first meeting to 100% at the fourth meeting. Students' critical thinking skills also increased from 25% at the first meeting to 95% at the fourth meeting. Based on these results, it can be concluded that the use of the BERAMEAN model is effective in increasing students' critical thinking activities and skills.Downloads
References
Agusta, A. R., & Sa’dijah, C. (2021). Kesiapan Guru Melaksanakan Pembelajaran Berbasis HOTS Ditinjau dari Pengetahuan dan Kemampuan Mengemas Perangkat Pembelajaran. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 3(2), 402–424. https://doi.org/10.20527/padaringan.v3i2.3422
Agusta, A. R., Suriansyah, A., & Setyosari, P. (2021). Model Blended Learning Gawi Manuntung untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Journal of Economics Education and Entrepreneurship, 2(2), 63. https://doi.org/10.20527/jee.v2i2.4101
Anton, & Usman. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Pendekatan Pengelolaan Kelas. Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 4(1), 69–83.
Arifin, N. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Literasi Matematika Dan Rasa Ingin Tahu Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 9–17. https://doi.org/10.24903/pm.v7i1.1015
Az-Zahra, A., Abdullah, V., & Marini, A. (2023). Studi Literatur: Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT). Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(8), 985–996. Retrieved from 4459
Ekasari, R., Dicky Denitri, F., Fathoni Rodli, A., & Rezki Pramudipta, A. (2021). Analisis Dampak Disrupsi Pendidikan Era Revolusi Indsutri 4.0. Jurnal Ecopreneur, 12 Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 4(1), 121–134. https://doi.org/10.51804/econ12.v4i1.924
Fadila, P. N., Kesumawati, N., & Sukardi. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Berdasarkan Motivasi Belajar Siswa SD. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1474–1481. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.5153
Insani, S. U. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Pembelajaran Matematika Dengan Model Discovery Learningpada Siswa Kelas X Man 1 Kampar. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(1), 11. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i1.7255
Isnarofik, M. B. (2017). Upaya Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dan Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Pembentukan Tanah Melalui Model Pembelajaran Make A Match. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 42–46. https://doi.org/10.30595/dinamika.v9i1.3860
Kaharuddin, A. (2020). Perbandingan Model JIGSAW Dengan TGT Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa SD Kabupaten Gowa. Metodik Didaktik, 15(2), 13–23. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpmi/article/view/14972%0Ahttps://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpmi/article/viewFile/14972/12096
Kanah, I., & Mardiani, D. (2022). Kemampuan Komunikasi dan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Problem Based Learning dan Discovery Learning. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 255–264. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1825
Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 3(2), 107–114.
Kusnaedi, T., Kesumawati, N., & Dedy, A. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SD Negeri Tri Mulya Agung. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(3), 721–729. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1364
Lestari, A. Y. B., Kurniawan, F., & Bayu Ardi, R. (2020). Penyebab Tingginya Angka Anak Putus Sekolah Jenjang Sekolah Dasar (SD). Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 299–308. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.24470
Lestari, S. D., Khamdun, & Riswari, L. A. (2023). Penerapan Model Make A Match Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SDN Boloagung 02. As-Sabiqun, 5(2), 592–603. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i2.3125
Martiasari, A., & Kelana, J. B. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Manipulatif Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/jpp.v1i1.10356
Mayasari, A., Arifudin, O., & Juliawati, E. (2022). Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Keaktifan Pembelajaran. Jurnal Tahsinia, 3(2), 167–175. https://doi.org/10.57171/jt.v3i2.335
Mustika, I. W. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika. Jurnal IKA, 18(1), 54–72. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IKA/article/view/28384
Ngatiyem. (2021). Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 1(2), 149–157.
Noorhapizah, Pratiwi, D. A., & Ramadhanty, K. (2022). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Menggunakan SMART Model Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(2), 613–624. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v2i2.3773
Nurlita, J., Robandi, B., & Fitriani, A. D. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 174–184.
Pratomo, E., Suwandono, & Ahmadi. (2022). Eksperimentasi Model Pembelajaran Teams Games Tournament dan Student Team Achievement Division Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau dari Self-efficacy Peserta Didik. Integral (Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika), 4(2), 139–145.
Ramadi, & Aliansyah, M. (2019). Meingkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Menulis Surat Undangan Pada Tema Peristiwa Dalam Kehidupan Dengan Kombinasi Model Example Non Example, Number Heads Together (NHT), Dan Taling Stick Pada Siswa Kelas 5A SDN Pelambuan 2 Banjarmasin. Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Sosial, 6(1), 51–59.
Rosidha, A. (2020). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi Melalui Model Pembelajaran Make and Match Berbasis Media Karu Pintar. Jurnal Paedagogy, 7(4), 393–401. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2946
Rosita, Zulpiah Sulaiman, A., Jumrah, & Kamal Ahmad, A. (2023). Penguatan Pondasi Matematika Dan Sains Anak Pendidikan Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multi Displin Ilmu, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.47709/jpmasdi.v1i2.2468
Sa’adilla, S., Sofiyan, & Fadilah. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Teams Games Tournament (Tgt) Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 3(1), 28–35.
Salsabiila, S. A., Mulyani, S., & Caturiasari, J. (2023). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas V SD. AL QODIRI JURNAL PENDIDIKAN, SOSIAL DAN KEAGAMAAN, 21(2), 814–823.
Sari, N. M., Masfuah, S., & Ardianti, S. D. (2020). Model TGT Berbantuan Media Permainan Pletokan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 219–224. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.376
Silalahi, T. M., Dabukke, B. E., & Sihite, W. M. (2022). Pengaruh model kooperatif tipe make a match terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis dan motivasi belajar siswa pada kelas III SDN 066652 Bakti Luhur. Journal of Didactic Mathematics, 3(2), 78–84. https://doi.org/10.34007/jdm.v3i2.1441
Solihah, B., Hadi, W. P., Qomaria, N., Tamam, B., & Rakhmawan, A. (2023). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Natural Science Education Research, 6(1), 26–34. https://doi.org/10.21107/nser.v6i1.19160
Sutaryo, J. B. K. P., Dewi, R. P., & Natalia, A. D. (2023). Peningkatan Keaktifan Dan Rasa Ingin Tahu Belajar Siswa Materi Pengukuran Sudut Melalui Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Pada Siswa Kelas IVB SD Kanisius Sengkan. TEACHER : Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 3(3), 141–149. https://doi.org/10.51878/teacher.v3i3.2495
Umarsono, & Agusta, A. R. (2024). Meningkatkan Aktivitas Dan Keterampilan Berpikir Kritis Belajar Siswa Muatan IPA Dengan Model Proses Pada Siswa Kelas V. TRIGONOMETRI Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 1–17.
Wahyudi, A. A., & Hadaming, H. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(1), 8–16. https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i1.3303
Widana, W., & Diartiani, P. A. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Etnomatematika untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 10(1), 88–98.
Yanti, R., Mukhtar, & Napitupulu, E. (2022). Perbedaan Kemampuan Komunikasi dan Penalaran Matematis Siswa Yang Diajarkan Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match dan Number Head Together. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1908–1921. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1434
Zakaria, P., Nurwan, & Silalahi, F. D. (2021). Deskripsi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Daring Pada Materi Segi Empat. Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 9(1), 32–39. https://doi.org/10.34312/euler.v9i1.10539
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.