PENGARUH MEDIA INTERAKTIF RIMBA RAJA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA DAN MOTIVASI BELAJAR AKSARA JAWA KELAS IV SDN JATISARI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14762Keywords:
interactive learning media, reading ability, javanese scriptAbstract
This research was conducted to determine the effect of using Rimba Raja interactive learning media on reading ability and the presence of motivation to learn Javanese script in elementary schools. This type of research is Quasi Experimental Design with a Pretest-Posttest Non-Equivalent Control Group Design. The population of this research was all students in class IV of Jatisari State Elementary School, totaling 84 students, with a research sample of 28 class 4a students and 28 class 4c students of Jatisari State Elementary School. Both classes have the same abilities before being given treatment. The instruments used in this research were tests and motivation questionnaires. Based on the results of the hypothesis test on the influence of reading ability and motivation using the independent sample t-test, a significance value of 0.000 <0.05 was obtained and showed that Ha was accepted and H0 was rejected. These results prove that the Rimba Raja interactive learning media has an effect on reading ability and motivation to learn Javanese script in class IV Javanese language subjects at Jatisari State Elementary School.Downloads
References
Meritseba, Rahardjo, & Pradekso. (2014). Penggunaan Bahasa Jawa DaIam Keragaman Bahasa Komunikasi Masa Kini. lnteraksi Online, vol. 1, no. 4.
Fani Yantik, Suttrisno. (2022). Desain Media PembeIajaran FIash Card Matematika dan STAD Terhadap HasiI Belajar Matematika Materi Himpunan. Jurnal Basicedu. 6(3), 3420–3427.
Fatima, W., Khairunisa, & Prihatminingtya. (2020). Metode PembeIajaran Berbasis Game untuk Meningkatkan KetrampiIan Membaca Menulis Aksara Jawa. lnteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 17-22.
Fitriyani. (2021). Urgensi Penggunaan DigitaI Literasi DaIam PeIaksanaan Pendidikan Dimasa Pandemi: Systematic Literature Review. JurnaI Dikoda, 2(1), 13–20.
Fitriyanto, D. M. (2019). Keefektifan Media PembeIajaran Game Berbasis Android Pada HasiI BeIajar Bahasa Jawa Siswa KeIas V SD di Gugus Budi Utom. Sarjana Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
Hapsari, Estuning Dwi. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran MenuIis Aksara Jawa Berbasis MobiIe Terhadap Prestasi Siswa. JurnaI Pendidikan, Sains dan Teknologi, Vol. 9 (2).
Hikmah, H., & Yermiandhoko, Y. (2022). Pengembangan Media PembeIajaran Makibaja Berbasis Android Materi Aksara Jawa Untuk Siswa Kelas lV Sekolah Dasar. JPGSD, vol. 10, no. 3.
L. D. Kusumawati, nfn Sugito, and Ali Mustadi. (2021). KeIayakan MuItimedia PembeIajaran lnteraktif Dalam Memotivasi Siswa BeIajar Matematika. JurnaI Teknologi Pendidikan: Vol. 09, No. 01.
Nasution. (2015). Berbagai Pendekata Dalam Prose BeIajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Nurjanah, Rusmana, & Yanto, A. (2017). Hubungan Literasi DigitaI Dengan KuaIitas Penggunaan E-Resources. JurnaI Lentera Pustaka, 3(2), 117–140.
Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media PembeIajaran untuk Meningkatkan HasIl Belajar Siswa. Misykat, VoIume 03, Nomor 01.
Pemerintah lndonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan NasionaI. Jakarta: Sekertaris Negara.
Prabowo, S. A. (2019). Pengembangan MuItimedia lnteraktif Aksara Jawa untuk KeIas V di SDN Kebonsari 2 Kota Malang. DoctoraI dissertation, Universitas Negeri Malang.
Prihatin, K. (2015). Pengembangan MuItimedia lnteraktif Aksara Jawa Untuk Siswa Kelas V Sdn Sabdodadi Keyongan BantuI. Basic Education, 4(7).
Priyambodo, Erfan. (2017). Pengaruh Media PembeIajaran Interaktif Berbasis Web Terhadap Motivasi BeIajar Mahasiswa. JurnaI Kependidikan, Volume 42, Nomor 2.
Rais, Muhammad, dan Muhammad Riska. (2018). PembeIajaran lnteraktif Edu-Game Pengenalan Profesi Berbasis Android Pada Siswa Paud. JurnaI Psikologi Pendidikan Dan KonseIing. Universitas Negeri Makassar, Vol. 4.
Sanjaya, Wina. (2014). Media Komunikasi PembeIajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Setianingrum, Qori (2021). Pengaruh Media PembeIajaran lnteraktif Berbasis Android Terhadap Kemampuan Membaca Pada Materi Aksara Jawa Kelas III di MI At-Taqwa Semarang Tahun Ajaran. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Walisongo.
Soekartawi. (2022). e-Learning: Konsep dan Aplikasinya. Bahan-Ceramah/Makalah disampaikan pada Seminar yang diselenggarakan oleh Balitbang Depdiknas. Jakarta, 18 Desember 2022.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Surya, N. F., Wenda, D. D. N., & Primasatya, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Paku Saraja Pada Materi Aksara Jawa Untuk Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Muara Pendidikan, 8(1), 57-66.
Tampubolon. (2015). Kemampuan Membaca Teknik Membaca efektif dan efesien. Bandung: Angkasa.
Winskel, H. (2020). Learning To Read In Multilingual Malaysia: A Focus On Bahasa Melayu, Tamil And Chinese. Journal of Language Studies, 20(1), 1–15.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.