PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA FILM KARTUN TERHADAP KETERAMPILAN MENYIMAK CERITA SISWA KELAS V
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14479Keywords:
Cartoon Movie Media, Listening Skills to Stories, ResponseAbstract
This experiment aims to determine the effect of using cartoon film media on the listening skills of grade V students. This research was conducted at SD Negeri 27 Singkawang. The type of research used is quantitative experimentation with the Quasi Experimental Design method. The research design used is the posttest only control group design. The population of this study were all fifth grade students of SD Negeri 27 Singkawang with sampling techniques in the form of saturated samples (total sampling). The research was conducted in two classes, namely the experimental class using cartoon film media with 23 students and the control class using textbooks with 23 students. The results of the study can be concluded that: (1) There are differences in the listening skills of fifth grade students using cartoon film media in Indonesian language subjects compared to the listening skills of fifth grade students who use textbooks at SD Negeri 27 Singkawang which are analyzed by t-test with the results of the study > = 3,78 > 2,01; (2) Cartoon film media has a high influence on listening skills in grade V Indonesian language subjects at SD Negeri 27 Singkawang with the calculation of Effect Size of 0.93 (high criteria); (3) There is a positive response to the use of cartoon film media on the listening skills of grade V students, students answer positive statements to get a very good category with an average percentage of 83.28% with a range of 80% < X ≤ 100%.Downloads
References
Ahmadzeni. 2008. Pengertian Film Animasi, (Online), (http://en.wikipedia.org/wiki/Film), diakses 14 Februari 2008
Arikunto, Suharsimi. 2013. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta. Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh penggunaan media film animasi terhadap keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 250-262..
Da Ahmadzeni. 2008. Pengertian Film Animasi, (Online), (http://en.wikipedia.org/wiki/Film), diakses 14 Februari 2008
Fauzi Miftakh, Yogi Setia Samsi. (2015). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Solusi Vol. 2 No. 5, 17-24.
Hidayah, Nurul.2016. Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Penerbit Garudhawaca.
Istova, M., & Hartati, T. (2016). Pengaruh Media Film Animasi Fiksi Islami untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak dan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(1), 72-86
Karunia, Ida. 2014. Penggunaan Media Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas VA SDN Balas klumprik I No.434 Surabaya Jurnal
Mardiana, T., & Hartati, A. S. (2022, August). Pengaruh Media Pembelajaran, Fasilitas Belajar dan Lingkungan Belajar terhadap Motivasi Belajar Selama Pandemi Covid-19. In Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar (Vol. 13, No. 01, pp. 1197-1206).
Marsudi, M., & Zahrok, S. (2017). Kajian Konsistensi Sikap dan Perbuatan Berbahasa Indonesia Bidang Keilmuan. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 10(2), 150-161.
Muhammad Hasan, dkk. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Grup.
Mulyati, Yetti. dkk. 2008. Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Munadi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.
Naditya, T. A. Pengaruh Penggunaan Media Film Kartun Terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas III SDN Tangerang 15 (Bachelor's thesis, FITK UINJKT).
Nurhayani, I. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Menyimak Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 54-59.
Nursiah, S., & Heruttaqien, B. P. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Film Animasi Terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Pendek Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iv Sd Inpres Limbung Kabupaten Gowa. Global Journal Teaching Professional, 1(3), 347-353.
Oktavia, A. D., & Jupri, A. R. (2022). Penggunaan Media Film Animasi Kartun Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar: Studi Tentang Keterampilan Menyimak Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 846-852.
Pasila, Y. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Film Kartun Terhadap Keterampilan Menyimak Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sd Inpres Mariso I Kota Makassar.
Patmawati, D., Rustono, R., & Halimah, M. (2018). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Jenis-Jenis Pekerjaan Di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 308-316.
Pebriana, U., Ekowati, D. W. W., & Fantiro, F. A. (2017). Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Model Pembelajaran Artikulasi Dan Media Boneka Tangan Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 SDN Pejok II Kedungadem Bojonegoro. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 766-772.
Pranata, K., Kartika, Y. W., & Zulherman, Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita. Jurnal Basicedu, 5(3), 1271-1276.
Putri, W. T. A. (2013). Penggunaan Media Film Kartun untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-10.
Resmini, N. (2006). dkk. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Di Kelas Tinggi.
Roysa, M., & Ristiyani, R. (2019). Penerapan Media Video Animasi Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas VI. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 68-74.
Sa'diah, H. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Audio Visual Terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Anak Pada Siswa Kelas V MI Al-Hikmah Jakarta (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan).
Sudaryanto, S., Hermanto, H., & Gustiani, E. I. (2019). Media sosial sebagai sarana pembinaan bahasa Indonesia di era digital. Kode: Jurnal Bahasa, 8(4).
Susanti, W. (2016). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Anak Melalui Penggunaan Media Film Animasi. BASIC EDUCATION, 5(9), 904-912.
Tarigan, H. G. (2008). Menyimak sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Utari, M. S., Halidjah, S., & Marli, S. Peningkatan Keterampilan Menyimak Menggunakan Media Audio Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(11).
Wicaksono, dkk. 2016. Teori Pembelajaran Bahasa (Suatu Catatan Singkat). Yogyakarta: Garudhawaca
Yasmine, F. N., Agustina, R. T., & Rini, T. A. (2020). Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Film Animasi Bagi Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(2), 170-181.
Yunhadi, W. (2016). Realitas Bahasa Dalam Postulat Sapir Dan Whorf. LINGUA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 13(2), 169-180.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.