UPAYA GURU PAI MENGATASI KEJENUHAN BELAJAR TARIKH ISLAM DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA INTERAKTIF

Authors

  • Angga Permana UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Anisa Nuru Ikhsan UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Tarsono Tarsono UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Asep Purnama Sidiq UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Andi Surya Lubis UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11992

Keywords:

Effort, Learning Burnout, Islamic Dates, Interactive Media.

Abstract

Learning something substantial in the educational process, however, in the process, there are several inhibiting factors, such as learning boredom. This research aims to find out the process of learning activities, the factors of learning boredom and the efforts of PAI teachers to overcome learning boredom at Mekar Arum Middle School. Researchers used a qualitative descriptive approach with a type of field research. The data collection techniques are in the form of interviews, observation and documentation. The research results show that the student learning process at Mekar Arum Middle School is enthusiastic, but regarding Islamic date material, students are less enthusiastic. Factors of student boredom based on interview results include monotonous methods, power points, just a summary of the material, energy for learning has been drained by previous learning and enthusiasm for learning only at the beginning of learning activities. PAI teachers' efforts to overcome learning boredom are by using interactive media, including crossword puzzle media, the Snakes and Ladders game, which has been modified and adapted to the learning material and quizizz.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 68–82.

Agustina, P., Bahri, S., & Bakar, A. (2019). Analisis faktor penyebab terjadinya kejenuhan belajar pada siswa dan usaha guru BK untuk mengatasinya. JIMBK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan & Konseling, 4(1).

Andriani, D., Irawan, I., Effendi, E., & Sholikhah, A. U. (2023). Keefektifan Quizizz Sebagai Media Interaktif Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Bahasa Inggris dan IPA Pada Siswa VIII MTs Nurul Huda. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 15(2), 103–112.

Bahtiar, A., & Sulistyowati, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Digital Pada Kompetensi Dasar Menjelaskan Konsep Pemasaran Online Kelas XI Bisnis Daring Dan Pemasaran SMK Negeri 4 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 7(3).

Bildhonny, A. F. (2017). Menurunkan kejenuhan belajar siswa dengan teknik relaksasi pada mata pelajaran pendidikan jasmani. Seminar Nasional Pendidikan Olahraga, 1(1), 274–280.

Fauziah, N. (2013). Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Pada Siswa Kelas Xi Jurusan Keagamaan dii MAN Tempel Sleman. UIN Sunan Kalijaga.

Firmansah, D., & Sovi, L. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Quick On The Draw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Tarikh Islam Siswa Kelas 2 Pondok Modern Gontor Putri Kampus 1 Mantingan Ngawi. Al-Wihdah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1–9.

Hanikah, H., Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan media interaktif berbasis ebook di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352–7359.

Hanina, P., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Upaya guru dalam mengatasi kejenuhan belajar peserta didik di masa pandemi. Jurnal Basicedu, 5(5), 3791–3798.

Iliyas, R. S., & Handriyantini, E. (2021). Perancangan Media Interaktif Buku Ilustrasi Menggunakan Augmented Reality. Teknika, 10(3), 206–213. https://doi.org/10.34148/teknika.v10i3.389

Kadarmanto, A., & Novianti, H. F. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional Peserta Didik Kelas XI SMK Miftahul Ulum Bondowoso terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Peluang pada Masa Pandemi Covid-19. Progresif: Media Publikasi Ilmiah, 10(1), 34–44.

Khairina, J., Kamal, M., & Aprison, W. (2022). Strategi Guru Meminimalisir Kejenuhan Dalam Suasana Belajar Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 3 Tebing Tinggi Kota. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 500–507.

Kholisin, A., & Subekti, M. Y. A. (2023). Strategi Guru PAI dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar di SMAS Diponegoro Tumpang Kab. Malang. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 109–124. http://e-journal.staima-alhikam.ac.id/index.php/piwulang

Malik, A., & Narimo, S. (2019). Implementasi pendidikan agama Islam berbasis masyarakat di Temanggung. Profetika: Jurnal Studi Islam, 19(1), 6–12.

Muna, N. R. (2013). Efektifitas Teknik Self Regulation Learning Dalam Mereduksi Tingkat Kejenuhan Belajar Siswa Di SMA Insan Cendekia Sekarkemuning Cirebon. 14(02), 57–78.

Nasir, T. M., Irawan, I., Karimah, R. S., & Robaeah, W. N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di SMPN 1 Kadipaten. Manazhim, 5(1), 261–277. https://doi.org/10.36088/manazhim.v5i1.2903

Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.35719/alveoli.v1i1.7

Safitri, M., Arifin, S., & Wathoni, L. M. N. (2023). Strategi Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMK Negeri 1 Praya. MANAZHIM, 5(2), 607–627.

Solikah, H. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif quizizz terhadap motivasi dan hasil belajar siswa pada materi teks persuasif kelas VIII di SMPN 5 Sidoarjo tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal Mahasiswa UNESA, 7(3), 1–8.

Supartini, W. T., Nashir, N., & Sulistyowati, S. (2022). Strategi Guru PAI dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas 8 di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah Darularqom Karanganyar Tahun 2021/2022. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(2), 387–401.

Suriadi, S., & Mursidin, M. (2020). Strategi Guru dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di MTs Al-Maarif Banyorang. Qiyam, Jurnal Al, 1(2), 11–20.

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(1), 68–73. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1728

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)