RITUAL DAMAR SEWU DALAM UPACARA SEREN TAUN SEBAGAI SUMBER BELAJAR MATA PELAJARAN SOSIOLOGI

Authors

  • Salsabila Khairani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dadan Wildan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Komariah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14601

Keywords:

Damar Sewu, Sociology Learning, Local Cultural Heritage.

Abstract

This study discusses the importance of preserving and understanding local cultural heritage in facing globalization challenges that threaten the sustainability of local cultures. The Damar Sewu ritual as a learning resource in sociology education focuses on cultural values, symbolism, and its potential in developing the Indonesian education curriculum. The research method used is a qualitative approach with descriptive analysis through literature review. The results show that the Damar Sewu ritual contains various symbols and profound meanings that reflect social values, norms, and belief systems of the local community. In sociology education, the discovery learning method can be applied to provide direct experiences to students about the values embedded in the Damar Sewu ritual. Through this learning process, students not only understand sociological theories abstractly but also experience how these values are applied in the daily lives of the local community, strengthening students' understanding of the importance of preserving and appreciating cultural heritage in building an inclusive and diverse national identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Subiantoro, I. H. (2020). Peran Kepemimpin Karismatik Tradisional Dalam Festival Dan Perayaan Kenegaraan: Perkembangan Ritual Seren Taun Di Cigugur. Prosiding ISBI Bandung, 1(1).

Mulyani, S. H. (2017). Sistem Informasi E-Document Pada Badan Penjamin Mutu Akademik Universitas Respati Yogyakarta. Respati, 9(26).

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1-9.

Respati, R., Narawati, T., & Nugraheni, T. (2023). Upacara Seren Taun Masyarakat Sunda Sebagai Media Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1660-1670.

Subiantoro, I. H. (2017). Estetika, Seren taun Antara Seni, Ritual, Dan Kehidupan. Panggung, 26(4).

Amalia, L., & Haryana, W. (2022). Upacara serentaun sebagai bentuk rasa syukur masyarakat kuningan di bidang pertanian. AcintyaJurnal Penelit. Seni Budaya, 14(2), 163-167.

Belembele, L., & Ajuna, L. H. (2021). Keuangan Sosial Islam dalam Bingkai Kearifan Lokal Huyula Pada Masyarakat Gorontalo Indonesia. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(2), 116-134.

Rufaidah, E. (2016). Revitalisasi Desa Adat Berbasis Pendidikan dan Kearifan Lokal. Kalam, 10(2), 537-554.

Oktavianti, I., & Ratnasari, Y. (2018). Etnopedagogi dalam pembelajaran di sekolah dasar melalui media berbasis kearifan lokal. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Rahmah, S. A. (2020). Implementasi kearifan lokal silih asah, silih asih, silih asuh, silih wawangi, silih wawangi, silih wawangi dalam membentuk karakter peserta didik. Sosietas: jurnal pendidikan sosiologi, 10(1), 791-800.

Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254-1269.

Putra, P. A. (2019). Implementasi pendidikan karakter: integrasi lagu melayu sambas dalam pembelajaran pada min kabupaten sambas. Sosial Budaya, 16(2), 83-92.

Haeruman, L. D., Rahayu, W., & Ambarwati, L. (2017). Pengaruh model discovery learning terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis dan self-confidence ditinjau dari kemampuan awal matematis siswa SMA di Bogor Timur. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2).

Sri Anjarwati, S. E., Ak, M., Andriya Risdwiyanto, S. E., Asep Deni, M. M., Lies Hendrawan, K., SE, M., ... & Muhammad Iryanto, S. Ε. (2024). METODOLOGI PENELITIAN KUANTITATIF. CV Rey Media Grafika.

Tilaar, H.A.R, Pedagogik Teoritis untuk Indonesia, Jakarta: Buku

Downloads

Published

2024-08-20