STUDI KASUS POLA ASUH ORANGTUA DAN KEMANDIRIAN ANAK TUNAGRAHITA DI SDN BENDO TRETEK 1

Authors

  • Yunita Dwi pratiwi Unversitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Vanda Rezania Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13388

Keywords:

independence of children, mental retardation, parents

Abstract

This research aims to analyze the parenting patterns of parents of children with intellectual disabilities. This research uses a qualitative case study method and data collection techniques using observation, interviews, documentation and field notes. The research results show that a mentally retarded child is someone who experiences mental limitations or intelligence that is below average and has difficulty in being independent and socializing with the surrounding environment. Parents of children with intellectual disabilities use democratic parenting methods to help children become independent. Parents with intellectual disabilities can apply it to their children to see the conditions and limitations of each child. Keywords: independence of children, mental retardation, parents

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiah, R. (2017). Dominasi keluarga dalam meningkatkan prestasi belajar pada ranah kognitif afektif dan psikomotor. Palapa : Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 33–48.

Adnan, M. (2020). Mengenal Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Akhlak Anak. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 5(2). https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i2.80

Ardha, R. Y. (2017). Keterampilan Sosial Anak Tunagrahita Ringan Di Sekolah Dasar Inklusi. JASSI_anakku, 18(2), 46–50.

Dewi, A. A. A., & Valentina, T. D. (2013). Hubungan Kelekatan Orangtua-Remaja dengan Kemandirian pada Remaja di Smkn 1 Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1), 181–189. https://doi.org/10.24843/jpu.2013.v01.i01.p18

Dewi, K. N. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Tunagrahita Sedang di YPAC Palembang. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 153–166. https://doi.org/10.19109/ra.v5i2.10369

Harbeng Masni. (2021). Peran Pola Asuh Demokrais Orangtua Terhadap Pengembangan Potensi Diri dan Kreativitas Siswa. Jurnal Imiah Dikdaya, 58–74.

Harianti, R. (2016). Pola Asuh Orangtua Dan Lingkungan Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Curricula, 2(2), 20–30. https://doi.org/10.22216/jcc.v2i2.983

Hidayat, A. L. (2021). Peran Komunikasi Keluarga dalam Kemandirian Anak Berkebutuhan Khusus Tuna Grahita di Yayasan Rumah Bersama. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 110–121. https://doi.org/10.35326/medialog.v4i1.1010

Houston, B. dan. (2011). Metadata, citation and similar papers at core.ac.uk 4. Донну, 5(December), 118–138.

Karina Esti Pratiwi, Haniarti, & Usman. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Di Sd Negeri 38 Kota Parepare. Jurnal Ilmiah Manusia Dan Kesehatan, 3(1), 31–42. https://doi.org/10.31850/makes.v3i1.288

Khorini’mah, S. M., & Kamala, I. (2020). Peran Orang tua dalam Melatih Disiplin pada Anak Tunagrahita. Journal on Teacher Education, 2(1), 59–65. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.909

Kodang, R. (2015). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak Tunagrahitadi Nanga Bulikkabupaten Lamandau Provinsi Kalimantan Tengah. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 79. https://doi.org/10.21009/jpd.061.08

Kurniawan, E. (2018). Pengaruh Program Bina Diri Terhadap Kemandirian Anak Tunagrahita. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 616–628. https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.2156

Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26777

Mariani, R. (2019). Pola Asuh Orangtua Terhadap Tingkap Kemandirian Anak Retardasi Mental Di Sekolah Luar Biasa Negeri Sukamaju Simpang Propau Kabupaten Lampung Utara. Journal Kesehatan Metro Wawai, 9(1), 37–42.

Mulyana, I. (2022). keistimewaan peran ayah dalam pengasuhan anak. cv jejak.

Putri, U. K., & Ardisal. (2019). Pola Asuh Orang Tua Penyandang Tunagrahita Dalam Kemandirian Anak Tunagrahita di Bungo Pasang Painan. Ranah Research : Journal Of Multidisciplinary Research and Development, 96–104.

Rahman, Fa. P. A. (2016). Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 25–30. https://www.researchgate.net/profile/Rully_Prahmana/publication/304022469_PENINGKATAN_KEMAMPUAN_PENALARAN_MATEMATIS_SISWA_MENGGUNAKAN_PENDEKATAN_PENDIDIKAN_MATEMATIKA_REALISTIK/links/5763a4e508ae192f513e458e.pdf

Rahmatunnisa, T., Mulia, D., & Asmiati, N. (2022). Jurnal Unik : Pendidikan Luar Biasa Pola asuh orang tua terhadap kemandirian anak tunagrahita. 7(2), 52–60.

Ramadhani, A. A., Adzhariah, I., Safitri, W., & Suprapmanto, J. (2019). Peran Orang Tua dalam Membangun Kemandirian Anak. Jurnal Pendidikan, 1(2), 1–10.

Rudita, R. M., Huda, A., & Pradipta, R. F. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kesadaran Bina Diri Anak Tunagrahita. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 7(1), 8. https://doi.org/10.17977/um031v7i12021p8-12

Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453

Sunarty, K. (2016). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dan Kemandirian Anak. Journal of Educational Science and Technology (EST), 2(3), 152. https://doi.org/10.26858/est.v2i3.3214

Temo, A. L., & Marlina, M. (2019). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Interaksi Sosial Anak Tunagrahita Sedang di SLB N 02 Padang. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 165–174. https://doi.org/10.51529/ijiece.v4i2.166

Widadi, S. Y., & Rahman, R. (2019). Gambaran pola asuh orangtua pada anak berkebutuhan khusus di Slbn B Kabupaten Garut. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 24–31. https://www.jurnalskhg.ac.id/index.php/medika/article/view/52

Widiastuti, N. L. G. K., & Winaya, I. M. A. (2019). Prinsip Khusus Dan Jenis Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 9(2), 116–126. https://doi.org/10.36733/jsp.v9i2.392

Downloads

Published

2024-06-01