ANALISIS BERPIKIR TINGKAT TINGGI (HOTS) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15447Keywords:
higher order thinking, learning outcomes in mathematics, elementary schoolAbstract
The difficulty of learning mathematics is one of the challenges that must be faced by students and teachers, with the application of high-level thinking (hots) and the selection of the right learning model is expected to help improve mathematics learning outcomes The purpose of this study is to analyze high-level thinking (hots) on the mathematics learning outcomes of elementary school students. This research uses a library study method (library reserch) with a qualitative approach. The data collected came from several scientific sources with a five-year time frame (2019-2023). The results of this study indicate that the application of high-level thinking (hots) can influence and improve the mathematics learning outcomes of elementary school students.Downloads
References
Ndiung, S & Jediut, M. (2020) Pengembangan instrumen tes hasil belajar matematika peserta didik sekolah dasar berorientasi pada berpikir tingkat tinggi. Jurnal Pendidikan dasar dan Pembelajaran, Vol 10.
Khairunnisa, S. A., Dayu, D. P. K., & Hastuti, D. N. A. E. (2022) Penerapan Model Pembelajaran Trieffinger untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, Vol 3.
Puspitasari, R. P., Sutarno, & Dasna, I. W. (2020) Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, Vol 5.
Ba’e, U. (2022) Hubungan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Siswa Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. JEDARR: Journal of Education and Research, Vol 1.
Helpi, I. Y., Awang, I. S., & Subekti, M. R. (2022) Analisis Hasil Belajar Siswa Berorientasi HOTS Pada Pembelajaran MAtematika KElas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa.
Prasasti,D. E., Koeswanti, D. K., & Giarti, S. (2019) Peningkatan Keterampilan Berpikir kritis dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Discovery Learning Di Kelas IV SD. Jurnal Basicedu, Vol 3.
Astawayasa, K. G., Widana, I. W., & Adi, I. N. R. (2022) Pengembangan Asesment HOTS Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, Vol 9.
Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020) Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Vol 4.
Pratiwi, NP W, Dewi, NLPE S,& Paramartha, AAG Y.(2019) Refleksi HOTS dalam Penilaian Summatif Guru EFL. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan 3(3):127
Nugroho, R. (2018) PANAS (Kemampuan Pikir Tingkat Tinggi: Konsep,Pembelajaran,Penilaian dan garam-Soal) . PT Gramedia Widiasarana Indonesia
Widana, IW (2017). Orde Tinggi ThiPenilaian Keterampilan nking (HOTS).Jisae: Jurnal Pelajar IndonesiaPenilaian dan Evaluasi , 3 (1), 32 – 44.
Suryapuspitarini, B. K., Wardono, W., & Kartono, K. (2018) Analisis Soal-Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS) pada Kurikulum 2013 untuk Mendukung Kemampuan Literasi Siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika.
Adlini, M. N. (2022) Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Jurnal Pendidikan Edusmapul, Vol 6, No 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.