IMPLEMENTASI TINDAK LANJUT OBSERVASI KELAS DENGAN TEKNIK COACHING
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15791Keywords:
coaching, observation, and principalAbstract
The aim of this research is to explain the implementation of coaching in follow-up classroom observations as part of the principal's management. This research was conducted using descriptive qualitative methods. Researchers explain coaching techniques in follow-up efforts to classroom observations as a form of academic supervision. Class observation as a form of academic supervision is part of the principal's management which is the principal's duties and responsibilities. This class observation process is one of a series of teacher performance assessments. The coaching technique is one of the techniques for carrying out follow-up class observations by the school principal. With this technique, classroom observations can increase classroom observation activities which of course have a good impact on learning in general and have an impact on educational progress.Downloads
References
Albany, D. A. (2021). Perwujudan Pendidikan Karakter Pada Era Kontemporer Berdasarkan Perspektif Ki Hajar Dewantara. In Jurnal Humanitas (Vol. 7, Issue 2).
Astuti, O. : (2017). PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI SUPERVISOR DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN.
Azhara, R. (2022). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM IMPLEMENTASI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH.
Darmadi, H. (2015). TUGAS, PERAN, KOMPETENSI, DAN TANGGUNG JAWAB MENJADI GURU PROFESIONAL.
Febiani Musyadad, V., Tanjung, R., Arifudin, O., Rakeyan Santang, S., Akademik, S., Kerja, M., & Pembelajaran, P. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran Kata kunci (Vol. 5, Issue 6). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1638.
Ibrahim, S. (2017). SUPERVISI AKADEMIK OLEH KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU SD NEGERI 2 CALANG KABUPATEN ACEH JAYA. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 7(3), 192–198.
Jumahana. (2019). PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK TEKNIK OBSERVASI KELAS UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN GURU DALAM PEMBERIAN PENGUATAN (REINFORCEMENT) PEMBELAJARAN DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 PADANGSIDIMPUAN. Jurnal Education and Development, 7(4), 548–353.
Kiki Yestiani, D., & Zahwa, N. (2020). PERAN GURU DALAM PEMBELAJARAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR. In Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 4, Issue 1). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia
Kusumardi, A. (2023). Teknik Coaching Untuk Memahami Karakteristik Siswa Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(1), 11–24. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i1.3133
Lalupanda, E. M. (2019). Implementasi supervisi akademik untuk meningkatkan mutu guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 62–72. https://doi.org/10.21831/amp.v7i1.22276
Nofitri, F. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Coaching Model Tirta pada Pelaksanaan Supervisi Guru. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1209-1221.
Pasaribu, N. H. (2021). PENERAPAN COACHING DALAM PROGRAM PERKEMBANGAN PESERTA DIDIK. Jurnal Pendidikan Indonesia(Japendi), 2(11), 1928-1939.
Pohan, M. M. (2017). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Madrasah di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(3).
Pramudya, A. , N. K. , H. M. A. , H. M. T. S. A. , Z. Z. , & A. R. (2023). PERAN DAN TANGGUNG JAWAB KEPALA SEKOLAH DALAMMENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 1333–1336.
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif (Vol. 17, Issue 33).
Riski, A. (2019). SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH AULIA RISKI.
Rofiki, M. (2019). URGENSI SUPERVISI AKADEMIK DALAM PENGEMBANGAN PROFESIONALISME GURU DI ERA INDUSTRI 4.0 (Vol. 2).
Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. http://repository.uin-
SE Kepala Badan Kepegawaian Negara. (2022). PELAKSANAAN COACHING MENTORING DAN BELAJAR MANDIRI CMB BAGI PEGAWAI DI LINGKUNGAN BKN.
Tanggulungan, L., & Sihotang, H. (2023). Coaching Model Tirta dalam Supervisi Akademik: Strategi Inovatif untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah.
UU No 20 Tahun 2003. (n.d.).
Wulansari, F., & Fauzi, A. (2023). PENGARUH COACHING DAN MENTORING TERHADAP KINERJA PEGAWAI (Vol. 3, Issue 1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.