STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENCEGAH TINDAKAN BULLYING DI MA PLUS TARUNA TEKHNIK AL – JABBAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15283Keywords:
strategies, preventing, bullyingAbstract
Bullying is a form of bullying and violence committed by a person or group intentionally to the victim to get their own pleasure. Many people think that bullying is a common thing done by teenagers and does not require more attention and handling. The purpose of this study is to find out how the PAI teacher's strategy in preventing bullying in MA Plus Taruna Tekhnik Al - Jabbar. This study uses a descriptive qualitative method with the type of field research. The data collection techniques are observation, interview, and documentation. The results obtained from the research are 1) Teacher Development Through Anti Bullying Training, 2) Looking for Problem Factors 3) Emotional Approach 4) Establish a Good Relationship with Parents. 5) Providing Education and Strengthening Moral and Religious Programs 6) Creating an Anti Bullying Program 7) Providing Sanctions 8) Strengthening the Religious Curriculum 9) Utilization of Technology.Downloads
References
Haryana, Diena, Nanik Suwaryani, Aria Ahmad, Purwanto Purwanto, Anik Budi Utami, dan Asih Priamsari. 2018. “Stop perundungan.” Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga.
Karyanti, M Pd, dan S Pd Aminudin. 2019. Cyberbullying & Body Shaming. Penerbit K-Media.
Munawwir Pasaribu. (2022). Revolusi Mental Remaja. Penerbit UMSU Press.
Supriyatno, et. al. 2021. “Stop Perundungan/Bullying Yuk.” Stop Perundungan/Bullying Yuk, no. Jakarta Kemendikbudristek, hal 6.
Ardiansyah, Risnita, Jailani, dan M Syahran. 2023. “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif.” IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam 1 (2): 1–9.
Astuti, Mardiah, Herlina Herlina, Ibrahim Ibrahim, Juliansyah Juliansyah, Reni Febriani, dan Nining Oktarina. 2023. “Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda.” Faidatuna 4 (3): 140–49.
Astuty. 2021. “Strategi guru pendidikan agama Islam dalam mengurangi kasus bullying di madrasah.” Proceedings 1 (1): 537–46.
Atmojo, Bayu Seto Rindi Wardaningsih, Shanti. 2017. “PERAN GURU DALAM MENCEGAH PERILAKU BULLYING.” Bhamada: Jurnal Ilmu dan Teknologi Kesehatan (E-Journal) 10 (2): 17–17.
Atmojo, Bayu Seto Rindi, dan Shanti Wardaningsih. 2019. “Peran Guru Dalam Mencegah Perilaku Bullying.” Bhamada: Jurnal Ilmu dan Teknologi Kesehatan (E-Journal) 10 (2): 17.
Brahmana, Nanda, dan Munawir Pasaribu. 2023. “Pengembangan Karakter Anak Usia Dini (3-7 Tahun) di Sekolah Rendah (Al-Qudwah) Selangor Malaysia.” Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 3 (1): 892–901.
Cahyani, Arsita Wulan, dan Slamet Widodo. 2022. “PENTINGNYA PENDIDIKAN ANTI BULLYING di SEKOLAH MENENGAH ATAS.” Jurnal Penelitian Pendidikan 14 (1): 49–56. https://doi.org/10.21137/jpp.2022.14.1.7.
Chotimah, Chusnul, Bustanur Bustanur, dan Sopiatun Nahwiyah. 2020. “STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENCEGAH TERJADINYA BULLYING ANTAR SISWA MELALUI PROGRAM PEACEFUL SCHOOL DI SMPN 6 SINGINGI HILIR.” JOM FTK UNIKS (Jurnal Online Mahasiswa FTK UNIKS) 1 (2): 180–89.
Fanreza, Robie, dan Munawir Pasaribu. 2016. “Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Karakter Anak Didik.”
Fuad, Syaiful, Sumarwati Sumarwati, Asma Naily Fauziyah, dan Zaini Tamin AR. 2021. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanggulangi Tindakan Bullying Siswa.” EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam 11 (1): 1–16. https://doi.org/10.54180/elbanat.2021.11.1.1-16.
Hakim, Nur, Ririn Nurlafika Dewi, dan Nur Luthfi Rizqa Herianingtyas. 2023. “Hubungan Orang Tua dan Guru dalam Mencegah Bullying.” Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 6 (2): 110–16.
Mansyur, Hani Alifa Muhammad, Finna Fidyah Ramadhani, Ananda Nur Aulia, Alfi Fadliya Putri Mahya, Bunga Seftya Nur Indah, Dewi Puji Lestari, dan Gunawan Santoso. 2023. “Bhinneka Tunggal Ika Sebagai Pemersatu Bangsa Indonesia Dari Dahulu Sampai Sekarang.” Jurnal Pendidikan Transformatif 2 (2): 183–94.
Maulan, Muhammad Azka. 2021. “Buku Pedoman Psikoterapi Kelompok Gotong Royong Untuk Mengatasi Kasus Bullying Di Sekolah.” Eureka Media Aksara, 1–49.
Maulana, Muhammad Azka, Fattah Hanurawan, dan Diah Karmiyati. 2021. “Buku Pedoman Psikoterapi Kelompok Gotong-Royong untuk Mengatasi Kasus Bullying di Sekolah.”
Maulida, Ifah. 2020. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Menanggulangi Perilaku Bullying Melalui Program Pendidikan Karakter Di SMA Muhammadiyah 5 Yogyakarta.” PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (TARBIYAH) FAKULTAS AGAMA ISLAM UNIVERSITAS MUHAMMDIYAH YOGYAKARTA 68 (1): 1–23.
Muchtar, Dahlan, dan Aisyah Suryani. 2019. “Pendidikan karakter menurut kemendikbud.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 3 (2): 50–57.
Muru’atul Afifah, dan Riftini Yulaiyah. 2022. “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanggulangi Perilaku Bullying Di Sekolah.” Berkala Ilmiah Pendidikan 2 (2): 105–13. https://doi.org/10.51214/bip.v2i2.465.
Musrifah. 2016. “Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam” 1:119–33.
Qamaria, Rezki Suci, dan Fidia Astuti. 2020. “Pelatihan Anti Bullying Mampu Meningkatkan Pemahaman Guru Dalam Mencegah Perilaku Bullying.” JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa 4 (1). https://doi.org/10.31100/jurkam.v4i1.382.
Sajadi, Dahrun. 2019. “Pendidikan karakter dalam perspektif Islam.” Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam 2 (2): 16–34.
Sinamo, Risawan, dan Munawir Pasaribu. 2022. “Upaya Meningkatkan Pemahaman Pelajaran PAI Dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Simulasi Di Sekolah SMP Muhammadiyah 50 Medan.” Jurnal Masyarakat Indonesia (Jumas) 1 (01): 58–65.
Syahfitra, Yuda, Syamsul Aripin, dan Iin Kandedes. 2023. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengatasi Masalah Bullying.” Rayah Al-Islam 7 (3): 1514–29. https://doi.org/10.37274/rais.v7i3.864.
Syahfitri, Riska, Desi Purnama Sari, Asri Wahyuni, Siti Fatimah, dan Hasrian Rudi Setiawan. 2020. “Implementasi E-Learning Pada Mata Pelajaran PAI Dimasa Pandemi Covid-19.” Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam 1 (1): 44–54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.