ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Aprillia Hanna Pratiwi Universitas Buana Perjuangan Karawang
  • Tarpan Suparman Universitas Buana Perjuangan Karawang
  • Depi Prihamdani Universitas Buana Perjuangan Karawang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14937

Keywords:

digital learning media, mathematics, in primary school

Abstract

This study aims to describe the analysis of the use of digital learning media in mathematics subjects at SDN Karawang Wetan I. The method used in this research is descriptive qualitative with the type of case study research. Data was obtained from class teachers and fourth grade students of SDN Karawang Wetan I. Data collection techniques used in this study were observation, interviews, and documentation. The data obtained was analyzed through the stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that the use of canva-based digital media in learning can significantly improve the understanding of mathematics and learning interest of students at the elementary school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

aridah Hayati, T. U. (2020). Analisis Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Bangun Datar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2022, 8–15.

Hamidah, Khofiyya, F., Nidaa’an, A., & Putri, A. F. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Jarimatika Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Conference of Elementary Studies, 1(1), 115–125.

Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4), 108–113. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/34

Kusumadewi, N. L. W., Gunartha, I. W., & Ariawan, I. P. W. (2022). Pengembangan Media Komik Matematika Digital Untuk. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 103–116. https://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/

Lestari, M. K., Restian, A., & Supradana, A. (2023). Implementasi Media Wordwall Gameshow untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika kelas 1 dalam Merdeka Belajar. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(2), 117–124. https://journal.ummat.ac.id/index.php/pendekar/article/view/15346

Maisarah, Ayudia, I., Prasetya, C., & Mulyani. (2023). Analisis Kebutuhan Media Digital Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(1), 48–59. https://doi.org/10.56855/jpsd.v2i1.314

Maryani, D. (2015). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Bangun Ruang Matematika. 12(1), 18–24.

Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716

Nuria, S., Firman, & Desyandri. (2024). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Matematika di SDN Percobaan Padang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2264–2273.

Ompusunggu, V. D. K. (2022). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Smpnegeri 1 Paranginan the Use of Media in Mathematics Learning and Their Benefits in Smp Negeri 1 Paranginan. Pendidikan, Saintek, Sosial Dan Hukum (PSSH), 1(18), 4–5.

Putra, R. S., Wijayati, N., & Mahatmanti, F. W. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2), 2009–2018.

Saidah, T., M.farhurrohman, SM.Leksono, DS, Y., & Firmansyah, Y. (2024). Analisis Media Pembelajaran Digital Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.

Downloads

Published

2024-08-22