PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH UNTUK MENUMBUHKAN KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI (HOTS) PESERTA DIDIK PADA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Syarifah Risma Aulia Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Andi Prastowo Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13727

Keywords:

Problem Based Learning, Higher Order Thinking Skills, Social Sciences

Abstract

The application of a problem-based learning approach to improve higher order thinking skills in Social Sciences in elementary schools has significant implications. By integrating Higher Order Thinking Skills (HOTS) in social studies learning, students are encouraged to develop analytical, problem solving and critical thinking skills in dealing with complex social problems. This research uses qualitative methods with observation, interviews and documentation in elementary schools in Yogyakarta. The results show that the use of the PBL learning model to foster HOTS significantly improves students' analytical skills in social studies lessons. Even though there were several initial obstacles, such as students' difficulties in understanding PBL HOTS-based material and assignments, as well as teachers' problems in preparing HOTS questions digitally, the learning process was supported by the presence of LCD facilities in the classroom. The implications of these findings include improving learning practices, developing curricula that focus more on HOTS, improving teacher training, developing digital learning tools, and potential changes in education policy to support innovative learning strategies in improving the quality of student education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad-, Matematika. 2024. “Pentingnya Pendidikan STEM ( Sains , Teknologi , Rekayasa , Dan.” 2(1): 1–8.

Astuti, Nabilla Fuji, Agus Suryana, and E.Hamzah Suaidi. 2022. “Model Rancangan Pembelajaran Kooperatif Learning Team Game Tournament (TGT) Pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar.” Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies 2(2): 195–218. doi:10.47467/tarbiatuna.v2i2.1098.

Dewi Ayu Wisnu Wardani. 2023. “Problem Based Learning: Membuka Peluang Kolaborasi Dan Pengembangan Skill Siswa.” Jurnal Penelitian dan Penjaminan Mutu 4(1): 1–17.

Erlangga, Sony Yunior et al. 2023. “Meta-Analisis: Effect Size Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Dan Pemahaman Konseptual Siswa Dalam Fisika.” Compton: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika 9(2): 185–98. doi:10.30738/cjipf.v9i2.15685.

F, Rati, Salastri Rohiat, and Elvinawati Elvinawati. 2022. “Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Menggunakan Aplikasi Articulate Storyline Pada Materi Ikatan Kimia.” Alotrop 6(1): 70–79. doi:10.33369/alo.v6i1.21799.

Fadli, M. R. 2021. “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika,.” 21(1): 33–54.

Haile G, Assen M and Ebro A. 2023. “No Titleการบริหารจัดการการบริการที่มีคุณภาพใน โรงพยาบาลสังกัดกระทรวงสาธารณสุข.” วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย 4(1): 88–100.

Hanafiah, H. 2021. “Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa.” Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(2): 213–220.

Hartina, Aprilian Wahyu, Wahyudi, and Intan Permana. 2022. “Dampak Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Dalam Pembelajaran Tematik.” Journal of Education Action Research 6(3): 341–47. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/article/view/49828.

Hendika, Gede Agus, Made Santo Gitakarma, and Nyoman Santiyadnya. 2019. “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Perakitan Komputer.” Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha 8(1): 59–67. doi:10.23887/jjpte.v8i1.20211.

Hidayati, A, and A Bentri. 2022. “Model Pembelajaran Online: Mengintegrasikan Autentic Learning Dan Realword Activities.” http://repository.unp.ac.id/43630/1/ABNA_HIDAYATI_Model_Pembelajaran_OK.pdf.

Hotimah, Husnul. 2020. “Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Edukasi 7(3): 5. doi:10.19184/jukasi.v7i3.21599.

Kaliongga, Adrisal, Ade Iriani, and Mawardi Mawardi. 2023. “Reintegrasi Dan Kontekstualisasi Kearifan Lokal Sintuwu Maroso: Upaya Menjawab Tantangan Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Society 5.0.” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (2): 117–27. doi:10.24246/j.js.2023.v13.i2.p117-127.

Masalah, Pembelajaran Berbasis. 2024. “INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian WORKSHOP ON TOOL DEVELOPMENT WITH PROBLEM-BASED INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian.” 8(1): 129–40.

Nurbaeti, N. 2022. “Penerapan Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Tahsinia, 3(2): 98–106.

Prasetyo, Cahyono Dwi, Imam Suwaktus, and M Abdul Roziq Asrori. 2021. “Pengaruh Gaya Belajar , Minat Belajar , Dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD Negeri 1 Besuki Kecamatan Besuki Kabupaten Tulungagung.” 5: 5744–52.

PriskaKlaudia Makal, Roos Tuerah, Yulmi Mottoh. 2021. “Edu Primary Journal : Jurnal Pendidikan Dasar Vol 2, No 2 Mei 2021.” Edu Primary Journal : Jurnal Pendidikan Dasar 2(2): 197–202. http://ejurnal-mapalus-unima.ac.id/index.php/eduprimar.

Putri, Riri Rahmadani, Yuni Ahda, and D Rahmawati. 2018. “Analisis Aspek Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Pada Instrumen Penilaian Materi Protista Untuk Peserta Didik SMA / MA Kelas X Aspect Analysis in Higher Order Thinking Skills on the Evaluation Instrument of Protist Topic for the Grade 10 Senior H.” Jurnal BIODIK 4(1): 8–17.

Rahayu, Y. N. 2020. Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung: Widina Bhakti Persada.

Rahman, N. H. 2021. “Pengaruh Media Flashcard Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Materi Mufrodat Bahasa Arab.” Jurnal Tahsinia, 2(2): 99–106.

Sappaile, B I, A Fahrudin, and ... 2024. “Pengembangan Metode Penilaian Otentik Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa.” Jurnal Review … 7: 2139–50. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/25694%0Ahttp://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/download/25694/17897.

Sayyid, U I N, and Ali Rahmatullah. 2024. “Penerapan Metode Brainstorming Untuk Meningkatkan Kognitif Peserta Didik IPS Kelas XI SMAN 1 Campurdarat Tulungagung Suatu Pencapaian Standar Proses Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Dapat Dimulai Dari Tetapi Hanya Ingin Membuat Siswa Jera . Pendidik.” 2(2).

Supriani, Y. 2023. “Partisipasi Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini.” Plamboyan Edu, 1(1): 95–105.

Suryani, Nina Dwi. 2022. Mengenal “ HOTS” ( Higher Order Thinking Skills)Dalam Pendidikan. Malang: Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Yufi Fisalma, Yudith Nida Nura Lele, Sri Watini. 2024. “Jejak Pembelajaran : Jurnal Pengembangan Pendidikan.” Pengembangan Pendidikan 8(1): 120–30. https://jurnalhost.com/index.php/jpp/article/view/570/722.

Yuni, Y et al. 2023. “Tingkat Efektivitas Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Peningkatan Nalar Siswa PPKn.” Seminar Nasional Paedagoria 3(1): 80–89. https://journal.ummat.ac.id/index.php/fkip/article/view/16301.

Downloads

Published

2024-05-21