PENERAPAN MEDIA VISUAL PAPAN KERANJANG PENGURANGAN TERHADAP MINAT BELAJAR PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS I SDN PEDURUNGAN KIDUL 01

Authors

  • Natasya Dwi Amelia PPG Pascasarjana Universitas PGRI Semarang
  • Ferina Agustini PPG Pascasarjana Universitas PGRI Semarang
  • Tiyas Purnama Kartika Dewi SDN Pedurungan Kidul 01

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14756

Keywords:

Visual Media Basket Board Subtraction, Interest in Learning, Mathematics

Abstract

This research purpose to describe the application of visual learning media in class I mathematics learning at SDN Pedurungan Kidul 01. This reseacrh was carried out because the lack of interest in learning in class I students can be seen from activities when learning is less active. This reseacrh is a qualitative research with a descriptive appoarch. The location of the research was in class I at SDN Pedurungan Kidul 01 the data analysis techniques use were data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this reserach state that students have different learning interests. Students who have high interest in learning find it easier to understand subtraction material. Students have a moderate interest in learning when learning Mathematics subtraction material using visual medium of the subtraction basket board, they show an interested attitude but on the other hand sometimes get bored while learning. Apart from that, students with low interest in learning tnd to have an attitude that easily gets bored when learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achru, P. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah, III (2), 205-215.

Batubara, H. H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android untuk Siswa SD/MI. Jurnal Madrasah Ibtadaiyah, 3 (1), 12-27.

Miftah, M. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1 (2), 95-105.

Mulyasa. (2019). Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Nur’aini, H. (2016). Peran Guru dalam Mempengaruhi Minat Belajar PKN pada Siswa Kelas IV di SDN Meijing 2 Ambarketawang Gamping Sleman Tahun Ajaran 2015/2016. Prodi. PGSD, FKIP, Univsersitas PGRI Yogyakarta.

Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., & Amanda, M. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V di SDN Muncul 1. Edisi: Jurnal Edukasi dan Sains, 3 (2), 225-242.

Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Surakarta: Pustaka Belajar.

Putriani, D., Waryanto, N. H., & Hernawati, K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Progran Construct 2 Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa SMP Kelas 8. Jurnal Pendidikan Matematika, 16 (3), 1-10.

Ricardo & Meilani, I. R. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2 (2), 188-201.

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2 (1), 470-477.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Susanti, Yuliana. (2020). Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Berhitung di Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Edisi: Jurnal Edukasi dan Sains, 2 (3), 435-448.

Syahroni & Nurfitriyanti, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Formatif, 7 (3), 262-271.

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Ahfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1 (1), 81-96.

Downloads

Published

2024-06-04