FILOSOFI PENDIDIKAN DASAR DALAM MENDUKUNG PROSES SOSIALISASI ANAK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14997Keywords:
basic education, socialization processAbstract
The development child's socialization process is needed to adapt according to the stages of development and age of the child. The problem studied in this study is the development of the socialization process identified through the role of teachers in establishing relationships with students in character bulding at school environment. The problem studied in this study is the development of the socialization process identified through the role of teachers in establishing relationships with students in a school environment. The results showed that not all hands appeared in the development stage of the child's socialization process because children just recognized the concept and did not yet arrive at a concrete understanding like adults (socialization stage). Children need to be given direction and guidance to behave according to their stages of development so that they can understand the meaningfulness of life in playing a role and placing themselves in the school environment. Based on the six indicators used for socialization, the stages of self-role, socialization in life, andcognitive development are found. For other steps, it is necessary to provide understanding by teachers in the school environment and families from the environment outside the school.Downloads
References
Adima, F. Z. M. (2021). Sosialisasi Kebijakan Kependidikan. Muntawam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 42–53.
Amala, A. K., & Kaltsum, H. U. (2021). Peran Guru sebagai Pelaksana Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Menanamkan Kedisiplinan Bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5213–5220. Diakses pada 28 Mei 2024 dari https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i6.1579
Amaruddin, H., Tri Atmaja, H., & Khafid, M. (2020). Peran Keluarga dan Media Sosial dalam Pembentukan Karakter Santun Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, X(1), 33–48.
Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Revisi). Jakarta: Pt Rineka Cipta.
Berger, P., Luckmaan, T., & Basari, H. (2012). Tafsir Sosial Atas Kenyataan : Risalah Tentang Sosiologi Pengetahuan (9th Ed.). Pustaka Lp3es.
Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orang Tua Dan Komunikasi Dalam Keluarga : Upaya Membangun Citra Membentuk Pribadi Anak (1st Ed.). Jakarta: Rineka Cipta.
Djazilan, S. (2019). Proses Sosialisasi Dan Internalisasi Nilai-Nilai Ke-Islaman pada Kelas Menengah Muslim di Surabaya. Education and Human Development Journal, 4(1), 35–49.
Farihanto, N. M. (2015). Sosialisasi Budaya Organisasi di Pondok Pesantren Muhammadiyah: Studi Kasus Sosialisasi Budaya Organisasi di Pendidikan Ulama Tarjih Muhammadiyah. Channel, 3(2), 75–87.
Hadi Darma, S., & Wulandari, D. (2022). Implementasi Kebijakan Pendidikan Berkarakter di Kabupaten Purwakarta. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian dan Inovasi, 2(1), 1-11.
Henslin, J., & Sunarto, K. (2007). Essential Of Sociology : A Down-To-Earth Approach (Sosiologi dengan Pendekatan Membumi)(6th Ed.). Erlangga.
Hervanovriza, S. (2012). Hubungan Antara Sosialisasi Pendidikan di Sekolah dan Sosialisasi Pendidikan Keluarga dengan Perilaku Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi Siswa Sman X Jakarta. Universitas Indonesia .
Imamah, N. (2017). Pengaruh Proses Sosialisasi Peserta Didik dengan Guru di Sekolah dan Persepsi Siswa tentang Keterampilan Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam terhadap Hasil Pembelajaran Siswa SMP Negeri 2 Pubian Kecamatan Pubian. Uin Bandar Lampung.
Kasmi. (2015). Proses Sosialisasi Anak Austistik di Sekolah Lanjutan Autis (Sla) Fredofios Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.
Khairuddin. (2008). Sosiologi Keluarga (1st Ed.). Yogyakarta: Liberty.
Kurniawan, A., Merdekawati, A., Al Ghazali, Celia, J., & Sahfitri.(2022). Sosialisasi Peran Guru dan Penanganan dalam Mengatasi Kesulitan Pembelajar Jarak Jauh bagi Siswa Berkebutuhan Khusus Era Pandemi Covid-19 Pada MTs Al Muhajirin. Jurnal Pengabdian Masyarakat Formosa (Jpmf), 1(2), 77–92. Dikases pada 28 Mei 2024 dari https://Doi.Org/DoiPrefiks:10.55927
Lisnandani, L. (2019). Bentuk Sosialisasi Pendidikan Karakter Anak pada Keluarga Single
Parent di Desa Gandasuli Kecematan Bobotsari Kabupaten Purbalingga. Universitas Negeri Semarang.
Listyarti, R. (2012). Pendidikan Karakter dalam Metode Aktif, Inovatif, dan Kreatif (Y. Erlangga, Ed.). Jakarta: Erlangga.
Melia, Y. (2020). Model Pendidikan Karakter dalam Konsep Sosiologis dan Budaya. Pendidikan Tambusai, 4(1), 528–534.
Moh Fahri, L., & Hery Qusyairi, L. A. (2019). Interaksi Sosial dalam Proses Pembelajaran. Palapa : Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 7(1). Dikases pada 28 Mei 2024 dari http://Ejournal.Undiksha.Ac.Id/Index.Php/Jjpgsd/Article/View/1390
Mukti, Y. P., & Harimi, C. A. (2021). Manajemen Pendidikan Karakter bagi Anak Berkebutuhan Khusus pada Kelas Inklusi di SD Terpadu Putra Harapan Purwokerto. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (Jp2sd), 9(1).
Muniroh, F. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter pada Kelas Tinggi di Sd Negeri 1 Tanjung Kecamatan Purwokerto Selatan Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2015/2016. IAIN Purwokerto.
Novianti, R. (2021). Pengembangan Media Sosialisasi Pendidikan Tentang Kesulitasn Belajar Spesifik Bagi Guru-Guru Di Sekolah Dasar. Inclusive: Journal Of Special Education, Vii(2), 81–95.
Nugroho, P. (2018). Tripusat Pendidikan Sebagai Basis Sosialisasi Dan Pembentukan Karakter Siswa. Ijtimaiya: Journal Of Social Science Teaching, 2(1), 1–21.
Nurismawan, S., Fahruni, E. F., & Sartinah, P. E. (2022). Model Bimbingan Untuk Meningkatkan Aspek Sosial dan Motorik Anak Tunaganda di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7303–7309.
Octofrezi, P., & Chaer, T. M. (2021). Perkembangan Sosial dan Kemampuan Sosialisasi Anak pada Lingkungan Sekitar. Kariman, 9(1), 1–14.
Putri, I. O. M. (2014a). Proses Sosialisasi dan Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Gerakan Fakultas Ilmu Sosial.
Putri, I. O. M. (2014b). Proses Sosialisasi dan Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Gerakan Pramuka (Studi di Kwartir Cabang XI.18 Tegal). Jurusan Pendidikan Sosiologi.
Salirawati, D. (2021). Identifikasi Problematika Evaluasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 4(1), 17–27.
Santrock, John W, & Wibowo, T. (2007). Psikologi Pendidikan (2nd Ed.). Kencana.
Simandalahi, P. (2020). Proses Sosialisasi Sekunder Siswa Di Sekolah Menengah Atas Swasta Parulian 2 Medan. Universitas Negeri Medan.
Soebardji, R. N., & Isroyati. (2020). Sosialisasi Penerapan Pendidikan Karakter dan Pendidikan Intelektual dalam Mengajar Siswa Sekolah Dasar. Jurpikat (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(3), 346–353. Diakses pada 28 Mei 2024 dari
https://Doi.Org/10.37339/Jurpikat.V1i3.376
Syarbaini & Syahrial. (2014). Pendidikan Pancasial di Perguruan Tinggi: Implementasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa (3rd Ed.). Bogor: Ghalia Indonesia.
Wulandari, N. (2020). Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemampuan Bersosialisasi pada Siswa Kelas IV di SD Inpres 102 Malanu Kota Sorong. Jurnal Papeda, 2(1).
Yanti, I. (2021). Sosialisasi Pemanfaatan Media Sosial pada Masyarakat Pedesaan terhadap Kemajuan Pendidikan Islam. Sivitas : Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 28–39. Diakses pada 28 Mei 2024 dari https://Doi.Org/10.52593/Svs.01.1.05
Yazid, M., Kudsiah, M., Apriana, D., & Sulastri, A. (2020). Sosialisasi Media Pembelajaran untuk Guru Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Dimaswadi, 1(1), 27–30.
Zairina, D., & Ridhah Taqwa, M. (2016). Sosialiasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Bangsa Siswa Di Sekolah Menengah Atas Negeri 19 Palembang. Jurnal Empirika, 1(1), 27–44.
Zulela, H. (2020). Analisis Problematika Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(2), 435–443
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.