ANALISIS KEBIJAKAN TRANSISI KURIKULUM 2013 KE KURIKULUM MERDEKA: TANTANGAN DAN STRATEGI IMPLEMENTASI DI SEKOLAH MENENGAH ATAS

Authors

  • Elma Silvia Amnita Amnita Universitas Kristen Indonesia
  • Erni Murniarti Universitas Kristen Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15548

Keywords:

Curriculum 2013, Merdeka Curriculum, Policy

Abstract

This study analyzes the transition policy from Curriculum 2013 to Merdeka Curriculum in senior high schoold (SMA) in Indonesia, focusing on the challenges faced and the implementation strategies applied. The Merdeka Curriculum was introduced as a response to the need for education that is more flexible and oriented towards developing the character and competence of learners. This study uses a qualitative approach with a literature study method. Data collection was carried out by reviewing various literature sources including books, newspapers, and various articles/ journals on the internet. The results show that the main challenges in this transition include teachers’ lack of understanding of the Merdeka Curriculum concept, limited supporting infrastructure, and resistance from schools and parents. Effective implementation strategies involve intensive training for educators, strengthening communication links between schools and parents, and adapting the curriculum according to the local context. This study concludes that despite significant challenges, implementing the Merdeka Curriculum can improve the quality of education if supported by comprehensive policies and active participation from all stakeholders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adla. S.R. & Maulia, S.T. (2023). Transisi Kurikulum K13 dengan Kurikulum Merdeka terhadap Hasil Belajar Siswa. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan Vol. 1, No 2.

Arifin, Z., Kusumawati, A., & Rahman, A. (2022). The involvement of parents and community in supporting the implementation of Merdeka Curriculum. Journal of Educational and Community Service, 1(2), 86-95.

Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2024). Kajian Akademik Kurikulum Merdeka. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Darwin, D., Boeriswati, E., & Murtadho, F. (2023). Asesmen Pembelajaran Bahasa Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pada Siswa SMA. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(2), 25-36.

Dian Ihsan (2024). Tujuan dari Kurikulum Merdeka, Kemendikbud: Sekolah Bisa Transformasi. Retrieved from Tujuan dari Kurikulum Merdeka, Kemendikbud: Sekolah Bisa Transformasi (kompas.com)

Firdaus, H., Hasanah, I. A., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., & Siagian, F. N. (2022). Analisis Evaluasi Program Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka (Vol. 4).

Hakiki, I. A. (2023). Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka. Retrieved from Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka - Kompasiana.com.

Hattarina, S. S. N. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Lembaga Pendidikan. SENASSDRA, 1, 181-192.

Hendriyanto. (2022). 6 Strategi Sukseskan Implementasi Kurikulum Merdeka Secara Mandiri. Retrieved from 6 Strategi Sukseskan Implementasi Kurikulum Merdeka Secara Mandiri - Direktorat Sekolah Dasar (kemdikbud.go.id).

Husaeni, M. Z., & Sukmayadi, Y. (2023). Studi Komparasi Peralihan Kurikulum 2013 ke Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Seni Budaya SMA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 5, No 6.

Indriani, S. M. dan Marno. (2024). Dampak Perubahan Kebijakan Kurikulum terhadap Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 6, No 1.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Keputusan Nomor 56 Tahun 2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembatan Negara RI Tahun 2013.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Rebuplik Indonesia Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2013 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Manggangantung, J., & Sabanari, R. P. (2023). KURIKULUM MERDEKA DALAM PERSPEKTIF KAJIAN TEORI: ANALISIS KEBIJAKAN UNTUK PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SEKOLAH. DIKSAR: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 31-42. Retrieved from https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/diksar/article/view/8011

Marisa, M. (2021). Curriculum Innovation “Independent Learning” In The Era Of Society 5.0. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan dan Humaniora, 5(1), 67-78.

Purnawanto, A. T. (2022). Perencanakan Pembelajaran Bermakna Dan Asesmen Kurikulum Medeka. Jurnal Pedagogy Vol 15, No. 1.

Puspita, Y., & Atikah, C. (2023). Analisis perubahan kebijakan pendidikan dari kurikulum 2013 ke kurikulum Merdeka. NOKEN, Jurnal Pengelolaan Pendidikan, 4(1), 9-21.

Putsanra, D. V. (2019). Ujian Nasional Dihapus, Diganti Asesmen Kompetensi dan Karakter. Retrieved from Ujian Nasional Dihapus, Diganti Asesmen Kompetensi dan Karakter (tirto.id)

Qomariyah, N., & Maghfiroh, M. (2022, December). Transisi kurikulum 2013 menjadi kurikulum merdeka: peran dan tantangan dalam lembaga pendidikan. In Gunung Djati Conference Series (Vol. 10, pp. 105-115).

Rahayu, Restu. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basic Edu, Vol. 6 No 4.

Sekretariat GTK. (2024). Kemendikbudristek Terbitkan Payung Hukum bagi Implementasi Kurikulum Merdeka secara Nasional. Retrieved from https://gtk.kemdikbud.go.id/read-news/kemendikbudristek-terbitkan-payung-hukum-bagi-implementasi-kurikulum-merdeka-secara-nasional.

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, B, H. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. Konferensi Nasional Pendidikan I, 184-187.

Downloads

Published

2024-08-28