PELAKSANAAN PEMBELAJARAN SENI MUSIK KELAS IV SD NEGERI MRANGGEN 2 DEMAK

Authors

  • Qatrunnada Nisrina Universitas PGRI Semarang
  • Dr. H. Rahmat Rais Universitas PGRI Semarang
  • Wawan Priyanto Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16374

Keywords:

Teaching, Music, Elementary School

Abstract

Music is important in developing children's motor skills and coordination, building character and managing emotions. Therefore, in teaching and learning activities in music subjects at school, students need to gain musical experience, especially through musical practices. This study focus to showed information about the implementation of music learning in class IV SD Negeri Mranggen 2 Demak in the 2023/2024 academic year. The purpose of this study was to determine the implementation of fourth-grade music learning at SD Negeri Mranggen 2 Demak in the 2023/2024 school year from preparation, implementation, evaluation and components used during learning. This type of research is descriptive qualitative research. Observation, interviews, and documentation studies are used to collect data. The subjects in this study were fourth-grade teachers and fourth-grade students of SD Negeri Mranggen 2 Demak. The result of this research is knowing that the fourth-grade teacher of SD Negeri Mranggen 2 Demak in implementing music learning uses the independent curriculum. Some of the findings on the implementation of music learning in grade IV SD Negeri Mranggen 2 Demak, including the following: 1) Preparation stage; 2) The implementation stage, including introduction, core, and closing; 3) The evaluation stage, including formative evaluation and summative evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andhiny, N., & Syafitri, L. (2023). Penelitian Lirik lagu Dewa 19 yang berjudul “Roman Picisan.” In Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan (Vol. 1, Issue 3).

Cintita Viani, W. (2019). Pembelajaran Seni Musik Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar (Vol. 3, Issue 3). https://jbasic.org/index.php/basicedu

Darmadi, H. (2014). Metode Penelitian Pendidikan dan Sosial. Alfabeta.

Didik Ardi Santosa. (2019). Urgensi Pembelajaran Musik Bagi Anak Usia Dini. http://e-journal.ikip-veteran.ac.id/index.php/pawiyatan

Ilmu, J., Lpmp, P., Timur, K., Murtiningsih, H., & Wiryawan, S. A. (n.d.). Pembelajaran Seni Musik di Sekolah Dasar.

Juna Irawana, T. (2019). Seni Musik serta Hubungan Penggunaan Pendidikan Seni Musik untuk Membentuk Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3). https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Kemendikbud. (2021). Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, danTeknologi Republik Indonesia Nomor 262/M/2022 Tentang Perubahan atas Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 56/M/2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran.

Kemendikbud. (2022). Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka Nomor 008/H/KR/2022.

Komala, I., & Nugraha, A. (2022). Pendidikan Seni dan Kurikulum Merdeka Belajar: Tuntutan bagi Guru di Sekolah Dasar. 4(3), 122–134. https://belaindika.nusaputra.ac.id/indexbelaindika@nusaputra.ac.id

Kukuh, N., Pinton, M., Mustafa2, S., Negeri, S., & Malang, B. (2021). Ndaru Kukuh Masgumelar, Pinton Setya Mustafa Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran. https://siducat.org/index.php/ghaitsa

Madina, A., Ardipal, A., Hakim, R., & Miaz, Y. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pelaksanaan Pembelajaran Seni Musik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3134–3141. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1293

Nurjatisari, T., Sukmayadi, Y., & Nugraheni, T. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Kemasan Pertunjukan Seni pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4013–4024. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4836

Pahleviannur, M. R. dkk. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif (M. P. Dr. Fatma Sukmawati, Ed.). Pradina Pustaka.

Purhanudin, M. V., Harwanto, D. C., & Rasimin, R. (2023). Revolusi dalam Pendidikan Musik: Menganalisis Perbedaan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka Belajar. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 6(2), 118–129. https://doi.org/10.37368/tonika.v6i2.569

Purhanudin, M. V., & Nugroho, R. A. A. E. (2021). Musik dalam Konteks Pendidikan Anak Usia Dini. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 4(1), 41–51. https://doi.org/10.37368/tonika.v4i1.244

Putri, Y. A., & Handayaningrum, W. (2020). Pelaksanaan Ekstrakulikuler Seni Musik sebagai Implementasi Konsep Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 9(1).

Rahayu, W. (2022). Pengembangan Kognitif Anak melalui Pembelajaran Seni Musik dengan Bahan Bekas.

Rianduli, R., & Sianturi, E. (2023). Metode Konstruktivisme dalam Pembelajaran Seni Musik di SMA Negeri 4 Manado (Vol. 4, Issue 1). https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=9

Suci, D. W. (2019). Manfaat Seni Musik dalam Pengembangan Belajar Siswa Sekolah Dasar. In Jurnal Ilmu Pendidikan (Vol. 1, Issue 3). https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cetakan Ke-27). Alfabeta, CV .

Downloads

Published

2024-07-24