ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI DAN NUMERASI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Tiara Nur Cahyani Universitas Muhummadiyah Tangerang
  • Een Unaenah Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Erdhita Oktrifianty Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17029

Keywords:

initial ability, level, literacy, numeracy, story problems

Abstract

Literacy and numeracy skills are the ability to use various kinds of numbers and symbols in basic mathematics, the ability to analyze the information displayed, and the ability to interpret answer results. This research method is descriptive research with a qualitative approach. This research aims to determine students' literacy and numeracy abilities in solving circle diagram problems. Data collection techniques use test and interview methods. The analysis techniques used are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The subjects in this research were class V-A students at SD Negeri Cibodas 5, Tangerang City, totaling 16 students, consisting of 2 students with high initial abilities, 5 students with medium initial abilities, and 9 students with low initial abilities. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the students with the highest literacy and numeracy ability test scores can meet 3 indicators, then students with medium category literacy and numeracy ability test scores can meet 2 indicators, while students with the lowest numeracy literacy test scores only meet 1 indicator

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliah, S. N., & Bernard, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Berbentuk Cerita pada Materi Segitiga dan Segiempat. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 111. https://doi.org/10.24014/sjme.v6i2.9325

Amaliah, Fitri, Sutirna, Zulkarnaen, R. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi segiempat dan segitiga A . Pendahuluan Matematika merupakan salah satu mata pelajaran yang harus dipelajari siswa . Dalam matematika , ada berbagai kemampuan yang harus dikuasai siswa , sala. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 10–20.

Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.774

Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283. http://jurnal.ekadanta.org/index.php/Widyalaya/article/view/121

HADIAWATI, N. M. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Literasi Numerasi menggunakan Quizizz untuk Mengukur Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada Pembelajaran IPA …. Repository.Unej.Ac.Id. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/110265%0Ahttps://repository.unej.ac.id/bitstream/handle/123456789/110265/SKRIPSI_NURHAMIDA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Husna, N. M., Isnarto, I., Suyitno, A., & Shodiqin, A. (2022). Integrasi Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 841–845.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). AKM dan Implikasinya Pada Pembelajaran. Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan KebudayaanPembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–37.

Kusuma, A. S., & Nurmawanti, I. (2023). Pengembangan Soal-Soal Literasi dan Numerasi Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS) untuk Siswa Sekolah Dasar (SD). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 516–523. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1313

Liswati, T. W., Yuniarti, Y. sri, & Sakinah, N. G. A. P. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Literasi Numerasi (pp. 1–59).

Manasikana, A. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Matematis Siswa Sekolah Dasar Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. 1–64.

Masliah, L., Nirmala, S. D., & Sugilar, S. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) terhadap Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4106

Muslimah, H., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Berbentuk Soal Cerita. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 8(1), 36–43. https://doi.org/10.21831/jpms.v8i1.30000

Novferma, N. (2016). Analisis kesulitan dan self-efficacy siswa SMP dalam pemecahan masalah matematika berbentuk soal cerita. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 76–87. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i1.10403

Nurcahyono, N. A., Kunci, K., Literasi, K., Numerasi, K., & Pembelajaran, M. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Melalui Model Pembelajaran. HEXAGON: Jurnal Ilmu dan Pendidikan Matematika. Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 2988–7763. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.4924

Nurtiana, N., & Adirakasiwi, A. G. (2023). Kemampuan Literasi Numerasi Ditinjau Dari Self-Efficacy. Sesiomadika, 4(1), 518–532. http://conference.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/Sesiomadika2022

Patta, R., Muin, A., & Mujahidah, M. (2021). Kemampuan Literasi Numerasi Ditinjau dari gaya Kognitif Reflektif-Impulsif. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 212. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.20130

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385

Rachma, R. (2023). Kajian literatur: kemampuan numerasi pada perkembangan peserta didik di lingkungan sekolah. Cakrawala Jurnal Ilmiah Bidang Sains, 2(1), 7. https://doi.org/10.28989/cakrawala.v2i1.1456

Riset, K., & Tinggi, D. A. N. P. (2017). Lampiran 1: Berita Acara. November 2016.

Rismawati, M., Rahmawati, P., & Rindiani, A. B. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Pemecahan Masalah Matematika Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 2134–2143. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1444

Rohim, D. C. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 54–62. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.14993

Sa’dia, H. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Ditinjau dari Pengetahuan Metakognisi Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA Konten Space and Shape. Skripsi, 199.

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041

Sistem, K., Produk, D., & Musyarakah, P. (2014). Universitas Muhammadiyah Tangerang. 3(0355), 18–20.

Sumarni, M, M. D., & Side, S. (2018). Analisis Kesulitan Dalam Menyelesaikan Soal Literasi Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Makassar. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 2013–2015.

Unique, A. (2016). 済無No Title No Title No Title. 0, 1–23.

Utami, A. D. (2016). Tipe Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Geometri Berdasar Newman’S Error Analysis (Nea). JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 85. https://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.842

Vii, K., Smp, D. I., & Gamping, M. (2020). MENYELESAIKAN SOAL CERITA ALJABAR PADA SISWA. 12(2), 151–162.

Vinet, L., & Zhedanov, A. (2011). A “missing” family of classical orthogonal polynomials. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 44(8), 51. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201

Wahyu Adinda, D., Nurhasanah, N., & Oktaviyanti, I. (2022). Profil Kemampuan Numerasi Dasar Siswa Sekolah Dasar Di SDN Mentokan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1066–1070. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.700

Yuliawanti, E., Suciati, S., & Ariyanto, J. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning dengan Scaffolding Learning Activities terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa. Bio-Pedagogi, 8(1), 23. https://doi.org/10.20961/bio-pedagogi.v8i1.35547

Downloads

Published

2024-09-01