PENERAPAN MEDIA ANIMASI PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA

Authors

  • Laelasari Laelasari Universitas Garut
  • Ani Siti Anisah Universitas Garut
  • Nurdin Muhamad Universitas Garut

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11148

Keywords:

Indonesian, Listening Ability, Animation Media, Class III Elementary School

Abstract

The 2013 curriculum includes text-based Indonesian language teaching combined with science and social studies; However, students' listening comprehension and learning outcomes are still low and require improvement. The use of animation in learning is one way to overcome this problem. This research aims to find out whether the use of animation media for teaching Indonesian can improve student learning outcomes in class III elementary schools. This research uses the Taggart & Kemmis model combined with a classroom action research approach. Based on research results, the use of animation media in learning Indonesian in Class III can improve student learning outcomes. This is shown by an increase in learning outcomes such as the percentage of students who achieved the KKM in the pre-test (40%), post-test cycle I (60%), and post-test cycle II (80%). Therefore, it can be said that the use of animation media in Indonesian language classes for grade III elementary school students can improve their learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhyar, F. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Dalam Kurikulum 2013 Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional “Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya Di Era Digital”, 77-90.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Fika, N. A. (2022). Pengembangan Media Animasi Berbantu Powtoon Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 4(2), 220-231.

Fikri, dkk. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.

Hopkins. (1993). Desain Penelitian Tindakan Kelas (Model Ebbut). Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Kemmis, S. Dan R. Mc Taggart, The Action Researcher Planner, (Victoria: Deakin University, 1988).

KBBI. (2023). Pengertian Bahasa. (Online). (Https://Kbbi.Web.Id/Batam). Diakses 11 Agustus 2023

Masyithoh, S., & Fadilah, S. N. A. (2021). Keterampilan Menyimak Siswa Sekolah Dasar.

Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95-105.

Mulyasa. (2010). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan). Bandung: Rosda, Cetakan Kesembilan.

Munir, 2015. Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: CV Alfabeta.

Ramadania, F. (2016). Konsep Bahasa Berbasis Teks Pada Buku Ajar Kurikulum 2013. Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya. 1 (1), 228.

Sanjaya, W. (2014). Penelitian Pendidikan: Jenis, Metode, Dan Prosedur. Jakarta: Kencana.Sukardi. (2022). Metode Penelitian Tindakan Kelas: Implementasi Dan Pengembangannya. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.

Simanjuntak, L., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Media Animasi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3559-3565.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D, Bandung: Cv.Afabeta.

Susanti, E. (2020). Keterampilan Menyimak. Bogor: In Media.

Suprayitno, T. (2019). Pendidikan Di Indonesia: Belajar Dari Hasil Pisa 2018, Project Report. Jakarta: Badan Penelitian Dan Pengembangan.

Suyoto. (2021). Teknik Penulisan Penelitian Tindakan Kelas. Surakarta: Unisri Press.

Taringan, Hg. (2015). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Cv. Angkasa.

Triyadi, S. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Audio-Visual Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Bahasa Indonesia. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 3(2).

Wardah, N.S. (2020). Penelitian Tindakan Kelas. Boyolali: Lakeisha.

Yusantika, F. D., Suyitno, I., & Furaidah, F. (2018). Pengaruh media audio dan audio visual terhadap kemampuan menyimak siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(2), 251-258.

Downloads

Published

2023-12-11