THE ROLE OF GUIDANCE AND COUNSELING TEACHERS IN FORMING STUDENT CHARACTER IN JUNIOR HIGH SCHOOLS

Authors

  • Tri Ulviani Padang State University
  • Firman Firman Padang State University
  • Mohd Suhadi Mohammed Sidik Sultan Abdul Halim Mu'adzan Shah International Islamic University

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12091

Keywords:

Role, Guidance Teacher, Character Formation

Abstract

Mature This is a problem in Indonesia ethics, manners, polite polite weakened from generation previously, shown weakening character various action happen like brawls, violence, extortion, no appropriate time enter to in class during study time, likes to skip classes from class at the moment learning ongoing, no do task so that character students who not enough Good This become habit. BK service already held However Not yet powerful. Research This aim for disclose the role of formation guidance and counseling teachers character student. Study This use method study qualitative descriptive where the data obtained through observation and interviews. Study This produce that the role of guidance and counseling teachers in formation character with method coordinate, collaborate with an eye teacher lesson so that monitored clear how attitude and behavior in demand student during study hours taking place as well as can know how far has it progressed. character student during follow activity classroom learning so that objects given to guidance, monitoring and coaching the more clear. Besides that the efforts made by the BK teacher in know and help formation character, namely: 1) create notes about attitude or characteristic students, 2) guidance and counseling teachers do approach to students, and 3) provide service information about importance good behavior, attitudes, traits, morals, manners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amala, A. K., & Kaltsum, H. U. (2021). Peran Guru sebagai Pelaksana Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Menanamkan Kedisiplinan Bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 5(6), 5213-5220.

Assidiqi, H. (2015). Membentuk Karakter Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Search, Solve, Create, and Share. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 45-55.

Djamarah. (2005). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Faujiah, A., Tafsir, A., & Sumadi, S. (2018). Pengembangan Karakter Anak Di Indonesia Heritage Foundation (Ihf) Depok. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, [SL], 6(2), 163-186.

Firman, F. (2018). Peneltiian Kualitatif dan Kuantitatif. Penelitian Kualitatif dan Kualitatif, 1-29.

Handoko, M., & Riyanto, T. (2010). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Semarang: Kanisius.

Harita, A., Laia, B., & Zagoto, S. F. L. (2022). Peranan Guru Bimbingan Konseling dalam Pembentukan Karakter Disiplin Siswa SMP Negeri 3 Onolalu Tahun Pelajaran 2021/2022. Counseling For All (Jurnal Bimbingan dan Konseling), 2(1), 40-52.

Himawati, Fenti. (2011). Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Raja Grafindo.

Kusmanto, A. S. (2015). Kontribusi Konselor dalam Membentuk Karakter Peserta Didik SMA. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(1).

Mahmudi, I. (2016). Pembentukan Karakter Melalui Layanan Bimbingan dan Konseling Islami. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(1).

Mulyadi, G. A., Firman, F., & Rusdinal, R. (2021). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial sebagai Sarana Pembentukan Karakter Siswa Menghadapi Revolusi Industry 4.0. Syntax Idea, 3(3), 520-532.

Nida, K., & Usiono, U. (2023). Peranan Bimbingan dan Konseling dalam Pembentukan Karakteristik Siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 64-72.

Noor, J. (2011). Metodelogi penelitian. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Noya, M. D. A., & Salamor, J. M. (2020). Peran Konselor Sekolah dalam Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Pelayanan Bimbingan Konseling di Sekolah. Psikologi Konseling, 11(1).

Prasetia, L., & Putri, M. K. (2018). Implementasi Bimbingan dan Konseling dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Kopen: Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 105-108.

Putri, C. R., Putra, D. P., & Armaini, A. (2023). Peran Guru BK dalam Pembentukan Karakter Dan Pengembangan Siswa. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(7), 1283-1291.

Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika yang dihadapi Lembaga Pendidikan Islam sebagai Tantangan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Nazzama: Journal of Management Education, 1(1), 76-89.

Risnaedi, A. S. (2021). Konsep Penanggulangan Perilaku Menyimpang Siswa. Jawa Barat: Adab.

Rohman, F., & Rohman, H. (2023). Peran Guru BK Dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Anak Didik. Al-Miftah: Jurnal Sosial Dan Dakwah, 1(1).

Rokhyani, E. (2023). Penguatan Implementasi Peran Guru BK/Konselor dalam Program Kurikulum Merdeka. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 3(2), 13-22.

Rulianto, R. (2018). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 127-134.

Sari, L., & Firman, F. (2019). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Terintegrasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 270-279.

Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), 49-58.

Sudarsana, I. K. (2018). Membentuk Karakter Anak sebagai Generasi Penerus Bangsa Melalui Pendidikan Anak Usia Dini. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 1(1).

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258-264.

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165-173.

Syahdana, A., & Nurlela, N. (2020). Peranan Guru Bimbingan dan Konseling dalam Pembentukan Karakter Siswa di SMP Negeri 36 Palembang. Jurnal Wahana Konseling, 3(1), 27-36.

Syahfitri, S., Harahap, A. R., Wijayanti, S., & Daulay, A. A. (2022). Peran Bimbingan Konseling dalam Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 12179-12183.

Tohirin. (2007). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi).

Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Downloads

Published

2024-03-10