UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP FPB DAN KPK DENGAN PENDEKATAN RME KELAS 4 SEKOLAH DASAR NATIONAL GLOBAL SCHOOL

Authors

  • Dinda Tazkiah PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Een Unaenah PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9805

Keywords:

FPB and KPK, Understanding, RME, National Global School

Abstract

This study aims to implement an understanding of the concepts of FPB and KPK with the RME Class 4 approach at the National Global School Elementary School. The RME approach learning method has an influence on students' understanding of concepts related to FPB and KPN material. This study aims to describe the conceptual understanding of 4th grade students at SD National Global School. The method used in this study is a type qualitative method (CAR). Namely conducting a learning process that increases the level of understanding or results of the research process. Then the data collected from the results of this study are described in the form of words. The instrument used in this study is in the form of essay questions. In addition to essays, researchers also used interviews, observation and documentation studies. Based on the results of the cycle that lasted for 9 meetings of 3 cycles. It can be concluded that there is an increase in conceptual understanding using the RME method regarding FPB and KPK in grade 4 students of the National Global School Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suhardjono (2019), Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta PT Bumi Aksara

Gunanto dan Adhalia (2016) Matematika untuk SD/MI kelas IV, ESPS

Huda (2019) Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran, Yogyakarta Pustaka Pelajar

Hidayat (2019) Teori dan Prinsip Pendidikan, Kota Tangerang, PT Pustaka Mandiri

Hamzah dan Muhlisrarini (2016) Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika, Kota Depok, PT Rajagrafindo Persada

Jontarnababan (2019) Teknik dan Alat Pengumpulan Data dalam PTK

Lestari dan Yudhanegara (2017), Penelitian Pendidikan Matematika,Bandung PT Refika Aditama

Meilani (2019) Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah SD Pada Materi KPK dan FPB

Muslimah (2014) Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas 5 Pada Materi FPB dan KPK Melalui Metode Learning Tournament

Manullang (2019) Konsep Dasar Matematika SD Untuk PGSD,Jakarta Timur Prenadamedia Group

Ramly Idrus (2019) Evaluasi Pembelajaran Pustaka Mandiri

Susanto (2016) Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta Prenadamedia Group

Suhana (2014) Konsep Strategi Pembelajaran, Bandung, PT Refika Aditama

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. . Bandung: ALFABETA.

Uno dan Umar (2014) Mengelola Kecerdasan Dalam Pembelajaran, Jakarta, PT Bumi Aksara

Yurniwati (2019) Pembelajaran Aritmatika di Sekolah Dasar, Bandung, PT Remaja Rosdakarya

Asdar. (2019). Deskripsi Pemahaman Konsep Matematika Siswa Ditinjau dari Intensitas Penggunaan E-Learning Quipper Video. Issues in Mathematics Education, 148 – 161.

Asyhuri (2016) Peningkatan Pemahaman Konsep Pecahan Melalui Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) Pada Siswa Kelas III SD Negeri Sayangan No 244 Surakarta

Dewi (2020) Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Melalui Model Realistic Mathematic Education Pada kelas IV di MIN 2 Kota Mataram Tahun Pelajaran 2019/2020

Putri Liestiyana, T. S. (2021). Penerapan Model Rme Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 81-90.

Putri, P. M. (2012). Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Turunan melalui Pembelajaran teknik Probing. Jurnal Pendidikan Matematika, 68-72.

Downloads

Published

2023-09-28