PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBANTUAN ARTICULATE STORYLINE DENGAN MODEL PBL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SECARA HOTS PADA IPAS SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dellayla Ayu Az Zahra Universitas Negeri Semarang
  • Barokah Isdaryanti Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13357

Keywords:

learning media, HOTS, learning outcomes, articulate storyline

Abstract

The focus of this research is to develop learning media based on Articulate Storyline with PBL model for social studies content IPAS lessons grade IV at SD Negeri Tambakaji 03. This research and development method uses ADDIE model development research. Problems identified in the research include students' difficulty in understanding complex material, difficulty understanding important terms, and low ability of students to follow HOTS learning. The media created was then tested by experts for feasibility, with the results of 92.85% feasible according to material experts, 94.56% feasible according to media experts, and 98% feasible according to classroom teachers. In addition, this media showed significant results in the T-test of 0.000602 and the N-gain test of 70.16%, which means that the media is effective in improving learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi Sadriani, M. Ridwan Said Ahmad, dan Ibrahim Arifin. 2023. Peran Guru Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Era Digital. Seminar Nasional Dies Natalis 62 1:32–37. doi: 10.59562/semnasdies.v1i1.431.

Asmawati, L. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pemanfaatan Teknologi Digital Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 82–96

Husain, Rusmin, Ditya Ibrahim. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Articulate Storyline di Sekolah Dasar”. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. 7 (3). 1365-1374.

Legina, Nadia, dan Prima Mutia Sari. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy 9(3):375. doi: 10.33394/jp.v9i3.5285.

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101– 109. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432

Novisya, R., & Erita, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Adobe Flash Cs6 Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 5(1), 173-189

Nurfadillah, S., Rofiqoh Azhar, C., Aini, D. N., Apriansyah, F., Setiani, R., & Tangerang, U. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri Pinang 1. BINTANG : Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(1), 153–163. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Prasetiyo, R., & Ma’arif, I. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Pada Pelajaran IPA Saat Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3470–3474. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/38060

Putra, Lovandri Dwanda, dan Suci Zhinta Ananda Pratama. 2023. Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika. 4(8):323–29.

Salahuddin, Erifa Syahnaz, Vanie Wijaya, Sri Wahyuni. (2020). Pengembangan Media Komik Digital Pada Pembelajaran IPS Siswa SDN 02 Kelas III Kab. Sambas. Journal Of Scientech Research and Development. 2(2).

Sari, Widya Nindia, Mubarak Ahmad. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital di Sekolah Dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(5).

Sugiyono.(2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sukarni, K. N. & N. (2021). Pendekatan Konsep Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Era Digital. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, (3), 22-34.

Sulistio, Yuni, Watik. Nasution, dan M. Jacky. 2023. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis HOTS terhadap Hasil Belajar IPS Sekolah Dasar. Journal of Education Research 4(2):864–72.

Suryani, N. 2018.Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Pers Bandung: Remaja Rosdakarya.

Triana, Sucita, dan Risda Amini. 2023. Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Articulate Storyline di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai 7(3):21691–96.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasio al. 2003. Jakarta Depdiknas.

Wijayanti, Inggit Dyaning, Anita Ekantini. 2023. Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS MI/SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 2(3):310–24.

Downloads

Published

2024-05-18

Most read articles by the same author(s)