PEMANFAATAN PLATFROM MERDEKA MENGAJAR (PMM) DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SMPN 1 PONTANG

Authors

  • Moch Abdul Rohman Magister Teknologi Pendidikan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Anisa Fauziyah Magister Teknologi Pendidikan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Cucu Atikah Magister Teknologi Pendidikan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13415

Keywords:

Education; Independent Curriculum; Platform Merdeka Mengajar

Abstract

The Independent Curriculum, initiated by the Ministry of Education and Culture, serves as a strategic measure to enhance the quality of national education. It offers teachers the Independent Teaching Platform, intended not only for instructional purposes but also for their ongoing learning and innovation. The research seeks to explore how the implementation of this platform in schools aligns with the Independent Curriculum. Employing qualitative research methods, the study employs questionnaire-based data collection, with findings presented in qualitative descriptive format. The findings underscore the pivotal role of the Independent Teaching Platform in curriculum execution within educational institutions. Teachers at SMP Negeri 1 Pontang have embraced the Platform to hone their skills and effectively execute the Independent Curriculum. Noteworthy features of the Independent Teaching Platform include inspirational videos, teaching resources, self-paced training modules, portfolio showcasing, collaborative communities, and student evaluations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andari, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Menggunakan Learning Management System (LMS). Allimna: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 65–79.

Arnes A., Muspardi dan Yusmanila. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Oleh Guru PPKn Untuk Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 5 Nomor 1 Bulan Februari Tahun 2023 Halaman 60 – 70

Aswinta Ketaren, F. R. H. P. M. N. T. R. S. 2022. Monitoring dan Evaluasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar pada Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling , 4(6).

Baro’ah, S. (n.d.). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. In Jurnal Tawadhu (Vol. 4, Issue 1).

Daryono, R. W., et al., (2023). An empirical study to evaluate the student competency of vocational education. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(2), 1079–1086.

Defa., Lasmawan W. I., dan Suastra W. (2023). Analisis Pemanfaatan Platfrom Merdeka Belajar (PMM) Oleh Guru Pengerak di Kecamatan Rantau Selatan Kabupaten Labuhan Batu dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (Pendas) Volume 08 Nomor 01, Juni 2023. 2548-6950

Dewa, O., Made, A., Priantini1, M. O., Suarni2, N. K., Ketut, I., & Adnyana3, S. (n.d.). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas.

Farnidayani, A. A. W. H. S. (2024). Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan dalam Menumbuhkan Sikap Demokratis Siswa Kelas X Di Era Digital . Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8(12).

Kementerian Pendidikan, K. R. dan T. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka. Https://KurikulumDemo.Simpkb.Id/Detail-Ikm/.

Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139–150.

Muadz M. (2023). Pengembangan Model Optimalisasi Pemanfaatan PMM dalam Implementasi Merdeka Belajar Melalui Lokakarya Bagi Satuan Pendidikan Jenjang SD di Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH) Vol. 2, No. 2, April 2023, hlm. 680-702.

Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 141–147.

Rahayu R., et al. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.

Riti, Y. F., & Trisyanti, L. I. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Merdeka Mengajar bagi Guru-Guru TK Citra Bangsa. Komatika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 48–52.

Saleh, M. (n.d.). Prosiding Seminar Nasional Hardiknas.

Setiariny, E. (2023). Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 20(1), 23–33.

Sudaryono. (2017). Metodologi Penelitian. PT. Rajagrafindo Persada.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (3rd ed.). Alfabeta.

Susilawati, E. dan S. S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar . Jurnal Telmodik, 25(2).

Uluwiyah T., Kholis N., dan Iskarim M. 2024. Analisis Penggunaan Platform Merdeka Mengajar oleh Guru PAI dan BP dalam Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu. Volume 8 Nomor 1Tahun 2024 Halaman 659 -666

Utomo dan Kusumawati D., (2024). Implementasi Pelatihan Mandiri Platform Merdeka Mengajar dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Dewan Guru Jurnal Pendidikan MI/SD. Vol 4 No 1 Februari Tahun 2024 2962-746X.

Wardana , M. A., Panca Indra D., dan Ulya C. (2023). Analsisi Penggunaan Aplikasi Merdeka Belajar Oleh Guru Bahasa Indonesia di SMP Surakarta Sebagai Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Widiastuti, S., Bachri, B. S., & Maureen, I. Y. (2023). The New World Kirkpatrick Model (NWKM) pada Pelatihan Mandiri Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Melalui Platform Merdeka Mengajar (PMM). Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 9(2), 2656–5862.

Downloads

Published

2024-04-28

Most read articles by the same author(s)