ANALISIS KEBUTUHAN BAHAN AJAR DIGITAL PADA MATA PELAJARAN IPAS DI SD NEGERI 141 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16644Keywords:
needs analysis, digital teaching materials, science and natural scienceAbstract
This research is based on the rapid development of digital technology and its potential use in improving the quality of education. This study aims to analyze the need for digital teaching materials in the subject of science and natural sciences at SD Negeri 141 Palembang. This study focused on grade IV elementary school students as research subjects, using a descriptive qualitative approach. To obtain research data, researchers used data collection techniques, namely observation, questionnaires, interviews and documentation. Data analysis was carried out using data reduction, data presentation, and conclusions. Based on the data, it shows that the use of digital teaching materials in the subject of science and natural sciences at SD Negeri 141 Palembang is still low. It can be seen from the results of the questionnaire which showed an average score of 53% with low criteria, where the results of the questionnaire showed 26 students chose to strongly agree with a percentage of 92.86% and 2 other students chose moderate with a percentage of 7.14%.Downloads
References
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka.
Alperi, M. (2020). Peran Bahan Ajar Digital Sigil Dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknodik.
Amini, Rizkyah, Nuralviah, & Urfany. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal pPendidikan Dan Dakwa.
Apriani, N., Riyoko, E., & Sholeh, K. (2023). Analisis Implementasi Metode Bermain Peran Dalam Pembelajaran IPAS Abad 21 Siswa Kelas IV SDN 19 Makarti Jaya Kab. Banyuasin. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri.
Cahyani, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas V SDN 2 Talesan Dengan Penerapan Model Pembelajaran PJBL Melalui Media Diodrama. Jurnal Jarlitbang Pendidikan.
Fitriana. (2021). Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Teknologi dan Informasi Dalam Proses Pembelajaran Ppkn. In Prosiding Seminar Nasional IAHN-TP.
Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.
Kemdikbud, R. (2022). Buku Saku Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Saluran Informasi dan Pengaduan Seputar Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendikbud. (2022). Hal-hal Esensial Kurikulum Merdeka di Jenjang SD.
Khamidah, N., Winarto, & Mustikasari, V. R. (2019). Penerapan Dalam Pembelajaran IPA Berbantuan Bahan Ajar Digital Interaktif Untuk Meningkatkan Presentasi Belajar Siswa. JIPVA(Jurnal Pendidikan IPA Veteran.
Muftianti, A. (2019). Penyusunan Bahan Ajar Interaktif Berbasis Teknologi Informasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengajar Keterampilan Berbahasa Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi.
Munawar, B., Hasyim, A. F., & Ma'rif, M. (2020). Desain Pengembangan Bahan Ajar Digital Bebrbantuan Aplikasi Animaker Pada PAUD di Kabupaten Pandeglag. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi.
Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai.
Susilawati, S. A., Musiyam, M., & Wardana, Z. A. (2021). Pengantar Pengembangan Bahan dan Media Ajar. Surakarta Jawa Tengah: Muhammadiyah University Press.
Syaflin, S. L. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash Pada Materi IPA Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas.
Turnip, E. Y., & Siahaan, C. (2021). Etika Berkomunikasi Dalam Era Media Digital. Jurnal Intelektiva.
Utami, N., & Atmojo, I. R. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar . Jurnal Basicedu.
Yustanti, I., & Novita, D. (2019). Pemanfaatan E-learning Bagi Para Pendidikan di Era Digital 4.0. Jurnal Universita PGRI Palembang.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.