PENINGKATAN PEMAHAMAN DAN AKTIFITAS SISWA MATERI KEBUDAYAAN NASIONAL INDONESIA MELALUI EDUCATION GAME BERBASIS WORDWALL DI KELAS V
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12821Keywords:
Education Game, Wordwall, Student ActivityAbstract
The low level of students' knowledge about national culture at SD Negeri 2 Pelemkerep is caused by the application of conventional learning methods which cause boredom, having a negative impact on their understanding. This research aims to overcome this problem and increase students' understanding of national culture and student learning activities through Wordwall-based educational games. Classroom action research will be carried out at SD Negeri 2 Pelemkerep, involving 18 fifth grade students and teachers, with two learning cycles, and each cycle consists of two face-to-face meetings. From the 2 cycles carried out, it was seen that there was an increase in students' understanding from cycle 1 with an average interval of 61.6% to 76.60% in cycle 2. Then there was an increase in activity experienced by students from cycle I, the first meeting, amounting to 58.31%, the second meeting. two 66.87% and in cycle II the first and second meetings were 75.43% and 80.98%. Data collection techniques involve observation, documentation, interviews, and tests. Data analysis involves quantitative and qualitative approaches.Downloads
References
Affan, M. H. (2017). Membangun kembali sikap nasionalisme bangsa Indonesia dalam menangkal budaya asing di era globalisasi. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar Dan …. https://jurnal.unsyiah.ac.id/pear/article/view/7542
Atsar, A. (2017). Perlindungan Hukum Terhadap Pengetahuan Dan Ekspresi Budaya Tradisional Untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Ditinjau Dari Undang-Undang No. 5 Tahun 2017 Tentang Pemajuan Kebudayaan Dan Undang-Undang No. 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta. Law Reform, 13(2), 284. https://doi.org/10.14710/lr.v13i2.16162
Fadia Nurluthfiana, Erlita Umi Masytoh, Silvia Berliana, Wafna Jannata Ulya, Ahmad Hariyadi, Wawan Shokib Rondli, Erik Aditia Ismaya, & Imaniar Purbasari. (2023). Pentingnya Upaya Meningkatkan Minat Belajar Ips Dengan Menggunakan Media Audiovisual Pada Siswa Sd Kelas Rendah Di Sd Negeri Kunir 1 Dempet Demak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 2(1), 375–384. https://doi.org/10.55606/mateandrau.v2i1.307
Hidayati, N., Gembong, S., & Juwari, A. (2023). Peningkatan pemahaman konsep peserta didik kelas V pada pembelajaran ipa materi suhu dan kalor denganmenggunakan media pembelajaran wordwall di SDN bibis kabupaten magetan. Pendas : Jurnal IlmiahPendidikan Dasar, 9(1), 1514–1528.
Maghfiroh, K., Roudlotul, M. I., & Semarang, H. (2018). Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jpk, 4(1), 64–70. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk
Marzali, A. (2014). Memajukan Kebudayaan Nasional Indonesia. 26(3), 251–265.
Muflikatun, M., Santoso, S., & Ismaya, E. A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Microsoft Sway untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 6(2), 84–92. https://doi.org/10.24905/psej.v6i2.109
Murod, M., Utomo, S., & Utaminingsih, S. (2021). Efektivitas Bahan Ajar E-Modul Interaktif Berbasis Android Untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Lingkaran Kelas VI SD. Fenomena, 20(2), 219–232. https://doi.org/10.35719/fenomena.v20i2.61
Purwaningrum, J. P., Purbasari, I., & Rusdianto, H. (2019). Pendampingan Pengembangan Aktivitas Belajar Matematika Berbasis Mainan Anak Tradisional Welahan Jepara. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 6(3), 128–131. https://doi.org/10.32699/ppkm.v6i3.738
Rahmatul Ilmi, & Alwen Bentri. (2020). Pendekatan Realistic Mathematic Education Dan Metode Mind Map Terhadap Kognitivitas Matematis Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 7(1), 133–142. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v7i1.983
Ridwan, M. (2022). Pengaruh Pendidikan Dalam Melestarikan Kebudayaan Dan Karakter Bangsa. 1–6. https://doi.org/10.31237/osf.io/2da4j
Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Susanto, D. A., & Ismaya, E. A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizwhizzer Pada PTM Terbatas Muatan Pelajaran IPS Bagi Siswa Kelas VI SDN 2 Tuko. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 5(1), 104–110. https://doi.org/10.30605/cjpe.512022.1583
Syahira Azima, N., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Pengaruh Masuknya Budaya Asing Terhadap Nasionalisme Bangsa Indonesia di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7491–7496.
Wahyudi, L., Wiryokusumo, I., & Fatirul, A. (2021). Pengembangan Game Edukasi Fractal Adventure untuk Pembelajaran Bilangan Pecahan. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 6(2), 199–209. https://doi.org/10.17977/um039v6i12021p199
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.