PENERAPAN ASAS TRIKON DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Kadek Jayanthi Riva Prathiwi PGSD FDA Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • I Komang Wisnu Budi Wijaya PGSD FDA Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15065

Keywords:

Trikon, Learning, Elementary School

Abstract

This research aims to analyze the application of Trikon principles in learning in elementary schools. This research is included in literature study research. The data source in this research is in the form of literature related to the Trikon concept, which is actually the result of Ki Hadjar Dewantara's thoughts. Data collection techniques consist of collecting literature, reviewing and selecting literature, analyzing and synthesizing, and ending with drawing conclusions. The data analysis technique uses content analysis techniques. The results of the research state that the Trikon principle can be applied in learning in elementary schools by implementing student-centered learning, applying the open ended approach, contextual approach and differentiated learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, P. A. S., & Wijaya, I. K. W. B. (2023). Mengembangkan Literasi Humanistik Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 119–126. https://doi.org/https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.930

Januariawan, I. W., Wijaya, I. K. W. B., Supadmini, N. K., & Dewi, D. N. (2020). Pengembangan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pendekatan Open-Ended. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 125–140.

Kader, A. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Berkelanjutan untuk Meningkatkan Pengetahuan Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah. Pinisi Journal of Social Science, 1(2), 112–124.

Pembayun, N. C. P. (2018). Analisis Nilai-nilai Pendidikan Karakter pada Konsep Trikon dan Relevansinya terhadap Pendidikan Agama Islam (Kajian Pemikiran Ki Hajar Dewantara). Jurnal Masyarakat Mandiri, 4(2), 1–10.

Rahayuningsih, F. (2021). Internalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187.

Sa’ud, U. S., & Sumantri, M. (2007). Pendidikan dasar dan menengah. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Sari, D. R. (2018). Konsep Trikon Ki Hajar Dewantara Dalam Perspektif Pendidikan Multikultural. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Supadmini, N. K., Wisnu Budi Wijaya, I. K., & Larashanti, I. A. D. (2020). Implementasi Model Pendidikan Lingkungan UNESCO Di Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 77–83. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.416

Suparlan, H. (2015). Filsafat Pendidikan Ki Hadjar Dewantara Dan Sumbangannya Bagi Pendidikan Indonesia. Jurnal Filsafat, 25(1), 56–74.

Wijaya, I. K. W. B., Darmayanti, N. W. S., & Muliani, N. M. (2020). Pengembangan Keterampilan Hidup Dan Karir Siswa Dalam Rangka Peningkatan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 6(2), 171–181.

Wijaya, I. K. W. B. (2018). Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar (SD) Melalui Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Sekolah Dasar. Jurnal Penjaminan Mutu, 4, 147–154.

Yasa, I. M. W., & Wijaya, I. K. W. B. (2020). Profil Kinerja Guru Agama Hindu Yang Sudah Bersertifikat Pendidik. Jurnal Kamaya, 3(3), 319–326.

Yasa, I. M. W., Wijaya, I. K. W. B., & Ningsih, D. C. Y. (2021). Analisis Multikultur dalam Pembelajaran Agama Hindu di SMP Negeri 1 Penebel. Badung: Penerbit Nila Cakra.

Downloads

Published

2024-06-10