PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STEM BERBANTU VIDEO PEMBELAJARAN POWTOON TERHADAP HASIL BELAJAR TEMA 6 SUBTEMA 2 PEMBELAJARAN 1 KELAS V SD NEGERI SIDOLUHUR 01
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9771Keywords:
STEM Learning Model, Learning OutcomesAbstract
The background of this study is the lack of interest in learning and the lack of learning outcomes in theme 6 subtheme 2 learning 1 grade V of Sidoluhur 01 State Elementary School. This is due to the lack of use of technological media learning models. The purpose of this study was to determine the effect of the STEM learning model assisted by Powtoon learning videos on the learning outcomes of theme 6 subtheme 2 learning 1 grade V of Sidoluhur 01 State Elementary School. This type of research is quantitative research in the form of pre-experimental desaign with the form of one-group pretest and posttest design. The sample in this study were all fifth grade students of Sidoluhur 01 State Elementary School totaling 12 students. Using test and non-test data collection techniques (interviews and documentation). The results of the study after getting treatment were classical completeness obtained by 75%, it can be said that the class was classically complete because it reached ≥70%. This is evident in the final analysis using the t-test, it is known that the tcount = 13.21800 with a significant level of 5%, the ttable value = 2.179 is obtained, so 13.21800> 2.179, so Ha is accepted, meaning that the STEM learning model assisted by the powtoon learning video can have an effect on the learning outcomes of theme 6 subtheme 2 learning 1 in grade V of Sidoluhur 01 State Elementary School.Downloads
References
Amirullah, (2015) Sampel, D. D. A. P. Populasi DAN Sampel.
Anggita, Z. (2020). Penggunaan powtoon sebagai solusi media pembelajaran di masa pandemi covid-19. Jurnal Konfiks, 7(2), 44-52.
Arfani, L. (2018). Mengurai hakikat pendidikan, belajar dan pembelajaran. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(2).
Argianti, A., & Andayani, S. (2021). Keefektifan pendekatan STEM berbantuan Wolfram Alpha pada pembelajaran matematika ditinjau dari motivasi dan kemandirian belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 8(2).
Ayu, D. W., Triwoelandari, R., & Fahri, M. (2019). Media pembelajaran powtoon terintegrasi nilai-nilai agama pada pembelajaran IPA untuk mengembangkan karakter. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 65-74.
Dewi, N. L., Dantes, N., & Sadia, I. W. (2013). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap sikap ilmiah dan hasil belajar IPA (Doctoral dissertation, Ganesha University of Education).
Hermawan, A. (2017). Konsep belajar dan pembelajaran menurut al-ghazali. Qathrunâ, 1(01), 84-98.
Hidayati, N., Irmawati, F., & Prayitno, T. A. (2019). Peningkatan keterampilan berpikir kritis mahasiswa biologi melalui multimedia stem education. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(2), 84-92.
Ilmi, S. A., Ratnawati, R., & Subhan, M. (2021). Pengaruh Pendekatan Science, Technology, Engineering, Mathematics (STEM) terhadap Hasil Belajar Tematik Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5976-5983.
Istiqlal, A. (2018). Manfaat media pembelajaran dalam proses belajar dan mengajar mahasiswa di perguruan tinggi. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 3(2), 139-144.
Izzani, L. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran STEM Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Asam Basa di SMA Negeri 1 Baitussalam Aceh Besar. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Kasim, S. (2018). Deskripsi Jenis-Jenis Belajar Siswa Kelas X APK SMK Negeri 1 Suwawa Kabupaten Bone Bolango. Skripsi, 1(111413034).
Mau'izhah, F. R., Rahman, T., & Mulyana, E. H (2021). Dasar Pengembangan Media Sailboats a Track Model Pembelajaran Stem Untuk Kelompok B Sub Tema Benda-Benda Alam. Jurnal Paud Agapedia, 5(1), 90-99.
Mariana, I. M. A., & Praginda, W. (2009). Hakikat IPA dan pendidikan IPA. Bandung: PPPPTK IPA.
Muhajir, M. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Materi Volume Kubus dan Balok di Kelas V MI Miftahul Ulum Jegreg.
Nainggolan, M., Tanjung, D. S., & Simarmata, E. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2617-2625.
Pingge, H. D., & Wangid, M. N. (2016). Faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa sekolah dasar di kecamatan kota Tambolaka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(1), 107-122.
Rahmawati, A. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 1-8.
Reffiane, F., Kaswinarni, F., & Rahmawati, I. (2017). Analisis Media Pembelajaran Tema Lingkungan Bermuatan Nilai Karakter di Sekolah Dasar.
Setyawan, R. A., & Kristanti, H. S. (2021). Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1076-1082.
Sukmawijaya, Y., Suhendar, S., & Juhanda, A. (2019). Pengaruh model pembelajaran stem-pjbl terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada materi pencemaran lingkungan. Jurnal BIOEDUIN: Program Studi Pendidikan Biologi, 9(2), 28-43.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum merdeka belajar kampus merdeka: Sebuah kajian literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185-201.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.