STUDI PUSTAKA: ANALISIS STRATEGI PEMBELAJARAN REACT (RELATING, EXPERIENCING, APPLYING, COOPERATING, TRANSFERING) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Manda Giani Pratiwi Universitas Negeri Jakarta
  • Yustia Suntari Universitas Negeri Jakarta
  • Engga Dalion EW Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15463

Keywords:

problem solving, REACT strategy, elementary school mathematics

Abstract

Problem solving skills in elementary school mathematics learning in Indonesia are still low compared to other countries. This study aims to analyze the effect of REACT (Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring) learning strategy in improving students' problem solving skills in mathematics learning in elementary school. The research method used is a literature study, by collecting and analyzing literature related to REACT learning strategies and students' mathematical problem solving skills. The findings of this study indicate that the application of REACT learning strategy can significantly improve students' mathematical problem solving ability in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, P. N., Khasanah, S. U. N., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Himpunan. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 1025–1036. https://doi.org/10.30738/union.v9i2.9524

Danic, I., Japa, I. G. N., & Diputra, K. S. (2019). Penguatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Open-Ended. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 6, 9–22. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Doorman, M., Drijvers, P., Dekker, T., Heuvel-Panhuizen, M., de Lange, J. & Wijers, M. (2007). Problem solving as a challenge for mathematics education in The Netherlands. ZDM Mathematics Education (2007) 39:405–418. DOI 10.1007/s11858-007-0043-2.

Fauziah, Ana. 2010. Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP melalui Strategi REACT. Forum Kependidikan Jurnal Universitas Sriwijaya. Volume 30 Nomor 1. (hlm. 1-13).

Fauziyyah, R. I. (2019). Peningkatan keterampilan pemecahan masalah matematika melalui strategi pembelajaran relating, experiencing, applying, cooperating, transfering (REACT) pada peserta didik kelas V sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 8(3).

Jaya, I., Marini, A., Bachtiar, I, G. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran REACT Dan Berpikir Kreatif Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. 2(1), 44-52. DOI: https://doi.org/10.32502/jp2m.v2i1.1592

Kamarullah. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21–32

Kristianti, N. K. H., Sudhita, I. W. R. S., & Riastini, P. N. (2013). Pengaruh Strategi REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV SD Gugus XIV Kecamatan Buleleng. Mimbar PGSD, 1.

Mariam, S., Nurmala, N., Nurdianti, D., Rustyani, N., Desi, A., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTsN Dengan Menggunakan Metode Open Ended Di Bandung Barat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 178–186. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.94

Mulyati, T. (2016). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sekolah dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 3(2).

Muttaqin, F., Kesuma, D., & Mulyasari, E. IMPLEMENTASI STRATEGI REACT UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 1-16.

Naitili, C. A. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa PGSD. HINEF: Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 1(2), 64-70.

NCTM 2000 Principles and Standards for School Mathematics United States of AmericaTheNational Council of Teachers of Mathematics Inc

Saputri, S. T., Hartati, T., & Fitriani, A. D. (2017). Penerapan Strategi REACT untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 52-62.

Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 158-165.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhenda. (2007). Pengembangan kurikulum dan pembelajaran matematika. Jakarta, Indonesia: Universitas Terbuka.

Tambunan, S. J., Sitinjak, D. S., & Tamba, K. P. (2019). Pendekatan matematika realistik untuk membangun kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas XI IPS pada materi peluang [Realistic mathematics education in building the mathematics problem-solving abilities of grade 11 social science track students studying probability]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 2(2), 119-130.

Wahyudin. (2008). Pembelajaran dan Model-Model Pembelajaran. Bandung: UPI Press

Downloads

Published

2024-08-28