MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS POHON BERBUAH UNTUK MENINGKATKAN LITERASI MEMBACA SISWA

Authors

  • Anisya Nur Karisma Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Farida Nurlaila Zunaidah Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Mumun Nurmilawati Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10016

Keywords:

Learning Media, Fruit Tree, Literacy

Abstract

An understanding of literacy can be great potential in developing higher-order thinking skills, the ability to work hard, and the ability to develop character. Only now, there are still many students who have less reading ability. This study aimed to determine the validity, practicality, and effectiveness of fruit tree learning media for class II students at SDN 1 Tanjungsari. This research is a type of Research and Development (R&D) research. The research model uses the ADDIE model. The subjects of this study were class II students at SDN 1 Tanjungsari , media validators, material validators, and teachers. This study used two data analysis techniques, namely qualitative descriptive analysis techniques and quantitative descriptive analysis techniques, using interview instruments, teacher and student response questionnaires, and evaluation tests. This development research produced a learning media as a fruiting tree to improve the reading literacy of class II students at SDN 1 Tanjungsari, which is very valid, practical, and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Sa’dun,dkk. 2017. Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ana Widyastuti. 2017. Anak Gemar Baca Tulis. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Andhini, N. F. (2017). Prosedur Pengembangan Model ADDIE. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 39–54.

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). “Pengaruh Kurangnya Literasi Serta Kemampuan Dalam Berpikir Kritis Yang Masih Rendah Dalam Pendidikan Di Indonesia”. In Current Research in Education: Conference Series Journal, 1.

Anon. (1987). Research and Development. Automotive Engineer (London), 12(2), 40–41. https://doi.org/10.12968/npre.2007.5.5.23745

Antoro, Billy. 2017, Gerakan Literasi Sekolah:Dari Pucuk Hingga Akar Sebuah Refleksi. Jakarta : Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Azhar Arsyad, Media Pembelajaran, Revisi (Jakarta: Raja Gravindo Persada, 2016).

Daryono, R. W. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Penggunaan Total Station Untuk Pengukuran Stake Out Lengkungan Jalan Pada Mata Kuliah Praktikum Geomatika Ii Di Jurusan Pendidikan Teknik Sipil Dan Perencanaan. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 1974, 2013–2015.

Fauziyah, R. (2016). Efektivitas Penggunaan Modul untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Boga Dasar Kelas X di SMK Negeri 1 Kalasan Yogyakarta (Issue 2). http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/boga/article/view/3164

Goldschlag, N., Kim, J. D., & Kristin, M. (2019). Perilaku Konsumen Di Era Digital. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Herdiana. (2018). Konsep PeMediambelajaran. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. http://repository.unpas.ac.id/11490/4/BAB II.pdf

Ii, B. A. B., & Permulaan, A. K. M. (n.d.). Dr. MA. Muazar Habibi.,S.Psi.,M.Pd, Analisis Kebutuhan Anak usia Dini.(Yogyakarta: Depublish,2018),hal.76 1.

Imro’atul Muti’ah. 2020. Penggunaan media pembelajaran pohon literasi dalam meningkatkan minat baca siswa pada bidang studi al-qur’an hadits di madrasah tsanawiyah negeri 3 kota jambi.

Kemendikbud. 2017. Panduan Gerakan Literasi Nasional. Jakarta Timur: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Munir, Muhammad. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Kompetensi Dasar Register Berbasis Inkuiri Terbimbing. Journal pendidikan teknologi dan kejuruan.22 (2), 184-190.

Muti’ah, I. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Pohon Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Pada Bidang Studi Al-Qur’an Hadits Di Mardrasah Tsanawiyah Negeri 3 Kota Jambi. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Nurhayati, S., & Winata, A. (2018). Pembelajaran Dengan Media Pohon Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik Kelas I Sdn Sidorejo I Tuban Pada Tema Peristiwa Alam Dan Subtema Bencana Alam. Jurnal Teladan, 3(1), 15–30.

Nurul Watifah. 2016. Pengembangan Perpustakaan Digital Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Literasi Informasi Kelas X Siswa Sekolah Menengah Atas Di Bandar Lampung.

Patel. (2019). Pengembangan Media penelitian Puzzle pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. 9–25.

Resa Krismasari, E. (2016). Media Pembelajaran. Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Materi Aljabar Untuk SMP/MTs Dengan Menyisipkan Nilai Sikap, 2013–2015. http://eprints.umpo.ac.id/1783/

Rizky Anisa, A., Aprila Ipungkarti, A., & Kayla Nur Saffanah, dan. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Conference Series Journal, 01(01), 1–12.

Setyosari, Punaji. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Jakarta: Prenada media Group

Siti Badriyah. 2016. Pengembangan Buku Cerita Bergambar “Mili dan Kotak Ajaib”sebagai Media Pembelajaran Literasi Keuangan Kompetensi Menabung dan Investasi untuk Siswa kelas V SD Muhammadiyah Pakel Tahun Ajaran 2015/2016.

Siti Nurhayati Dan Anggun Winata, Pembelajaran Dengan Media Pohon Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik Kelas 1 Sdn Sidorejo 1 Tuban Pada Tema Peristiwa Alam Dan Sub Tema bencana Alam, 3, No.1 2018, hlm. 19

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV. Sugiyono (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Syaodih S, Nana. 2010. Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Zara, E. L. (2017). Elvina Lintya Zara, 2017 Persepsi Siswa tentang Media Pohon Geulis (Gerakan Literasi) dalam Menumbuhkan Minat Baca (Studi Korelasional pada Siswa SDN Melong Mandiri 1 Kota Cimahi) Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 1–10.

Downloads

Published

2023-09-04