PENERAPAN MEDIA BONEKA TANGAN DENGAN TEKNIK VENTRILOKUISME UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI MI ROUDLOTUL JANNAH MALANG

Authors

  • Siti Asfirotul Khasanah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Jawa Timur
  • Wahidmurni Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Susilo Mansurudin Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15533

Keywords:

Hand Puppet, Ventriloquism, Learning Motivation

Abstract

Hand puppet media has visual advantages with various characters supported by ventriloquism techniques, namely the art of speaking without moving the lips, packaged in a humorous way so that it can touch indicators of learning motivation study.The aim of the research is to describe and analyse planning, implementation, The impact of applying hand puppet media with ventriloquism techniques to increase student learning motivation at Roudlatul Jannah Islamic Elementary School Malang. This research uses a qualitative approach with a case study. Data are collected using interviews, observations, document studies. Data analysis is carried out during the data collection process including data condensation activities, data presentation and conclusions. To guarantee the credibility of the findings, triangulation techniques and triangulation of data sources are used. The research results show that, First is planning for the application of hand puppet media using ventriloquism techniques in increasing student learning motivation includes choosing teachers who have the competence to teach in first grade, the hand puppet media, teaching module and practice learning technique skills. Second is the implementation of this media consists of opening, core stage, and closing. Third is The impact of applying this media consists of: increasing students' learning motivation, for teachers being able to hone and practice their ventriloquism technique skills, for schools to be unique and superior in educating lower class student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Ichsan Yafi Hutagalung Dkk, “Pembelajaran Edutaiment Dengan Sulap Suara Boneka Di Ra Al-Qur’an Iqro Pematangsiantar”, Jurnal Sentra Pendidikan Anak Usia Dini, 1, Agustus, 2022.

Dian anggraini. Pengembangan alat permainan edukatif dengan barang bekas untuk mengembangkan Bahasa anak usia dini di RA al-hidayah kecamatan kasui kabupaten waykanan. FKIP: universitas islam negri raden intan lampung, 2018.

Djamarah, Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2010.

Jenny Ramadona Putri Ardi Yudha & Sri Sundari. Manfaat Media Pembelajaran Youtube Terhadap Capaian Kompetensi Mahasiswa. Journal of Telenursing (JOTING) Volume 3, Nomor 2, Desember 2021, e-ISSN: 2684-8988, p-ISSN: 2684-8996, DOI: https://doi.org/10.31539/joting.v3i2.2561 . 258.

Lailatul Mubarokah, Umaymah Nurul Azizah, AlvinaRiyanti, Brylian Nurfan Nugroho. Pentingnya Inovasi Pendidik untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Inovasi dan riset akademik, 2 (2021), 1351-1353

Luluk Asmawati, perencaan pembelajaran PAUD, Bandung:PT RemajaRosdakarya,2014.

M. Aditya Maulana, ”Penerapan Alat Peraga Boneka Dengan Teknik Ventriloquist Untuk Peningkatan Pemahaman Siswa Dalam Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam,” jurnal FIKRUNA, 2 Juni-Desember 2023.

M. Sobry Sutikno, Strategi Pembelajaran. (Indramayu, CV. Adanu Abimata: 2021

Murni, “Perkembangan Fisik, Kognitif, Dan Psikososial Pada Masa Kanak-Kanak Awal 2-6 Tahun,” Jurnal Ar-Raniry , 1 Januri-Juni, 2017.

Mutiara Angelina, “Pengembangan Media Pembelajaran Ta‘Bīr Berbasis Permainan Uno Stacko Pada Siswa Ma Ibnul Qoyyim Putra Yogyakarta,” Al Mahāra Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2, Desember,2019.

Nadia Oktaviani , Dian Nuzulia Armariena, Noviati, “Pengaruh Media Pembelajaran Hand Puppet (Boneka Tangan) Sebagai Motivasi Keterampilan Bercerita Siswa SD Negeri Palembang,” Didaktik : Jurnal Ilmiah Pgsd Fkip Universitas Mandiri, 03 Juli 2023.

Nisma Badar & Arniati Bakri, “Strategi Pembelajaran dengan Model Pendekatan Pada Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama Agar Tercapainya Tujuan Pendidikan” Junral JBES: Journal of Biology Education and Sciencee. Vol 2, No. 2 (April, 2022)

Nuryati. Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Melalui Metode Bercerita Dengan Menggunakan Media Boneka Tangan. Edu Happiness (Jurnal Ilmu Perkembangan Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 2, Juli 2023.

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 1 Tahun 2021 Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, Dan Sekolah Menegah Kejuruan. Pasal 4 Nomor 1, Halaman 5.

Robert E.Slavin, Psikologi Pendidikan Teori Dan Praktik, Edisi X, Cet:1 Jakarta: Pt. Indeks, 2019.

Salsha Listya Rosanaya & Dhiah Fitrayati. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 5 Tahun 2021.

Saud, Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta, 2012.

Shella Monica, “Pengaruh Keterampilan Membuka dan Menutup Pembelajaran terhadap Keaktifan Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan )SMK) Negeri Lubuklinggau”. Ad-Men-Pend: Jurnal Administrasi Manajemen Pendidikan”. Vol 3 No. 2 )Maret, 2020.

Sunarti Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Ejurnal Pps Ung, November 2021.

Tri Rumhadi, “Urgensi Motivasi Dalam Proses Pembelajaran The Urgent Of Motivation In Learning Process,” Jurnal Diklat Keagamaan, 1, Januari-Februari 2017.

Very Herli Sundi Dkk, Pemanfaatan Boneka Tangan Untuk Media Pembelajaran Daring Dan Ekonomi Masyarakat Selama Covid 19 Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat 2020 Universitas Muhammadiyah Jakarta, 7 Oktober 2020.

Yatim Riyanto. Paradigma Baru Pembelajaran: sebagai Referensi bagi Guru/Pendidik dalam Impelementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Prenada Media Group, 2010.

Downloads

Published

2024-06-18