PENERAPAN PERMAINAN TRADISIONAL SUNDA MANDA UNTUK MENINGKATKAN MINAT MEMBACA SISWA KELAS 1 DI SD N NGADIREJO 03

Authors

  • Kurnia Listriana PGSD Program Profesi Guru Universitas PGRI Madiun
  • Raras Setyo Retno PGSD Program Profesi Guru Universitas PGRI Madiun
  • Dian Ari Puspitaningrum SDN Ngadirejo 03

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9766

Keywords:

Sunda Manda Traditional Games, learning outcomes

Abstract

The Sundanese Manda game is a traditional Indonesian game that can be used to activate students and motivate students to increase their interest in reading, especially in Indonesian subjects. Indonesian Language Learning in Elementary Schools has a very important role for the development of language skills, namely reading skills, writing skills, listening skills, and speaking skills. The research objective was to find out how successful the application of Sundanese Manda traditional media was in increasing students' interest in reading at Ngadirejo 03 Public Elementary School, Wonoasri District, Madiun Regency, in the Indonesian language subject. This type of research is Classroom Action Research (PTK) with data collection methods in the form of observation, interview methods and documentation. The research subjects were 26 grade 1 students of SD N Plumpungrejo 01. Data analysis model with interactive analysis from Matthew B Miles & Hubermen which has four main data collection techniques, namely data collection from cycle I and cycle II, data reduction or summarizing the data obtained, data presentation and drawing conclusions or verification. The results of the analysis in the first cycle the average student interest in reading reached 65.38% and in the second cycle it increased to 88.46%. This shows that the application of the Sundanese game has a positive impact on increasing the reading interest of grade 1 students at SD N Plumpungrejo 01 in the 2022/2023 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44.

Anggita, G. M. (2018). Eksistensi permainan tradisional sebagai warisan budaya bangsa. JOSSAE (Journal of Sport Science and Education), 3(2), 55–59.

Anjani, S., Dantes, N., & Artawan, G. (2019). Pengaruh implementasi gerakan literasi sekolah terhadap minat baca dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas v sd gugus ii kuta utara. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(2), 74–83.

Atfal, M. F. (2022). PENERAPAN PERMAINAN TRADISIONAL ENGKLEK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DI SD NEGERI 024 SAMARINDA UTARA TAHUN 2022. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 183–191.

Erwin. (2021). PERAN BAHASA INDONESIA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA. 4(2), 38–44. https://doi.org/10.31764

Gustian, U., Supriatna, E., & Purnomo, E. (2019). Efektifitas modifikasi permainan tradisional dalam pengembangan physical literacy anak taman kanak-kanak. Jurnal Keolahragaan, 7(1), 23–33.

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164.

Horunisa, P. S. (2020). Media Permainan Sunda Manda Robot Bercahaya Untuk Kemampuan Keseimbangan Anak. Jurnal Golden Age, 4(01), 1–11.

Irawan, R. J. (2022). Studi literatur: Efektivitas modifikasi dalam permainan tradisional pada eksistensi permainan anak era generasi z. Jurnal Kesehatan Olahraga, 10(01), 129–136.

Ismawati, P., & Lutfiah, L. (2020). Pengaruh Permainan Sunda Manda Geometris terhadap Aspek Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di Kelompok Bermain Cahaya Qolbi Mojokerto. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 6(1), 52–64.

Iswinarti, I. (2010). Nilai-nilai terapiutik permainan tradisional engklek pada anak usia sekolah dasar. Muhammadiyah University Malang.

Kurniawan, A., Fayola, A. D., Kolong, J., & Juniati, S. (2023). Penelitian Tindakan Kelas. Global Eksekutif Teknologi.

Lasmono, B., Cholid, A., & Wiyarno, Y. (2022). PENGEMBANGAN PERMAINAN SUNDA MANDA BERKELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN INTERPERSONAL ANAK USIA SEKOLAH DASAR. STAND: Journal Sports Teaching and Development, 3(2), 30–39.

Lestari, A. F., Salahudin, A., & Sofyan, M. (2022). Penerapan Metode Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I SDN Babakan 04 Cilacap Jawa Tengah. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 14(2), 145–156.

Maulana, K., & Nurunnisa, E. C. (2020). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Anak melalui Permainan Tradisional Sunda Manda. Tarbiyat Al-Aulad: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2).

Mirnawati, L. B., & Fabriya, R. A. V. (2022a). Penerapan Media Flipbook untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(1), 22–38.

Mirnawati, L. B., & Fabriya, R. A. V. (2022b). Penerapan Media Flipbook untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(1), 22–38.

Murtiningsih, L. (2018). Pengaruh minat baca terhadap hasil belajar IPS siswa kelas V SD se-Gugus Kusuma. Basic Education, 7(40), 4–9.

Nugraha, Y. A., & Manggalastawa, M. (2021). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(1), 31–37.

Nurlaela, L., Samani, M., Asto, I. G. P., & Wibawa, S. C. (2018). The effect of thematic learning model, learning style, and reading ability on the students’ learning outcomes. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 296(1), 012039.

Prastowo, A. (2018). Permainan tradisional Jawa sebagai strategi pembelajaran berbasis kearifan lokal untuk menumbuhkan keterampilan global di MI/SD. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 2(1), 1–28.

Qulloh, F. I. (2021). Pengembangan Literasi Dalam Peningkatan Minat Baca Santri Pada Perpustakaan Mini Pesantren Pelajar Al-Fath Rejomulyo Kediri. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 1(2), 71–78.

Retno, R. S. (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Content Video Pada Pembelajaran Konsep Dasar Sains Mahasiswa. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(1), 1–11.

Royana, I. F. (2017). Pelestarian kebudayaan nasional melalui permainan tradisional dalam pendidikan jasmani. Seminar Nasional KeIndonesiaan II Tahun 2017 “Strategi Kebudayaan Dan Tantangan Ketahanan Nasional Kontemporer, FPIPSKR Universitas PGRI Semarang, 1–11.

Rustan, E., & Munawir, A. (2020). Eksistensi Permainan Tradisional Edukatif Pada Generasi Digital Natives. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 181–196.

Saodah, S., Amini, Q., Rizkyah, K., Nuralviah, S., & Urfany, N. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(3), 375–385.

Sari, M. Z., Gunawan, A., Fitriyan, Y., & Hilaliyah, N. (2023). Pengaruh minat baca siswa terhadap hasil belajar pada pelajaran bahasa Indonesia di SD Negeri 1 Ciporang. DWIJA CENDEKIA Jurnal Riset Pedagogik, 7.

Ulum, B., Fantiro, F. A., & Arifin, B. (2022). Peningkatan Fisik Motorik Menggunakan Modifikasi Permainan Pada Pembelajaran Penjas Melalui Lesson Study Di SDIB KBRI Thailand. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(2), 175–185.

Ulya, H. (2017). Permainan tradisional sebagai media dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 6(11), 371–376.

Verawati, L., Formen, A., & Utanto, Y. (2020). Permainan Tradisional Untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas), 3(1), 180–185.

Wijayanti, R. (2018). Permainan tradisional sebagai media pengembangan kemampuan sosial anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1).

Downloads

Published

2023-09-28