ANALISIS KURIKULUM SDIT ADZKIA 2 PADANG BERDASARKAN STANDAR MUTU KEKHASAN SEKOLAH ISLAM TERPADU (SIT)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12809Keywords:
JSIT, Curriculum, Quality Standards, Primary EducationAbstract
This research analyzes the curriculum of SDIT Adzkia 2 Padang based on the Quality Standards of Integrated Islamic Schools (SIT). The purpose of this research is to understand the implementation of the SIT-based curriculum at SDIT Adzkia 2 Padang and evaluate the extent to which the curriculum meets the Quality Standards of SIT Distinctiveness. The research method used was a case study. The research subjects involved teachers at SDIT Adzkia 2 Padang. Data collection techniques included interviews, observation, and documentation. Data were analyzed using triangulation techniques. The results showed that the curriculum of SDIT Adzkia 2 Padang has referred to the Quality Standards of SIT Distinctiveness with innovative adjustments in the learning process, taking into account the characteristics of students, the environment, and local culture, as well as adapting a curriculum that meets national standards and Islamic values and local distinctiveness are key in the context of integrated Islamic education in West Sumatra.Downloads
References
Adelia, I., & Mitra, O. (2021). Permasalahan pendidikan islam di lembaga pendidikan madrasah. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(01), 32–45.
Ardiwansyah, B., Cahyono, H., & Iswati, I. (2023). POTRET GERAKAN IN℡EKTUAL DAN INSTITUSI PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA BESERTA FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHINYA. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(1), 158–178.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.
Astuti, D. (2023). Tantangan dan Peluang Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Konteks Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(7), 137–149.
Dalimunthe, I. S. (2021). ANALISIS TERHADAP INTEGRASI PENGETAHUAN DALAM SISTEM PENDIDIKAN DI SMP ISLAM TERPADU BUNAYYA. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 18(2), 90–103.
Fitri, A., Wismanto, W., Nursikin, M., Mashuri, M., & Amin, K. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717.
Indra, R. (2020). IMPLEMENTASI STANDAR MUTU KEKHASAN JARINGAN SEKOLAH ISLAM TERPADU PADA SMP IT IQRA’KOTA SOLOK. El-Hekam, 5(2), 113–128.
Juharmen, J. (2020). Globalisasi dan Pendidikan Islam Tradisional di Minangkabau. Sukma: Jurnal Pendidikan, 4(1), 39–51.
Kartiwan, C. W., & Alkarimah, F. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 239–246.
Labulan, P. M., & Ulfah, J. (2021). SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM JARINGAN SEKOLAH ISLAM TERPADU. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 134–141.
Nasir, H., Kaharuddin, K., & Shaleh, M. (2023). Pengelolaan Kerukunan Antarumat Beragama dalam Membentuk Iklim yang Kondusif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(4), 589–598.
Nasution, H. A., & Suyadi, S. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Humanistik dengan Pendekatan Active Learning di SDN Nugopuro Gowok. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(1), 31–42.
Rivaldy, N., Syafuri, B., & Fauzi, A. (2023). Pengembangan Profesional Guru dengan Meningkatkan Mutu di Sekolah Dasar Islam Terpadu Al Fidaa. SOSIO DIALEKTIKA, 8(2), 172–191.
Ruslan, R., & Musbaing, M. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pendekatan Tafsir Al-Qur’an. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 215–230.
Salim, M., & Suratman, S. (2023). Implementasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Masyarakat Di Kutai Lama. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(03), 117–125.
Setiawan, Y. E. (2020). Peningkatan kompetensi profesionalitas guru melalui pelatihan desain pembelajaran peta konsep.
Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), 49–58.
Suhardi, S. (2022). Analisis Penerapan Pendidikan Agama Islam dalam Demensi Profil Pancasila. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1), 468–476.
Suparjo, S. (2022). PEMIKIRAN FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM: MENGINTEGRASIKAN NILAI-NILAI KEISLAMAN DALAM KONTEKS PENDIDIKAN HOLISTIK. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 3(2 Juli), 455–460.
Utari, L., Kurniawan, K., & Fathurrochman, I. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Peserta Didik Autis. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(1), 75–89.
Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of scientific communication (jsc), 1(1). http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jsc/article/view/7764
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.