UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PALAMANG PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS 1 SDN PEDURUNGAN LOR 01

Authors

  • Afdila Novitasari Universitas PGRI Semarang
  • Joko Siswanto Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16632

Keywords:

Palamang media, Learning outcomes, Classroom Action Research (CAR)

Abstract

  This study aims to improve students' learning outcomes by using Palamang instructional media in the Indonesian language subject for first-grade students at SDN Pedurungan Lor 01. This Classroom Action Research (CAR) involves 27 students from class 1A as the research subjects. Data collection methods include observation, administering tests, and documentation, which are analyzed descriptively both quantitatively and qualitatively. In the first cycle, the teaching method was predominantly lecture-based, resulting in 17 students achieving the minimum competency criteria with an average class score of 73,70 and a completion rate of 62,96%. After the implementation of Palamang media in the second cycle, there was a significant improvement, with 26 students reaching the KKM, the average class score increasing to 90,74, and a completion rate of 96,30%. The results of this study indicate that the use of Palamang media can facilitate students' understanding of key concepts in the Indonesian language, with an emphasis on the introduction of currency. Therefore, the use of Palamang instructional media has proven effective in enhancing the cognitive learning outcomes of first-grade students at pedurungan Lor 01 State Primary School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliyyah, R. R., Amini, A., Subasman, I., Herawati, E. S. B., & Febiantina, S. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Penggunaan Media Video Pembelajaran. Jurnal Sosial Humaniora, 12(1), 54-72.

Andriani, E. Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1).

Aprilia, I., & Fadilah, Y. (2023). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa melalui Media Papan Mata Uang pada Materi Nilai dan Kesetaraan Mata Uang di Kelas 2 MI Miftahul Ulum. AS-SABIQUN, 5(1), 153-169.

Dakhi, O. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Problem Solving Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Prestasi Belajar. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 8 15.

Darmadi. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish Publisher

Hidayat, C., & Juniar, D. T. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Deepulish

Karwono, & Mularsih, H. (2017). Belajar dan Pembelajaran: Serta Pemanfaatan Sumber Belajar. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Kemendikbud. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara Republik Indonesia.

Puspitasari, N. K., & Ratri, A. K. (2019). Pengembangan Media Papan Kapulog (Kesetaraan Nilai Pecahan Uang Logam) Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III di SDN 1 Kepuh Kecamatan Boyolangu Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 4(02).

Wijaya, R., Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III SEMNARA 202

Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13-24.

Sadiah, S., & Oktaviani, A. M. (2023). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Media Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas III SD. Jurnal Pelita Calistung, 4(2), 93-100.

Downloads

Published

2024-09-22