Pembelajaran Budaya Terkini: Meningkatkan Karakter Religius, Toleransi, dan Patriotisme Siswa Melalui Permainan Berbasis Kearifan Lokal

Authors

  • Zuyyina Fihayati Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Vanda Rezania
  • Machful Indrakurniawan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Muhammad Ispan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ayu Salsabila Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Khoirun Nisa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32116

Abstract

This study aims to improve character with local culture-based learning in the Merdeka Era learning through games. This study uses a qualitative method, with data collection techniques of observation, interviews, and documentation. This study was conducted in class V at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng Tanggulangin. The results of the study showed that there was a significant increase in students' religious character, tolerance and patriotism through games based on local wisdom. to see and find out how local game-based learning combined with local knowledge affects the development of students' religious character, tolerance, and patriotism. This study seeks to clarify the efficacy of this new teaching strategy through in-depth analysis. The results should be a guideline for curriculum development, policy making, and educational practices to produce moral and broad-minded successors to the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daryanto, & Darmiatun, S. (2013).

Pendidikan karakter di sekolah:

Pengembangan metode

pembelajaran yang tepat dan efektif.

Gava Media.

Herianto, A. (2010). Permainan

tradisional anak Nusantara. Kanisius.

Ismail, M. (2019). Permainan

tradisional sebagai media

pembentukan karakter bangsa.

Literasi Nusantara.

Kemendikbud. (2017). Penguatan

pendidikan karakter (PPK): Konsep

dan pedoman.

Kementerian Pendidikan dan

Kebudayaan.

Kemendikbud. (2022). Panduan

implementasi Kurikulum Merdeka.

Direktorat Jenderal GTK,

Kementerian Pendidikan dan

Kebudayaan.

Marlina, L. (2021). Nilai-nilai toleransi

dalam permainan tradisional anak di

Indonesia. Jurnal Sosial

Budaya, 18(2), 121–130.Prasetyo, A. W. (2019). Revitalisasi

permainan tradisional sebagai

penguatan nilai

patriotisme anak sekolah

dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan,

38(3), 480–492.

https://doi.org/10.21831/cp.v38

i3.26660

Samani, M., & Hariyanto. (2011).

Konsep dan model pendidikan

karakter. Remaja

Rosdakarya.

Subagyo, Y. (2018). Kearifan lokal

dalam pendidikan: Menggali nilai

budaya untuk

pendidikan karakter. Rajawali

Pers.

Suyanto, S. (2013). Menjadi guru yang

dirindukan siswa. Familia.

Tilaar, H. A. R. (2002).

Multikulturalisme: Tantangan-

tantangan global masa depan

dalam transformasi pendidikan

nasional. Grasindo.

Utami, R., & Sulistyani, S. (2020).

Permainan tradisional sebagai media

pembelajaran pendidikan

karakter siswa sekolah dasar. Jurnal

Pendidikan Karakter, 10(1), 75–

84.

https://doi.org/10.21831/jpk.v10i1.321

98

Downloads

Published

2025-10-01