HUBUNGAN ANTARA KEBIASAAN MEMBACA DENGAN KEMAMPUAN MENULIS KARANGAN DESKRIPSI SISWA KELAS IV SDN TAMAN CIBODAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16831Keywords:
description essay, reading habits, writing skillAbstract
The purpose of this study was to determine the relationship between reading habits and the ability to write descriptive essays of grade IV students. This type of research is descriptive quantitative where the results of this study can describe the results of the relationship between reading habits and the ability to write description essays. The data collection techniques used are questionnaires and tests. This research was analyzed using SPSS 25.0. The results of the study The level of reading habits is moderate, students in the moderate category are in the interval 60-84 with a total of 22 students, the level of ability to write descriptive essays is moderate, students in the moderate category are in the interval 60-84 with a total of 20 students, there is a significant relationship between reading habits and the ability to write student descriptive essays. The relationship is shown by the correlation coefficient (tcount) of 6.550 greater than the t table 1.697 at a significance level of 5% sig value of 0.000 <0.05 which means Ho is rejected and H1 is accepted. Keywords: description essay, reading habits, writing skillDownloads
References
Andres, S. M. (2023). Panduan Pendidikan Karakter Untuk Penanggulangan Kenakalan Siswa. Leneng, Praya, Lombok Tengah, NTB: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penulisan Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=jA_YEAAAQBAJ&pg=PA2&dq=Panduan+pendidikan+karakter+untuk+penanggulangan+kenakalan+siswa&hl=en&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwi28tSM8_GAxX0xzgGHWnBB3wQ6AF6BAgFEAM#v=onepage&q=Panduan%20pendidikan%20karakter%20untuk%20penanggulangan%20kenakalan%20siswa&f=false
Asih Rosnaningsih, M. d. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi Bagi Calon Guru Pendidikan Sekolah Dasar. Babakan Kota Tangerang: Pusat Bahasa Universitas Muhammadiyah Tangerang.
Bagantara, B. (2023). Pembentukan Kebiasaan meraih sukses satu langkah demi satu langkah. Bagas Bagantara. https://books.google.co.id/books?id=oh-rEAAAQBAJ&pg=PA2&dq=pembentukan+kebiasaan+meraih+sukses+satu+langkah+demi+satu+langkah&hl=en&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwiVjPa38_GAxWL2TgGHf89ClAQ6AF6BAgKEAM#v=onepage&q=pembentukan%20kebiasaan%20meraih%20sukses%20satu%20langkah%20demi%20satu%20langkah&f=false
Dilla Fadhillah, M. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi. DI Yogyakarta: Samudra Biru.
Dr. Budi Pramono, D. S. (2023). Perbandingan Sistem Hukum Dalam Konteks Global, dkk. Surabaya: Scopindo Media Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=18S1EAAAQBAJ&pg=PA39&dq=perbandingan+sistem+hukum+dalam+konteks+global&hl=en&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwjkuezt9PGAxXPwjgGHYEeDrAQ6AF6BAgLEAM#v=onepage&q=perbandingan%20sistem%20hukum%20dalam%20konteks%20global&f=false
Dr. E.H.R. Zulki Zulkifi Noor, S. S. (2021). Strategi Pemasaran. Sleman: Deepublish.
Drs. H. Erawan Aidid, M. (2020). Menulis Paragraf Deskripsi Melalui Kontekstual Komponen Pemodelan Metod. Wijaya Purnama Nusantara.
Niken Vioreza, M. A. (2020). Model dan Metode Pembelajaran. Surabaya: CV. Jakad Media Publishing.
Oktrifianty, E. (2021). Kemampuan Menulis Narasi di Sekolah Dasar (Melalui Regulasi Diri, Kecemasan dan Kemampuan Membaca Pemahaman). Sukabumi: CV Jejak.
S, F. A. (2021). Pengaruh Kemampuan Sumber Daya Manusia, Komunikasi Organisasi dan Fasilitas Kerja Terhadap Kinerja Penyelenggaraan Pelayanan Administrasi. PATEN: Guepedia The First On-Publisher in Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=Wi9MEAAAQBAJ&pg=PA30&dq=pengaruh+kemampuan+sumber+daya+manusia+komunikasi+organisasi+dan+fasilitas+kerja+terhadap+penyelenggaraan+administrasi&hl=en&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwjj3-vd-f-GAxUp6jgGHZ0LC-4Q6AF6BAgMEAM#v=onepage&q=pengaruh%20kemampuan%20sumber%20daya%20manusia%20komunikasi%20organisasi%20dan%20fasilitas%20kerja%20terhadap%20penyelenggaraan%20administrasi&f=false
Simanjuntak, E. B. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Model Example Non Example di Kelas V Sekolah Dasar Negeri Medan. Jurnal School Education.
Sumarto, M. (2023). Motivasi Membangun Kebiasaan Positif. Yogyakarta: CAHAYA HARAPAN.
Yustika Eskasalma Nur Saffana, d. (2021). Korelasi Studional Antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Tata Bahasa dengan Keterampilan Menulis Deskripsi Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria Vol. 9 No. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.