ANALISIS STANDAR PENILAIAN PENDIDIKAN PADA JENJANG PENDIDIKAN DASAR BERDASARKAN PERMENDIKBUDRISTEK NO. 21 TAHUN 2022

Authors

  • Parra Madhita Anjani Universitas Negeri Jakarta
  • Fanny Ramdhanissa Gitasmara Universitas Negeri Jakarta
  • Indra Jaya Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14668

Keywords:

assessment standards, permendikbudristek, objectives

Abstract

In organizing quality and quality education, of course, the government has a rule, which is a reference for educational institutions. Educational assessment standards are a reference or guideline for educators, education units, and the government in carrying out assessments of student learning outcomes. The literature study method is used to analyze the assessment standards and provide an overview for educators in understanding the assessment standards in Permendikbudristek No. 21 of 2022. The results of this analysis are expected to help educators to understand the outline of the latest assessment standards and provide insight into the success of the assessment process at the elementary school level. Assessment of learning outcomes is divided into formative and summative, which aims to provide feedback to students and evaluate their achievements at the end of the learning period. Reporting of assessment results should be informative and understood by all stakeholders and provide follow-up recommendations for further development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraena, Y., Ginanto, D., Felicia, N., Andiarti, A., Herutami, I., Alhapip, L., Iswoyo, S., Hartini, Y., & Mahardika, R. L. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen. Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia, 119.

Armadan, A. (2023). Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Implementasi Manajemen Mutu. Attractive: Innovative Education Journal, 5(3), 129-139.

Asrul, A., Saragih, A. H., & Mukhtar, M. (2022). Evaluasi pembelajaran.

Baroroh, U., & Sukiman, S. (2023). Analisis Standar Penilaian pada Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah di Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 711-732.

Fayola, A. D., & Rahmawati, R. (2023). Urgensi Kesiapan Guru Dan Sekolah Terhadap Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(8), 664-671.

Heryahya, A., Herawati, E. S. B., Susandi, A. D., & Zulaiha, F. (2022). Analisis kesiapan guru sekolah dasar dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(2), 548-562.

Mustopa, A., Jasim, J., Basri, H., & Barlian, U. C. (2021). Analisis Standar Penilaian Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 24–29. https://doi.org/10.33751/jmp.v9i1.3364

Noptario, N., Aisyah, S., Najib, M., & Shaleh, S. (2023). Analisis Standar Penilaian Pendidikan Di Indonesia (Permendidkbud No 21 Tahun 2022). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(11), 380-388.

Nurvalah, E. V. A. (2016). IMPLEMENTASI AUTHENTIC ASSESMENT DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB SKRIPSI Diajukan Kepada Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Purwokerto Untuk Memenuhi Salah Satu Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana dalam Pendidikan Islam ( S . Pd .) PROGRAM STUDI PEN.

Pendidikan, J., Sains, D., Rozana, D., Maysari, S., Ramadhani, A. F., Ananda, R., Pahlawan, U., & Tambusai, T. (2023). M a S a L I Q Analisis Standar Penilaian Pendidikan Pada Pendidikan Dasar. Juli, 3(4), 491–500. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/masaliq

Permendikbud. (2022). Standar Penilaian Pendidikan Permendikbudristek No 21 tahun 2022. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Riset Dan Teknologi, 3. https://www.gurusumedang.com/2022/06/standar-penilaian-pendidikan.html

Rahayu, Y. N., Rosyadi, Barlian, U. C., & Sauri, S. (2021). Analisis Standar Penilaian pada Pendidikan Menengah Atas: Studi Literatur Review. Gema Wiralodra, 12(1), 17–33. https://gemawiralodra.unwir.ac.id/index.php/gemawiralodra/article/view/151

Rahmah, R., & Cahyadi, A. (2024). Analisis Implementasi Permendikbud No. 21 Tahun 2022 dalam Standar Penilaian Pendidikan di Indonesia. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 831-843.

Sari, F., & Pujiastuti, H. (2023). Evaluasi Efektifitas Kurikulum Inklusi Dan Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Partisipasi Dan Prestasi Siswa Dengan Kebutuhan Khusus. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3158–3169.

Wildan, W. (2017). Pelaksanaan penilaian autentik aspek pengetahuan, sikap dan keterampilan di sekolah atau madrasah. Jurnal Tatsqif, 15(2), 131-153.

Downloads

Published

2024-06-11