IMPLEMENTASI SIKAP NASIONALIS BERBASIS AJARAN TAMANSISWA PADA PEMBELAJARAN PKN SISWA SEKOLAH DASAR KELAS IV

Authors

  • Bherrio Dwi Saputra UST Yogyakarta
  • Nadziroh Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Irfan Adi Nugroho Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Eka Ridha Nofrida Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12825

Abstract

This research aims to find out how nationalist attitudes based on Tamansiswa teachings are implemented in Civics learning for fourth-grade elementary school students. This research uses descriptive quantitative methods with survey methods. Descriptive quantitative methods aim to describe observed phenomena without trying to determine cause-and-effect relationships between variables. Research data was obtained through observation, interviews, documentation, and tests. The results of the research show that the implementation of a nationalist attitude based on Tamansiswa teachings in Civics learning for grade IV elementary school students can be done through several methods of loving the country, instilling noble values, protecting, being proud of, and appreciating cultural diversity. The results of this research show that students' nationalist attitudes increased after treatment such as giving stories, role-playing, discussions, and watching films about Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adha, M. M., & Perdana, D. R. (2020). Pendidikan Kewarganegaraan.

Akbal, M. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Pembangunan Karakter Bangsa. Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Membentuk Karakter Bangsa Dalam Rangka Daya Saing Global, 485–493.

Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP

Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149

Angraini, R. (2017). Karakteristik Media yang Tepat dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Nilai. Journal Of Moraland Civid Education, 1(11), 14–24.

Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399–407. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.55749

Cahya, A. D., Mawardi, N. K., Prawita, D., & Tri, S. I. (2022). Digital Marketing Literacy and MSMEs Improvement Based on the Teachings of Ki Hadjar Dewantara: Ngandel, Kendel, Kandel, and Bandel. International Journal of Empowerment and Community Services, 1(1), 18–23.

Cahyani, B. H. (2015). Strategi Kemampuan Memecahkan Problem dalam Perspektif Ajaran Ki Hadjar Dewantara.

Dewantara, K. H. (1998). Mengenal Tamansiswa: Seri I Sejarah dan Pendidikan Among (Vol. 2).

Dewi, D. A., Hamid, S. I., Dewi, M. S., Galand, P. B. J., & Yolandha, W. (2021). Membina Karakter Bangsa Indonesia untuk Anak Sekolah Dasar melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Basicedu, 5(6), 5241–5248. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1634

Dyaning Wijayanti, I., & Ekantini, A. (2023). Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Pendas; Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2100–2113.

Fadila, R., Herdiansyah, P., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Membangun Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tembusai, 5(3), 7176–7181.

Hasanah, A., & Istiqomah. (2021). Penerapan Ajaran Tamansiswa Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Membangun Pemahaman Konsep Siswa. Prosdidinh Seminar Nasional Etnomatnesia, 499–505.

Insani, G. N., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tembusai, 5(3), 8153–8160.

Izma, T., & Kesuma, V. Y. (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam membangun Karakter Bangsa. Wahana Didakti, 17(1), 84–92.

Jamalulail, Q., Yuniharto, B. S., & Zulfiati, H. M. (2023). Membangun profil siswa berkebinekaan global melalui ajaran Tamansiswa Ngandel, Kandel, Kendel, dan Bandel. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 9(2), 109–115. https://doi.org/10.30738/trihayu.v9i2.13972

Juliardi, B. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 119–127.

Kurniawan, M. I. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter Ke Dalam pembelajaran Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan SD, 1(1), 37–45. www.kemdiknas.go.id

Maftuh, B. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dan Nasionalisme Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Educationits, 11(2), 133–144.

Mudaha, I. G. A. M. G. (2019). Mmebangun Karakter Dalam Perspektif Pendidikan Ki hadjar Dewantara. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 75–82.

Nadziroh. (2017). Implementasi Ajaran Ketamansiswaan Tri-Nga ( Ngerti, Ngrasa, Ngaloki) Untuk Menanamkan Budi Pekerti Luhur Dalam Perkuliahan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Taman Cendekia, 1(2), 93–101.

Nanggala, A. (2020). Pendidikan Kewarganegraan Sebagai Pendidikan Multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197–210. https://doi.org/10.36787/jsi.v3i2.354

Noventari, W. (2015). Kajian Konsep dan Praktik Sistem Pendidikan Tamansiswa Sesuai Dengan Alam Pemikiran Ki Hajar Dewantara.

Nugrahaningsih, T. K. (2020). Implementasi Ajaran Ki hadjar Dewantara Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Membangun Karakter Siswa. Matematika Dan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajarn, 1–17.

Nugroho, S. S., Anam, M. C., Pudjiono, M. J., Rahardjo, M., & Sukarjono, B. (2020). Implementasi Konsep Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara Berbasis Nilai-Nilai Pancasila Bagi Mahasiswa generasi Milenial. Yustisia Merdeka: Jurnal Ilmiah Hukum, 6(2), 89–94.

Prihatni, Y., & Supriyoko, K. (2019). The Implementation of Tamansiswa Teaching Principles in Instilling Character Education to Face Industrial Revolution 4.0. Internation Conference on Education, 2, 18–25.

Prihatni, Y., Supriyoko, S., & Rahmatang, R. (2019). Development of attitude competency assessment test based on teaching of Ki Hadjar Dewantara in elementary and secondary school. Jurnal Prima Edukasia, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.21831/jpe.v7i1.21517

Rachmah, H. (2013). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Bangsa yang berdasarkan Pancasila dan UUD 194. E-Jurnal Widya Non-Eksakta, 1(1), 7–15. http://www.waspada.co.id

Rachman, F., Nurgiansyah, T. H., & Kabatiah, M. (2021). Profilisasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2970–2984. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1052

Samho, B. (2014). Pendidian Karakter Dalam Kultur Globalisasi Inspirasi Dari Ki Hadjar Dewantara. MELINTAS, 30, 285–302.

Sastradipura, R. A., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam Meningkatkan Rasa Nasionalisme pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tembusai, 5(3), 8629–8637.

Sesfao, M. (2020). Perbandingan Pemikiran Pendidikan Paulo Freire Dengan Ajaran Tamansiswa Dalam Implementasi Merdeka Belajar. Implementasi Merdeka Belajar Berdasarkan Ajaran Tamansiswa, 261–272.

Tauchid, M. (1976). Pendidikan dan Pengembangan: 50 Tahun Tamansiswa.

Taufiq, I., & Sulistyowati, D. F. (2021). Peran Ajaran Tamansiswa dalam Pendidikan Anak. Prosiding Seminar Nasional 2021, 135–141.

Wardani, R. E. A., Supriyoko, & Prihatni, Y. (2018). Developing Assessment Model for Bandel Attitudes Based On The Teachings of Ki Hadjar Dewantara. Journal Research and Evaluation Education, 4(2), 117–125. http://journal.uny.ac.id/index.php/reid

Wardhana, I. P., Agung, L. S., & Pratiwi, V. U. (2020). Konsep Pendidikan Tamansiswa sebagai Dasar Kebijakan Pendidikan Nasional Merdeka Belajar di Indonesia. Implementasi Merdeka Belajar Berdasarkan Ajaran Tamansiswa, 232–242.

Wiratmoko, D. (2016). Sistem Pendidikan Tamansiswa: Studi Kasus Pemikiran Ki Hadjar Dewantara.

Downloads

Published

2024-03-11

Most read articles by the same author(s)