HUBUNGAN PERSEPSI SISWA TENTANG KEMAMPUAN KOMUNIKASI GURU DENGAN HASIL BELAJAR IPAS DI KELAS V UPTD SDI MORA KECAMATAN KAROSSA KABUPATEN MAMUJU TENGAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14453Keywords:
teacher communication skills, learning outcomes, natural education science and socialAbstract
This research uses a quantitative approach with the type of ex-post facto research and uses a correlation test research design. Facto and uses a correlation test research design that aims to Determine the relationship between student perceptions of teacher communication skills and learning outcomes in IPAS class V. This study used the saturated sampling method by Method by taking, the total sample of 38 students in class V. Data collection techniques in this study with questionnaires and documentation. The data analysis techniques used are descriptive statistics, normality test and product moment correlation. The results of the research that has been The results of the research conducted by the researcher show that the communication skills of the fifth grade teacher is very high and IPAS learning outcomes are high. High and IPAS learning outcomes are in the high category. The results of the correlation calculation Product moment correlation calculation results show that rcount> rtable (0.350> 0.320). Based on Communication skills of class V teachers, it is known that 6 respondents (15.79%) are included in the High criteria and 36 respondents (84.21%) are in the very high criteria. From the data, the results showed that 27 (71.05%) respondents were included in the high criteria and 11 (28.95%) respondents were included in the very high criteria.(28.95%) respondents were categorized as very high. It can be concluded that Teacher communication skills have a relationship with student IPAS learning outcomes Class V UPTD SDI Mora Kecamatan Karossa Kabupaten Mamuju Tengah.Downloads
References
Abdul Kodir, Indrawati, Irman Yusron, (2018). Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Sekolah Menengah Pertama (SMP) - Kelompok Kompetensi H Pedagogi: Komunikasi Efektif. Dirsektorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.
Anizar & Sardin. (2023). Evaluasi pada Kurikulum Merdeka dan Pemanfaatan Hasil Penilaiannya. Aceh: Edupedia Publisher.
Asrori. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner. Jawa Tengah: CV Pena Perada.
Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Fase A - Fase C untuk SD/MI/Program Paket A. Jakarta.
Darwin, Muhammad, dkk. (2021). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif. Bandung: Media Sains Indonesia.
Djamaluddin, Ahdar, & Wardana (2019). Belajar Dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Jakarta: Cv. Kaaffah Learning Center.
Fadjarani, Siti, dkk. (2020). Metodologi Penelitian Pendekatan Multidisipliner. Gorontalo: Ideas Publishing.
Hidayat, R., Ristinofa, S. (2017). Perbedaan Hasil Belajar melalui Penerapan Model Inkuiri Terbimbing dan Student Team Achievement Divisions pada Pelajaran ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pedagogika dan Dinamika Pendidikan, 6(1), 44-55.
Ibrahim, Andi dkk. (2018). Metode Penelitian. Makassar: Gunadarma Ilmu.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Surat Edaran Nomor 1 Tahun 2020 tentang Kebijakan Merdeka Belajar dalam Penentuan kelulusan Peserta Didik dan Penerimaan Peserta Didik Baru Tahun Ajaran 2020/2021.
Kosilah & Septian. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139-1148.
Mahadi, Ujang. (2021). Komunikasi Pendidikan (Urgensi Komunikasi Efektif dalam Proses Pembelajaran). Journal of Public Policy and Administration Silampari, 2(2), 80-90.
Muh. Syukran (2017). Kemampuan Komunikasi Guru dalam Proses Belajar Mengajar Bahasa Daerah Kaili di SDN Inpres 1 Besusu Palu. Jurnal Online Kinesik, Vol. 4 No. 1.
Muhammad, Ami. 2014. Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Nafiati, Dewi Amaliah. (2021). Revisi Taksonomi Bloom: Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik. Humanika. Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(2), 151-172.
Naway, Fory Armin. (2017). Komunikasi & Organisasi Pendidikan. Gorontalo: Ideas Publishing.
Ningrum, Ayu Reza, & Nungky, K. P. (2020). Hubungan antara Keterampilan Berkomunikasi dengan Hasil Belajar IPS pada Peserta Didik Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 177-186.
Nofrion. (2018). Komunikasi Pendidikan Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Nurdin, M., Mujahidah, & Karmila, A. T. S. (2023). Hubungan antara Komunikasi Interpersonal Guru dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(4), 309-316.
Parni. (2017). Faktor Internal dan Eksternal Pembelajaran. Jurnal Tarbiya Islamica, 5(1), 17-30.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2013). Permendikbud Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2019). Permendikbud Nomor 12 Tahun 2019 tentang Kompetensi dan Kualifikasi Akademik Guru.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2006). Permendiknas Nomor 23 Tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Pratisti, W. D., & Yuwono, S. (2018). Surakarta: Muhammadiyah University Press.
Purwanto. (2017). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT Gramedia.
Rismayanti, G., Puspitasari, W. D., & Cahyaningsih, U. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS. Seminar Nasional Pendidikan.
Rooster, T. (2017). Pengertian Komunikasi: Suatu Tinjauan Teoritis. Jurnal Komunikasi, 20(1), 15-29.
Sahir, Syafrida Hafni, dkk. (2021). Metodologi Penelitian. Jogjakarta: Penerbit KBM Indonesia.
Saleh, A. A., & Nasri Hamang. (2019). Bimbingan Klasikal Islami Bagi Orang Tua Terhadap Persepsi Kekerasan Anak. Jurnal Penelitian, 13(2), 353-373.
Sudarto, Rosmalah, & Muhammad. R. (2022). Hubungan antara Kemampuan Berkomunikasi Guru dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Sosial, 1(7), 449-454.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta: Bandung.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta: Bandung.
Suhelayanti, dkk. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS). Langsa: Yayasan Kita Menulis.
Surajiyo, dkk. (2021). Penggunaan Metode Structural Equation Modeling (Sem) pada Pengaruh Kemampuan Kerja dan Motivasi terhadap Kinerja Karyawan serta Dampaknya terhadap Kualitas Layanan. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi, 8 (3), 715-734
Tim Penyusun. (2023). Pedoman Penulisan Skripsi Fakultas Ilmu Pendidikan. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen Pasal 1 ayat (1).
Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning: Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish Publisher.
Wahyuningsih, Sri, I Nyoman Karma, & Abdul Kadir Jaelani. (2022). Pengaruh Komunikasi antara Guru dengan Siswa terhadap Hasil Belajar IPS Kelas IV SDN Gugus III Sekarbela Kota Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 887-893
Wandini, Rora Rizky, & Maya, R. S. (2018). Games Pak Pos Membawa Surat Pada Sintax Model Pembelajaran Tematik. Jurnal Raudhah, 6(1)
Wisman, Y. (2017). Komunikasi Efektif dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Nomosleca, Universitas Palangka Raya Kalimantan Tengah. 3(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.