ANALISIS WACANA KRITIS PADA IKLAN LAYANAN PENDIDIKAN KAJIAN NORMAN FAIRCLOUGH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17150Keywords:
Linguistics, Discourse, Educational ServicesAbstract
Critical Discourse Analysis in Educational Service Advertisements Study by Norman Fairclough. Thesis. This research aims to describe the linguistic features of critical discourse analysis in Educational Service Advertisements. This research uses a qualitative descriptive method. The qualitative descriptive method is research that produces data in the form of words or verbally. The focus of this research is critical discourse analysis at the level of analysis of educational service advertising texts which are studied using the Norman Fairclough model. The data in this research is written discourse in Educational Service Advertisements. The data collection techniques used are observation and note taking/recording. Data analysis techniques include data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results show that there are forms of AWK linguistic features in Educational Service Advertisements. The linguistic features are lexical processes, meaning relations, metaphors, euphemistic expressions, formal and informal words, positive and negative evaluation, nominalization, passification, use of positive and affirmative sentence forms, sentence modes, modality, text ordering, and control. participants. From data 1 to data 16 what was found were the linguistic features of lexical processes, meaning relations, positive sentence forms and participant affirmation and control.Downloads
References
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran (Edisi Revisi). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Asnidar, A. (2018). Analisis Wacana Kritis Iklan Operator Seluler. Jurnal Konfiks, 5(1), 22–27.
Cenderamata, R. C., & Darmayanti, N. (2019). Analisis Wacana Kritis Fairclough pada Pemberitaan Selebriti di Media Daring. Literasi: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 3(1), 1–8.
Dalman. (2019). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Pers.
Darmansah, A., & Yosepha, S. Y. (2020). Pengaruh Citra Merek dan Persepsi Harga terhadap Keputusan Pembelian Online pada Aplikasi Shopee di Wilayah Jakarta Timur. Jurnal Inovatif Mahasiswa Manajemen, 1(1), 15–30.
Gereda, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia: Menggunakan Bahasa Indonesia secara Baik dan Benar. Jawa Barat: Edu Publisher.
Gusnayetti, G. (2021). Keterampilan Berbicara dalam Bahasa Lisan bagi Mahasiswa. Ensiklopedia of Journal, 3(2), 206–213.
Handayani, E. N., & Chasanah, S. N. (2019). Representasi Kehidupan dalam Program Meme di Instagram: Analisis Wacana Kritis Model Norman Fairclough. Prosiding University Research Colloquium, 180–184.
Harahap, O. F. M., Mastiur Napitupulu, S. K. M., & Batubara, N. S. (2022). Media Pembelajaran: Teori dan Perspektif Penggunaan Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Pasaman: Azka Pustaka.
Hoerudin, C. W. (2023). Strategi Meningkatkan Mutu Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Pemanfaatan Media Pembelajaran. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen dan Pendidikan, 4(1), 36–47.
Kridalaksana, H. (2019). Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Marlia, C., Surif, M., & Dalimunthe, S. F. (2022). Analisis Wacana Kritis Van Djik pada Iklan Bear Brand Tahun 2021 dan 2022. Asas: Jurnal Sastra, 11(2).
Mudiawati, Rinda Cahya, Yusak Hudiyono, and Bibit Suhatmady. "Analisis wacana kritis Norman Fairclough terhadap bahasa slogan aksi demonstrasi guru di Samarinda." Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya 6.3 (2023): 739-762.
Purnomo, E., Wahyudi, A. B., & Santoso, J. (2021). Fungsi Bahasa dalam Wacana Ungkapan Hikmah di SD Se-Karesidenan Surakarta. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 5(1), 1–10.
Rezani, D., Alfani, H., & Suwarno, D. M. (2020). Konstruksi Realitas Etnik dalam Iklan Berbahasa Ogan di Baturaja Radio 103, 1 FM. Jurnal Massa, 1(1), 73–82.
Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Takalar: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Sanyoto, G. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Menggunakan Model Discovery Learning pada Materi Isi Pokok Laporan Hasil Observasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas X SMAN 1 Batanghari. Journal Education of Batanghari, 2(11), 60–69.
Septriana, H., Hudhana, W. D., & Sumarlam, S. (2022). Analisis Wacana Kritis Iklan Layanan Masyarakat Covid-19 pada Koran Media Indonesia (Kajian Teun A. Van Dijk). Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2), 117–125.
Setiawati, E., & Rusmawati, R. (2019). Analisis Wacana: Konsep, Teori, dan Aplikasi. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Silalahi, M. C. P., Sudarsono, S. C., & Wardani, M. M. S. (2020). Permainan Bahasa dalam Wacana Cocokologi pada Acara “Ini Talk Show” di NET. Jurnal Ilmiah Kebudayaan Sintesis, 14(1), 94–108.
Silaswati, D. (2019). Analisis Wacana Kritis dalam Pengkajian Wacana. METAMORFOSIS| Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 12(1), 1–10.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tarigan, H. G. (2019). Membina Keterampilan Menulis: Suatu Paragraf dan Pengembangannya. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.