PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS ETNOMATEMATIKA CANDI DERMO SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI BANGUN DATAR SDN ANGGASWANGI 2
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.16950Keywords:
learning videos, ethnomathematics, flat shapesAbstract
This development research aims to develop and determine the validity and practicality of the Dermo Temple ethnomathematics-based learning video material on flat shapes in class 1 of SDN Anggaswangi 2 Sidoarjo. Based on the research result; (1) this learning videos of ethnomathematics was developedusing 4D models until the develop stage; (2) the media feasibility test result on the language aspect were 93,33% with very feasible criteria, the media appearance aspect was 87,77% with very feasiable criteria, and the material aspect was 86,66% with very feasible criteria; and (3) the practiciality of the Dermo Temple ethnomathematics based learning video was 83,57% which showed very practically criteria.Downloads
References
Aisyah, N., Alim, J. A., & Alpusari, M. (2022). Pengembangan video animasi bangun datar berbasis budaya Melayu di sekolah dasar.
Andrianingsih, I., Hastuti, I. D., & Fujiaturrahman, S. (2022). Pengembangan Media Video Animase Berbasis Etnomatematika Pada Bangun Ruang Kelas V Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.
Dewi, P. D. P., & Suniasih, N. W. (2022). Media Video Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika pada Muatan Materi Pengenalan Bangun Datar. 10(1).
Dharmayanti, L., Munandar, I. A., & Mugara, R. (2019). PENERAPAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PADA SISWA SEKOLAH DASAR KELAS IV. 02(06).
Masrura, S. I. (2020). IMPLEMENTASI PENDEKATAN ETNOMATEMATIKA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Juni.
Novera, R. D., Sukasno, S., & Sofiarini, A. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbasis Powtoon Menggunakan Konsep Etnomatematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7161-7173. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3404
Rahman, S. A., Kosasih, U., & Saputra, S. (2022). Merancang Media Etnomatematika untuk Guru Sekolah Dasardi Kota Bandung. 4
Ramadhiyani, A. N., & Mariana, N. (2022). EKSPLORASI CANDI DERMO SIDOARJO SEBAGAI PEMBELAJARAN GEOMETRI DI SEKOLAH DASAR. 10.
Pranatawijaya, V. H., Widiatry, Priskalia, R., & Putra, P. B. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuisioner Online. Jurnal Sains dan Informatika, 5 (2). https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitataif dan R&D. Bandung: ALFABETA
Valda, R. E., Sakinah, N. L., & Mas'ula, S. (2022). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA MATERI sekolah dasar, 11(5), 1504. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i5.9195
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.