PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS BUDAYA LOKAL JOMBANG DALAM PRESPEKTIF ETNOMATEMATIKA PADA MATERI BANGUN DATAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.9989Keywords:
elementary mathematics, ethnomatematics, local culture of jombangAbstract
This study aims to develop teaching materials based on the local culture of Jombang in an ethnomathematics perspective on the material for flat shapes used in mathematics learning for class IV on the circumference and area of flat shapes. The research method used is development (R&D) with the ADDIE development model which consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation, evaluation. The data collected is related to the effectiveness of teaching materials. The subject of the product trial was carried out on 20 class IV students of SD Negeri Mlancu 2. The instrument used was student learning outcomes. From the results of trials that have been carried out, the effectiveness of teaching materials based on Jombang local culture in an ethnomathematics perspective on flat shape material is 85% with effective details. From the results of this study, it can be concluded that teaching materials based on the local culture of Jombang in an ethnomathematics perspective on flat shape material can be used in learning mathematics on the circumference and area of flat shapes. Keywords: elementary mathematics, ethnomatematics, local culture of jombangDownloads
References
Aka, K. A., Aprilia, H. M., Permana, E. P., & Afandi, Z. (2023). Natural Resources Utilization Comic Media Based on Local Wisdom : Mount Kelud Kediri. 7(1), 124–133.
Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Astri Wahyuni, Ayu Aji W T, dan B. S. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa.
Bahtiar, E. T. (2015). Penulisan Bahan Ajar. October. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1441.6083
Fitriatien, S. R. (2016). Pembelajaran berbasis etnomatematika. Conference Paper. December, December 2016. https://www.researchgate.net/profile/Sri-Fitriatien/publication/317318097_Pembelajaran_Berbasis_Etnomatematika/links/5931a4b2a6fdcc89e7a37493/Pembelajaran-Berbasis-Etnomatematika.pdf
Heri D.J Maulana. (2009). Promosi Kesehatan. Buku Kedokteran EGC.
Hernawan, A. H., Permasih, & Dewi, L. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Direktorat UPI Bandung, 1489–1497. http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._KURIKULUM_DAN_TEK._PENDIDIKAN/194601291981012-PERMASIH/PENGEMBANGAN_BAHAN_AJAR.pdf
Hidayati, K. (2012). Pembelajaran matematika usia sd/mi menurut teori belajar piaget. 10.
Intika, T. (2018). Pengembangan Media Booklet Science for Kids Sebagai Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), 10–17. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i1.1234
Kemdikbud. (2018). Permendikbud nomor NOMOR 37 TAHUN 2018 TENTANG PERUBAHAN ATAS PERATURAN MENTERI PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN NOMOR 24 TAHUN 2016 TENTANG KOMPETENSI INTI DAN KOMPETENSI DASAR PELAJARAN PADA KURIKULUM 2013 PADA PENDIDIKAN DASAR DAN PENDIDIKAN MENENGAH. JDIH Kemendikbud, 2025, 1–527.
Koentjaraningrat. (2009). Pengantar Ilmu Antropologi. Rineka Cipta.
Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Bumi Aksara.
Lawe, & Dopo, K. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Budaya Lokal Ngada Untuk Pembelajaran Tematik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 6(November), 134–145. https://doi.org/10.5281/zenodo.3551654
Lisnani, & Asmaruddin, S. N. (2018). DESAIN BUKU AJAR MATEMATIKA BILINGUAL MATERI BANGUN DATAR MENGGUNAKAN PENDEKATAN PMRI BERKONTEKS KEBUDAYAAN LOKAL.
Made. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.
Marinda, L. (2020). Piaget dan problematikanya. Jurnal An-Nisa :Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13(1), 116–152.
Masnur Muslich. (2016). Text book writing : Dasar-dasar pemahaman, penulisan, dan pemakaian buku teks (Meita Sandra (ed.)). Ar-Ruzz Media.
Mata, P., Ipa, P., Vi, K., & Dasar, S. (2021). Pengembangan multimedia berbasis booklet pada mata pelajaran ipa kelas vi sekolah dasar. 2(7), 299–304.
Muhammad, A. F. N., & Novitasari, N. I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Etnomatematika untuk Meningkatkan Pemahaman Matematik Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 4(1), 80–93.
Nurafni, A., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Trigonometri Berbasis Kearifan Lokal. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(1), 71. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i1.978
Paramita, R., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2019). Pengembangan Booklet Hasil Inventarisasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 83–88. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i2.12389
Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Diva Pres.
Pribadi, B. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Kencana.
Rahmatih, N., Yuniastuti, A., & Susanti, R. (2018). PENGEMBANGAN BOOKLET BERDASARKAN KAJIAN POTENSI DAN MASALAH LOKAL SEBAGAI SUPLEMEN BAHAN AJAR. 474–481.
Rayanto, Y. H., & Sugianti. (2020). Penelitian Pengembangan model ADDIE dan R2D2: Teori dan Praktek. Lembaga Akademic & Research Institute.
Setiadi, E. M. dkk. (2012). No Title ilmu Sosial Budaya Dasar. Kencana.
Sitepu. (2012). Penulisan buku teks pelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suhar Janti. (2014). Analisis Validitas dan Reliabilitas dengan Skala Likert Terhadap pengembangan SI/TI Dalam Penentuan Pengambilan keputusan Penerapan Strategic Planning pada Industri Garmen. Snast, November, 6.
Sutarti, T., & Irawan, E. (2017). Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan (Mulyadi (ed.)). Deepublish.
Wagner, David, dan L. L. B. (2015). Akal sehat dan keharusan dalam (etno) matematika. SensePublishers.
Widiyoki. (2013). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Belajar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.