IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN SIKLUS 5E TERHADAP KETERAMPILAN PROSES SAINS DALAM MATA PELAJARAN IPA KELAS V SD MUHAMMADIYAH 8 TULANGAN

Authors

  • Nisful Laili Nurjanah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Noly Shofiyah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9556

Keywords:

Science, KPS, Learning Cycle 5E

Abstract

The purpose of this study was to determine the existence of an increase in learning through the 5E Cycle model on Science Process Skills in Science Subjects of grade V SD Muhammadiyah 8 Tulangan. The type of research used is pre-experimental quantitative research with a one-group pretest posttest design. The population used in the study was all fifth grade students of SD Muhammadiyah 8 Tulangan consisting of 2 classes with a total of 59 students. The research sample taken was one class of fifth grade students of SD Muhammadiyah 8 Tulangan which amounted to 28 students. The sampling technique used was Purpovise sampling. The research instrument used was the KPS test. The data analysis technique in this study used the paired t-test formula. The results stated that the use of the 5E cycle learning model on KPS in science subjects showed an increase. Based on the results of the normalized gain score shows the average pretest results before treatment value of 43.04 and the average posttest results after treatment to 72.21. Thus, with the implementation of the 5E cycle learning model on students' KPS in science subjects, there was an increase in the average value of 115.25 with an N-Gain score of 1.52.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Candra Puspita Rini. (2017). Pengaruh Pendekatan Sets (Science, Environme, Technology, and Society Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar.

Astriani, D., & Nisa’ul Istiqomah, N. (2016). Model Pembelajaran Learning Cycle 5E: Mengaktifkan Siswa Pada Materi Suhu Dan Perubahannya. 2016. http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppipa

Aziz Rahmat Putra, N., & Suana, W. (n.d.). (2015) Pengaruh Keterampilan Proses Sains Dan Sikap Ilmiah Terhadap Pemahaman Konsep IPA.

Damayanti, I. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Mrningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar.

Dara Ika Sari. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Siklus 5E Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.

Hasyim, M., Tarbiyah, F., Uin, K., Makassar, A., Sultan, J., 36, A. N., & Gowa, S. (2014). Penerapan Fungsi Guru Dalam Proses Pembelajaran.

Hendrayana, S. (2017). Mningkatkan Keterampilan Berpikir Rasional Siswa Melalui Model Sains Teknologi Masyarakat Pada Konsep Sumber Daya Alam (Vol. 1).

Komang, I., Wijaya, W. B., Suastra, W., & Muderawan, W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Genertif Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Dan Keterampilan Proses Sains. In Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan IPA (Vol. 4).

Marudut, M. R. H., Bachtiar, I. G., Kadir, K., & Iasha, V. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran IPA melalui Pendekatan Keterampilan Proses. Jurnal Basicedu, 4(3), 577–585. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.401

Nanda, Y., Putra Sartika, R., & Hadi Program Studi Pendidikan Kimia FKIP Untan Pontianak, L. (2017). Penerapan Model Siklus Belajar 5E Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Pada Materi Asam Basa.

Nugraheni Sofian Latif. (2012). Pengaruh Penerapan Model Pembelaran Learning Cycle 5E. Skripsi.

Ranita et, all. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Cycle Learning 5E Terhadap Keterampilan Sains Peserta Didik Sekolah Dasar (Vol. 3).

Rahmah, Y., Nasir, M., & Azmin, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran 5E Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Siswa Penerapan Model Pembelajaran 5E Untuk Meningkat Keterampilan Proses Sains Dan Sikap Ilmiah

Rifatul Mahmudah, I., Makiyah, Y. S., & Sulistyaningsih, D. (2019). Profil Keterampilan Proses Sains (KPS) Siswa SMA di Kota Bandung. (Vol. 1, Issue 1).

Santi Ari Dewi. (2020). Peningkatan KPS Melalui Model Pembelajaran Learning Cycle 5E.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan.

Syahwal Fitriani. (2016). Penerapan Keterampilan Proses Sains (KPS) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. In JIM) Pendidikan Fisika (Vol. 1, Issue 4).

Yuliati, Y. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2). http://timssandpirls.bc.edu/data-release-

Downloads

Published

2023-09-27