PENGEMBANGAN KARTU BUDAYA INDONESIA (KABUSA) PADA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Intan Cahyati Universitas PGRI Palembang
  • Neta Dian Lestari Universitas PGRI Palembang
  • Sylvia Lara Syaflin Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16710

Keywords:

ADDIE, KABUSA, Elementary School

Abstract

The problem with this research is that students have difficulty understanding the material on the forms of cultural diversity in Indonesia, especially on the island of Sumatra, as well as the lack of use of learning media. This research aims to produce learning media for Indonesian cultural cards (kabusa) that are valid, practical and effective. The method used is the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). The research results showed that the Indonesian cultural card learning media (kabusa) that was developed met the "Very Valid" criteria because it obtained a validity value of 81.61%. Based on the one to one evaluation trial, it obtained a practicality score of 90% for the "Very Practical" criteria and based on the small group evaluation trial it obtained a score of 87.81% for the "Very Practical" criterion. Based on field test trials from student test questions, an N-Gain value of 0.7755 was obtained for the "High" criteria and an N-Gain percent value of 77.512%, which means the use of Indonesian cultural card media (kabusa) with the criteria "Effective" for use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprianti, M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Kebudayaan Indonesia di Era Globalisasi terhadap Identitas Nasional Indonesia. Edumaspul, 996-998.

Arifannisa, Yuliasih, M., Hayati, Sepriano, Adnyana, I. N., Putra, P. S., et al. (2023). Sumber & Pengembangan Media Pembelajaran (Teori & Penerapan). (Efitra, Ed.) PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Fauziah, N. N., Lestari, R., Rustini, T., & Arifin, M. H. (2022). Perkembangan Pendidikan IPS di Indonesia pada Tingkat Sekolah Dasar. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 6, 89-104.

Febriani, M. (2021, Januari). IPS Dalam Pendekatan Kontruktivisme (Studi Kasus Budaya Melayu Jambi). AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal , 07.

Febrianto, R., & Puspitaningsih, F. (2020, Februari). Pengembangan Buku Ajar Evaluasi Pembelajaran. Education Journal : Journal Education Research and Development, 4, 1-18.

Giwangsa, S. F. (2021, Mei). Pengembangan Media Kartu Kuartet Pada Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 8, 40-48.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., et al. (2021). Media Pembelajaran. TAHTA MEDIA GROUP.

Juhaeni, Safaruddin, Nurhayati, R., & Tanzila, A. N. (2020, Juni). Konsep Dasar Media Pembelajaran. JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School, 1, 34-43.

Jumriati, Sugiati, A., & Syahrir, M. (2023, September). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar PPKn Murid Kelas V SD Negeri Mangasa 1. GARUDA : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1, 30-38.

Khaira, H. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional, 39-44.

Latifah, A. K., Idris, M., & Prasrihamni, M. (2023). Pengembangan Media Kartu Kuartet Berbasis Gambar 2 Dimensi Untuk Keterampilan Membaca Siswa Kelas II SD Negeri 15 Gunung Megang. Journal on Education, 6, 2783-2799.

Mariani, M. S., & Setiawati, E. (2022). Pengembangan Media Kartu Kuartet ASEAN pada Muatan Pembelajaran IPS. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3.

Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022, Februari). Peranan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. Journal of Science and Education Research, 1, 43-50.

Ningsih, V. M., & Gunansyah, G. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kuartet QR Qode Dalam Pembelajaran IPS Materi Peristiwa Kebangsaan Masa Penjajahan Kelas V Sekolah Dasar. JPGSD, 11, 858-869.

Rohmatilahi, L., Kholisah, N., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2022). Urgensi Pembelajaran IPS dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Budaya Indonesia pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 4270-4276.

Saleh, S., Syahruddin , Saleh , M. S., Azis, I., & Sahabuddin. (2023). Media Pembelajaran. JAWA TENGAH : CV. EUREKA MEDIA AKSARA.

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP , 2, 470 - 477.

Saputri, Y., Syaflin, S. L., & Junaidi, I. A. (2022). Pengembangan Media Kartu Kuartet Bagian Tubuh Manusia "BATU" Muatan IPA KelaS V Sekolah Dasar. BADA'A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.

Setiawan, D., & Lubis, M. A. (2022). Ilmu Pengetahuan Sosial Dalam Perspektif Etnopedagogi (Pertama ed.). KENCANA.

Shoffa, S., Holisin, I., Palandi, J. F., Cacik, S., Indriyani, D., Supriyanto, E. E., et al. (2021). Perkembangan Media Pembelajaran di Perguruan Tinggi. (M. I. Fathoni, Ed.) CV. AGRAPANA MEDIA.

Sulastri, H. M., Saleh, Y. T., & Sunanih. (2020). Pengaruh Media Kartu Kuartet Terhadap Kemampuan Membaca Siswa dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4, 486-492.

Sulistyono, E. S., & Choirunnisa, N. L. (2024). Pengembangan Media Kartu Permainan Kuartet (KARPET) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV Pada Materi Struktur Tumbuhan. JPGSD, 12, 687-696.

Sumarni, M. L., Jewarut, S., & Lumbantobing, W. L. (2023). Peran Guru Dalam Pembelajaran Berbasis Budaya di Sekolah Dasar. JDPP Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11, 132–138.

Surmana, Lestari, N. D., Valianti, R. M., Sasongko, R. N., Kristiawan, M., & Danim, S. (2022, Oktober). The Implementation of Integrated Character Education Outcomes in Elementary Schools. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11.

Trisiana, A. (2020, November). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10, 31-41.

Yasin, F. N., & Susanti, E. (2023, September). Penerapan Permainan Kartu Kuartet Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pengamalan Sila Pancasila Kelas II SDN Magersari Sidoarjo. Muassis Pendidikan Dasar, 2, 188-203.

Zuhroh, N., Efiyanti, A. Y., L. A., & dkk. (2021). Pengembangan Materi dan Metodologi Pembelajaran IPS. (Guepedia/Br, Ed.) Guepedia.

Downloads

Published

2024-09-10