UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP FPB DAN KPK DENGAN PENDEKATAN RME KELAS 4 SEKOLAH DASAR NATIONAL GLOBAL SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9805Keywords:
FPB and KPK, Understanding, RME, National Global SchoolAbstract
This study aims to implement an understanding of the concepts of FPB and KPK with the RME Class 4 approach at the National Global School Elementary School. The RME approach learning method has an influence on students' understanding of concepts related to FPB and KPN material. This study aims to describe the conceptual understanding of 4th grade students at SD National Global School. The method used in this study is a type qualitative method (CAR). Namely conducting a learning process that increases the level of understanding or results of the research process. Then the data collected from the results of this study are described in the form of words. The instrument used in this study is in the form of essay questions. In addition to essays, researchers also used interviews, observation and documentation studies. Based on the results of the cycle that lasted for 9 meetings of 3 cycles. It can be concluded that there is an increase in conceptual understanding using the RME method regarding FPB and KPK in grade 4 students of the National Global School Elementary School.Downloads
References
Arikunto, Suhardjono (2019), Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta PT Bumi Aksara
Gunanto dan Adhalia (2016) Matematika untuk SD/MI kelas IV, ESPS
Huda (2019) Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran, Yogyakarta Pustaka Pelajar
Hidayat (2019) Teori dan Prinsip Pendidikan, Kota Tangerang, PT Pustaka Mandiri
Hamzah dan Muhlisrarini (2016) Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika, Kota Depok, PT Rajagrafindo Persada
Jontarnababan (2019) Teknik dan Alat Pengumpulan Data dalam PTK
Lestari dan Yudhanegara (2017), Penelitian Pendidikan Matematika,Bandung PT Refika Aditama
Meilani (2019) Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah SD Pada Materi KPK dan FPB
Muslimah (2014) Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas 5 Pada Materi FPB dan KPK Melalui Metode Learning Tournament
Manullang (2019) Konsep Dasar Matematika SD Untuk PGSD,Jakarta Timur Prenadamedia Group
Ramly Idrus (2019) Evaluasi Pembelajaran Pustaka Mandiri
Susanto (2016) Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta Prenadamedia Group
Suhana (2014) Konsep Strategi Pembelajaran, Bandung, PT Refika Aditama
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. . Bandung: ALFABETA.
Uno dan Umar (2014) Mengelola Kecerdasan Dalam Pembelajaran, Jakarta, PT Bumi Aksara
Yurniwati (2019) Pembelajaran Aritmatika di Sekolah Dasar, Bandung, PT Remaja Rosdakarya
Asdar. (2019). Deskripsi Pemahaman Konsep Matematika Siswa Ditinjau dari Intensitas Penggunaan E-Learning Quipper Video. Issues in Mathematics Education, 148 – 161.
Asyhuri (2016) Peningkatan Pemahaman Konsep Pecahan Melalui Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) Pada Siswa Kelas III SD Negeri Sayangan No 244 Surakarta
Dewi (2020) Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Melalui Model Realistic Mathematic Education Pada kelas IV di MIN 2 Kota Mataram Tahun Pelajaran 2019/2020
Putri Liestiyana, T. S. (2021). Penerapan Model Rme Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 81-90.
Putri, P. M. (2012). Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Turunan melalui Pembelajaran teknik Probing. Jurnal Pendidikan Matematika, 68-72.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.