KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN TGT BERBANTUAN EDUGAME RUMAH BELAJAR DITINJAU DARI MINAT DAN HASIL BELAJAR IPAS KELAS V SDN PETOMPON 02 KOTA SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13442Keywords:
rumah belajar edugame, IPAS learning, TGTAbstract
This study aims to determine the effectiveness of the TGT learning model assisted by Rumah Belajar edugame in terms of interest and learning outcomes of grade V IPAS in elementary schools. This kind of study uses a Nonequivalent Control Group design and a Quasi Experimental Design. The study used 27 students from class 5a and 28 students from class 5c, who were all fifth graders at SDN Petompon 02 in Semarang City. Both classes had the same ability before being given treatment. After being given treatment, the experimental class has a difference in average interest and learning outcomes with the control class, this is evidenced by the difference test and obtained a significance value <0.05. The results of the hypothesis testing of the effectiveness of interest and learning outcomes obtained a significance value <0.05. So it can be concluded that the TGT learning model assisted by Rumah Belajar edugame is effectively applied to IPAS learning in elementary schools.Downloads
References
Agustina, N. S., Robandi, B., Rosmiati, I., & Maulana, Y. (2022). Analisis Pedagogical Content Knowledge terhadap Buku Guru IPAS pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6(5), 9180-9187.
Akhwani, A., & Rulyansah, A. (2023). Pelatihan dan Pemanfaatan Edugame Rumah Belajar sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Indonesia Berdaya, 4(3), 967-974.
Aprijal, A., Alfian, A., & Syarifudin, S. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Sungai Salak Kecamatan Tempuling. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 6(1), 76-91.
Budiono, A. N., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), 109-123.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Femiria, C., Febriandi, R., & Egok, A. S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT) Berbantuan Flash Card pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV. IPAR: Ilmu Pendidikan Dasar, 1(1), 64-77.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group
Irsan, I., Pertiwi, A., & Fina, R. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran inovatif menggunakan canva. Jurnal Abdidas, 2(6), 1412-1417.
Kusumaningrum, N., & Ismanto, B. (2023). Implementasi Model TGT berbantu Media Gayang Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPAS Kelas V Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 2532-2542.
Lestari, D., Asbari, M., & Yani, E. E. (2023). Kurikulum Merdeka: Hakikat Kurikulum dalam Pendidikan. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 85-88.
Munawaroh, F., Prasetyaningtyas, F. D., & Arlinda, F. D. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Team Game Tournament (TGT) Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V SD Negeri Ngaliyan 03. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 314-341.
Nafrin, I. A., & Hudaidah, H. (2021). Perkembangan pendidikan Indonesia di masa pandemi COVID-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 456-462.
Nurjanah, E. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Pada Portal Rumah Belajar Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa SMPN 16 Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Fakultas Tarbiyah dan Keguruan).
Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran. Deepublish.
Priyatno, D. (2010). Teknik Mudah dan Cepat Melakukan Analisis Data Penelitian dengan SPSS. Yogyakarta: Gava Media.
Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Rakista, P. M. (2020). Implementasi Kebijakan Program Indonesia Pintar (PIP). Sawala: Jurnal Administrasi Negara, 8(2), 224-232.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Utami, D., Suhendi, D., & Wahyuningrum, E. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Team Game Tournament (TGT) terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika pada Peserta Didik Kelas V SDN Gugus Sultan Mahmud Badaruddin II, Oku Timur. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3623-3636.
Zebua, E., & Harefa, A. T. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Blended learning Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 251-262.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.