PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP TINGKAT LOYALITAS PELANGGAN PADA LAUNDRY SEKHA CLEAN CIANJUR

Authors

  • Cahya Iman Artyanto Politeknik Piksi Ganesha Bandung
  • Tiris Sudrartono Tiris Sudrartono

Keywords:

Service Quality, Customer Satisfaction, Customer Loyality

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effect of service quality on the level of customer loyalty at Laundry Sekha Clean Cianjur. This study uses descriptive quantitative methods with the data collection technique used, namely the distribution of questionnaires distributed via google form. Respondents in this study totaled 55 people who were Sekha Clean customers who used laundry services at least 2 times during the last 6 months. This research is motivated by the decline in the number of visitors at the Sekha Clean Cianjur Laundry in the period January-August 2023. The decrease in the number of visitors to Sekha Clean shows a decrease in the level of satisfaction and loyalty of customers, one of which is caused by the quality of service provided less than optimal. The results showed that service quality had a 74.5% effect on customer loyalty. Based on the T test results, the t_count value is 9.446> t_table 1.673 with a significance level of 0.01 <0.05, it can be said that H0 is rejected while H1 is accepted, which means that Variable X (Service Quality) has an influence on Variable Y (Customer Loyalty).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anindya, A. P., & Mindhayani, iva. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan De Laundry dengan Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index dan Service Quality. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 7(2), 129–136. https://doi.org/10.30656/intech.v7i2.3954

Arsi, A. (2021). LANGKAH-LANGKAH UJI VALIDITAS REALIBILITAS INSTRUMEN DENGAN MENGGUNAKAN SPSS.

Asrulla, Risnita, Jailani, M. S., & Jeka, F. (2023). Populasi dan Sampling (Kuantitatif), Serta Pemilihan Informan Kunci (Kualitatif) dalam Pendekatan Praktis.

Bahar, arfiani, & Sjaharuddin, H. (2015). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen DanMinat Beli Ulang.

Emilia, K. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan Publik di Kantor Kecamatan Cintapuri Kabupaten Banjar.

Hafni Sahir, S. (2021). Metodologi Penelitian. PENERBIT KBM INDONESIA. www.penerbitbukumurah.com

Harahap, I. R., Siambaton, M. Z., & Santoso, H. (2023). IMPLEMENTASI METODE REGRESI LINEAR SEDERHANA UNTUK PREDIKSI HARGA BERAS DI KOTA MEDAN.

Hayani, H. (2020). Loyalitas Pelanggan Berdasarkan Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Pelanggan. Journal of Management and Bussines (JOMB), 2(2), 133–141. https://doi.org/10.31539/jomb.v2i2.1847

Hermanto, H., Apriansyah, R., Fikri, K., & Albetris, A. (2019). Pengaruh Lokasi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen pada Fotocopy Anugrah Rengat. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 3(2), 171. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v3i2.78

Mamesah, P. R. E. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Hotel Lucky Inn Manado.

Matantu, R. N., Tampi, D. L., & Mangindaan, J. V. (2020). Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Hotel Gran Puri Manado. 1(4).

Meilasari, A., & Sudrartono, T. (2021). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP MINAT BELI ULANG PRODUK INDIHOME (STUDI KASUS PT. INFOMEDIA NUSANTARA BANDUNG).

Miftahul Janna, N. (2021). KONSEP UJI VALIDITAS DAN RELIABILITAS DENGAN MENGGUNAKAN SPSS.

Rifa’i, K. (2019). Membangun Loyalitas Pelanggan.

Ristanti, V., Shihab, M. S., & Rekarti, E. (2011). Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Pelanggan.

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN PENELITIAN KUANTITATIF, PENELITIAN KUALITATIF, PENELITIAN TINDAKAN KELAs (E. Munasstiwi & Ardi Havid, Eds.). Erhaka Utama. www.erhakautama.com

Sastrawan, S., Futra, S., Nikmah, A., Noviandi, I., & Syahputra, I. (2022). HUBUNGAN KARAKTERISTIK PETERNAK TERHADAP PENAMBAHAN POPULASI TERNAK KAMBING DI KECAMATAN JAGONG JEGET KABUPATEN ACEH TENGAH. http://jurnal.ugp.ac.id/index.php/JIPVET

Siswandi, Y., & Arif, M. (2021). Peranan Kinerja Pegawai: Kepemimpinan Motivasi dan Disiplin Kerja.

Soetardjo, U. A. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan pada Borma Toserba Antapani Bandung. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v7i1.711

Srisusilawati, P., Burhanudin, J., Ferlina Mochamad Trenggana, A., Ansar Anto, M., Putu Eka Kusuma, G., Firhani Rahmasari, L., Suharyati, Mulyani, Ariyani, N., Hadi, P., Manggabarani, A. S., Puji Lestari, F., Irawati, N., Kurnia Octaviani, L., Mas Bakar, R., Musafir, & Chrisyanti Dewi, I. (2023). LOYALITAS PELANGGAN. www.freepik.com

Sudrartono, T., Oktora, K., & Sari, E. M. (2023). Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Masyarakat. 5(1), 412–423. https://doi.org/10.31539/jomb.v5i1.4699

Sudrartono, T., Supandi Soegoto, A., Lumanauw, N., Malihah, L., Cahyawati Mokoginta, S., Sudirman, A., Gusti Ayu Ari Agustini, I., Ranggana Putra, A., & Triwardhani, D. (2022). Manaejemen Pemasaran Jasa. www.penerbitwidina.com

Tiong, P. (2018). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN PT. PRIMAGUM SEJATI DI MAKASSAR. https://journal.stieamkop.ac.id/index.php/seiko

Tjiptono Fandy, & Chandra, G. (2016). Service Quality and Satisfaction.

Wahab, W. (2017). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN NASABAH INDUSTRI PERBANKAN SYARIAH DI KOTA PEKANBARU.

William, & Purba, T. (2020). KUALITAS PELAYANAN DAN FASILITAS TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN PADA BENGKEL MAZDA DI KOTA BATAM. 8(1).

Yadi, N. (2022). Pengaruh Kompensasi dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan PTSumber Terang Agro Lestari di Teluk Tenggulang Kec. Tungkal Ilir Kab. Banyuasin Sumatera Selatan.

Downloads

Published

2024-07-31