SDM PENDIDIKAN DASAR YANG UNGGUL: INTEGRASI PENELITIAN, TEORI, DAN KEPATUHAN YURIDIS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14009Keywords:
human resources, superior, research integration, juridical compliance, educationAbstract
This article examines the importance of integrating empirical research, educational theory, and juridical compliance in the primary education sector's human resource (HR) development. This review investigates how combining these three elements can strengthen teaching and management practices in primary education, focusing on improving the quality of education and adherence to applicable juridical standards. Through extensive literature analysis, this article evaluates the effects of this integrated approach in the context of actual educational practice, exposing the benefits and challenges that arise. Key findings suggest that effective integration enables evidence-based policy development, enhances teachers' professional skills, and supports implementing innovative practices that comply with education regulations. This article emphasizes the importance of the ongoing commitment of all stakeholders in education to implement and sustain this integration, suggesting that long-term success in primary education depends mainly on the ability to adapt and apply research findings, educational theory, and juridical compliance harmoniously.Downloads
References
Agustikawati, E. T. (2019). Optimalisasi Trisentra Pendidikan Menuju Sekolah Unggul Dengan Mutu Budaya Dan Lingkungan Sekolah. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 6(1), 153–174. https://doi.org/10.17509/jppd.v6i1.21527
AL-NASHR, M. S. (2018). Integrasi Pendidikan Siaga Bencana Dalam Kurikulum Madrasah Ibtidaiyah. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 6(2), 82–101. https://doi.org/10.31942/mgs.v6i2.1779
Al Faruq, M. S., Arifin, I., & Imron, A. (2021). Kepemimpinan Pembelajaran: Peran Kepala Sekolah dan Guru dalam Pengelolaan Sekolah Dasar Berbasis Multiple Intelligences. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(7), 1165. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i7.14941
Andriyani, W. D., Salsabila, I., Suparmika, Y., Syammach, H. K., & Azizah, N. (2022). Ragam Pendekatan Bimbingan Konseling. Jurnal Pendidikan Indonesia : Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(4). https://doi.org/10.59818/jpi.v2i4.234
Andriyani, W. D., Yuniar, D., Fauziyah, A. S., & Karlina, T. (2022). Pengembangan Kecerdasan Intelektual, Emosional Dan Spiritual. Jurnal Pendidikan Indonesia : Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(4). https://doi.org/10.59818/jpi.v2i4.225
Arif, K. M. (2021). Strategi Membangun Sdm Yang Kompetitif, Berkarakter Dan Unggul Menghadapi Era Disrupsi. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v4i1.1300
Arif, S. (2024). Peran Kepala Sekolah sebagai Edupreneur dalam Transformasi Sekolah yang Unggul. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(1), 24–31. https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p24-31
Demonika, S. D., Mustadi, A., & Rezkillah, I. I. (2020). Implementasi Tematik Integratif Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(6), 817. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i6.13630
Dewi, C. (2021). Penguatan Literasi Digital melalui Pembelajaran Social Studies Berbasis E-learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(10), 1602. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i10.15067
Dirgantara, M. R., S.Pd, F. F., & S.Pd, F. F. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Pada Sistem Pembelajaran Melalui Model Project Based Learning Berbantuan Platform Zoom Meeting. SCHOLASTICA JOURNAL JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DAN PENDIDIKAN DASAR (Kajian Teori Dan Hasil Penelitian), 4(1), 1–13. https://doi.org/10.31851/sj.v4i1.5987
Eryani, R., Sutama, S., & Desstya, A. (2021). Implementasi Modul Berbasis Inkuri Terbimbing pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(9), 1429. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i9.15007
Faridah, S., Djatmika, E. T., & Utaya, S. (2020). Kompetensi Profesional dan Pedagogik Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(9), 1359. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i9.14059
Fathurahman, F. (2018). Lembaga Pendidikan Dasar Dalam Sejarah Islam Periode Klasik. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), 128–142. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v2i2.357
Hartati, T., & Panggabean, E. M. (2023). Karakteristik Teori-teori Pembelajaran. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(1), 5–10. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i1.13431
Hartinah, S., Muslihati, M., & Triyono, T. (2021). Problematika Psikososial dan Kognitif Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah dan Implikasinya terhadap Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(10), 1567. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i10.15055
Kusumawati, Y. (2020a). Analisis Perkembangan Moral Anak Sd/Mi. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 4(2), 194–208. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v4i2.569
Kusumawati, Y. (2020b). Transformasi Pendidikan Profetik Sebegai Perwujudan Pilar Pendidikan Nasional Di Madrasah. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 4(1), 50–67. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v4i1.475
Laila, V., Hadi, S., & Subanji, S. (2019). Pelaksanaan Pendidikan Literasi Finansial pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(11), 1491. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.13016
Lake, A. C. O. R., Hasanah, M., & Furaidah, F. (2020). Penerapan Model Induktif Kata Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(9), 1365. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i9.14060
Munandar, A. (2018). Kepemimpinan Pendidikan Dan Pembelajaran Di Lingkungan Sekolah. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), 143–150. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v2i2.369
NAINGGOLAN, J. (2022). Lingkungan Pembelajaran Dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Indonesia : Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(2). https://doi.org/10.59818/jpi.v2i2.501
Novarina, G. E., Santoso, A., & Furaidah, F. (2019). Model Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(11), 1448. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.12989
Prasetyo, A., Shaleh, S., & Ibrahim, I. (2024). Transformasi Pendidikan Dasar Melalui Integrasi Ilmu Pendidikan dan Prinsip-Prinsip Islam: Membentuk Generasi Unggul dan Berakhlak Mulia. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 116. https://doi.org/10.35931/am.v8i1.2840
Puasa, N. (2021). Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Kelas 1 Sdn Sakuru Tahun Ajaran 2018/2019. SCHOLASTICA JOURNAL JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DAN PENDIDIKAN DASAR (Kajian Teori Dan Hasil Penelitian), 4(1), 1–5. https://doi.org/10.31851/sj.v4i1.5328
Puspitasari, L., Sa’dijah, C., & Akbar, S. (2019). Pembinaan Kedisiplinan Siswa melalui Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(5), 600. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i5.12418
Ranty, S. (2021). Systematic Literature Review : Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Di Sekolah Dasar. SCHOLASTICA JOURNAL JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DAN PENDIDIKAN DASAR (Kajian Teori Dan Hasil Penelitian), 4(2). https://doi.org/10.31851/sj.v4i2.5954
Rosyidah, U. (2024). Ruh Al-Mudarris: Fondasi Karakter Siswa Yang Unggul Dan Bertanggung Jawab. Jurnal Staika: Jurnal Penelitian Dan Pendidikan, 7(1), 47–54. https://doi.org/10.62750/staika.v7i1.99
Sabil, M. A., Shafira, S., & Hidayat, S. (2024). Filsafat Pendidikan Pancasila: Membangun Karakter Unggul Di Sekolah Dasar. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 233–239. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.2040
Setiyani, D. A. (2021). Penggunaan Gadget Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. SCHOLASTICA JOURNAL JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DAN PENDIDIKAN DASAR (Kajian Teori Dan Hasil Penelitian), 4(2). https://doi.org/10.31851/sj.v4i2.5843
Suci, Y. T. (2018). Menelaah Teori Vygotsky Dan Interdepedensi Sosial Sebagai Landasan Teori Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Kooperatif Di Sekolah Dasar. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 231–239. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i1.269
Sujatmiko, I. N., Arifin, I., & Sunandar, A. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter di SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(8), 1113. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i8.12684
Sumiaty, S., Kamasiah, K., & Karim, K. (2022). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Motivasi Siswa Terhadap Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. TAKSONOMI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), 83–91. https://doi.org/10.35326/taksonomi.v2i2.2695
Suryana, N., Mumuh, M., & Hilman, C. (2022). Konsep Dasar dan Teori Partisipasi Pendidikan. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(2), 61–67. https://doi.org/10.54371/jiepp.v2i2.219
Umar, U. (2018). Filsafat Ilmu: Suatu Tinjauan Pengertian Dan Objek Dalam Filsafat Pengetahuan. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), 160–170. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v2i2.392
Vegetari, A. G., Widiati, U., & Soetjipto, B. E. (2021). Peningkatan Keterampilan Sosial melalui Penerapan Model Fan N Pick dan Inside Outside Circle di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(10), 1446. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i10.14113
Wijiutami, C. T., Wahjoedi, W., & R. W. W, E. T. D. (2020). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(5), 666. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i5.13521
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.