KONSTRUKSI INFORMASI POLITIK (STUDI KASUS PADA MASYARAKAT KOTA CIMAHI PASCA PENETAPAN CALON WALIKOTA DAN WAKIL WALIKOTA DALAM PILKADA SERENTAK )

Authors

  • Adiyana Slamet Universitas Komputer Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/paradigmapolistaat.v1i2.1151

Keywords:

Political Communication, Political Information, Cimahi City, Simultaneous Election.

Abstract

The consolidation of local democracy will be realized well if the political information provided by the electoral institutions and political institution through political communication can encourage people to get a 'nutrition' receive political information, so they can learn about politics. Political information in simultaneosly election is part of candidate “candidates pair” a Mayor Cimahi City can do political communication for competing to provide on political information about prospective policy choice that will be submitter later. When the political information of the citizen is fulfilled, the citizen can choose with a large responsibility and rationally to choose leader in their area, based on considerations that the common benefit of the people themselves. In 2017 is a political year for 101 regions that held the head simultaneous elections (Pilkada) throughout in Indonesia. There are 7 Provinces, 76 District and 18 Cities that participate in the simultaneous elections. One of the 18 cities that held the elections was Cimahi City. Cimahi City has a permanent voter list of 375,722 people who use its sovereignty to elect a Mayor candidate who will lead the region for the next 5 years. In the party of democracy, it is fundamental that political information becomes a reinforcement in political cognition that will be implemented in the space of political participation itself. Political education is an obligation for political organizers, especially for the General Election Commision (KPU) Cimahi City and Political Parties to provide political information to the public.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Arifin, Anwar. 2011 Komunikasi Politik (Paradigma, Teori, Aplikasi, Strategi Komunikasi Politik Indonesia). Jakarta : PT. Balai Pustaka.

Budiarjo, Miriam. 2005. Dasar-Dasar Ilmu Politik. Jakarta : PT. Gramedia.

Cangara, Hafied. 2011. Komunikasi Politik. Konsep, Teori dan Strategi. Jakarta: Rajawali Press

Creswell J.W. 1998. "Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions" by J. W. Creswell.

----------------. 2014. Penelitian Kualitatif & Desain Riset: Memilih diantara lima pendekatan. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Firmanzah. 2008. Marketing Politik: Antara Pemahaman dan Realitas. Jakarta : Yayasan Obor Indonesia.

--------------.2010. Mengelola Partai Politik: Komunikasi dan Positioning, Ideologi Politik di Era Demokrasi : yayasan Obor Indonesia.

Gazali, Effendi. 2004. Pemuda, Demokrasi & Pendidikan Politik : Tinjauan Komunikasi Politik , Jakarta : Departemen Ilmu Komunikasi, Universitas Indonesia.

Haryanto, I. (2010). Media di bawah dominasi modal: ancaman terhadap hak atas informasi” dalam azasi. Edisi Maret – April 2010.

Hamad, Ibnu. 2004. Konstruksi Realitas Politik dalam Media Massa. Jakarta : Granit.

Kumolo, Tjahyo dan Tim. 2017. Nawa Cita Untuk Kesejahteraan Rakyat Indonesia. Integrasi Perencanaan Pembangunan Nasional dan Daerah. Jakarta : PT. Kompas Media Nusantara.

McNair, B. 2010. An Introduction to Political Communication. Oxon, Canada:Routledge .

Muhtadi, Asep Saeful, 2008. Komunikasi Politik Indonesia. Bandung : Rosdakarya.

Surbakti, Ramlam. 1992. Memahami Ilmu Politik. Jakarta : Grasindo.

Jurnal/Karya Ilmiah

Sasmita, Siska. 2011. Peran Informasi Politik Terhadap Partisipasi Pemilih Pemula dalam Pemilu/Pemilukada. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik dan Pembangunan, Vol.2, No.1, Januari-Juni 2011. ISSN : 2087-0825. Universitas Negeri Padang.

Sandra, Lidya Joyce. 2013. Political Branding Jokowi Selama Masa Kampanye Pemilu Gubernur DKI Jakarta 2012 di Media Sosial Twitter. Jurnal E-Komunikasi Vol I. No.2 Tahun 2013. Universitas Kristen Petra Surabaya.

Surayatna, Undang. 2007. Hubungan Karakteristik Pemilih Dan Terpaan Informasi Kampanye Politik Dengan Perilaku Memilih (Kasus Pemilihan Bupati Dan Wakil Bupati Cianjur Tahun 2006). Tesis. Institut Pertanian Bogor.

Undang-Undang atau Peraturan

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2008 Tentang Keterbukaan Informasi Publik menyatakan informasi sebagai keterangan, pernyataan, gagasan, dan tanda-tanda yang mengandung nilai, makna, dan pesan, baik data, fakta maupun penjelasannya yang dapat dilihat, didengar, dan dibaca yang disajikan dalam perkembangan teknologi informasi dan komunikasi secara elektronik maupun nonelektronik.

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2015 Tentang Perubahan atas undang-undang Nomor 1 Tahun 2015 tentang penetapan peraturan pemerintah pengganti Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2014 Tentang Pemilihan Gubernur, Bupati dan Walikota menjadi Undang-Undang.

Downloads

Published

2018-12-27