HUBUNGAN PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS V SD GUGUS V KECAMATAN PRAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9307Keywords:
reading comprehension ability, vocabulary masteryAbstract
The background of this research is the mastery of vocabulary and reading skills of fifth-grade students in elementary school cluster IV Praya. This research method is descriptive quantitative with a correlational type which aims to determine the correlation between vocabulary mastery and the reading comprehension ability of fifth-grade students at elementary school cluster IV Praya, totaling 131 students. The sampling technique used was a simple random sampling technique with a sample of 99 students. The data collection technique used is hypothesis testing, namely the product moment correlation technique with the prerequisite test, namely the normality test and the data linearity test. After analyze the data, the results obtained are rcount = 0.755 and rtable = 0.196 with N = 99 at a significance level of 5% or (rcount > rtable, namely 0.755 > 0.196) which means that there is a strong correlation between vocabulary mastery and the reading comprehension ability of fifth-grade elementary school students cluster IV Praya District.Downloads
References
Adityaningrum, Dyah, dkk. 2021. Studi hubungan antara penguasaan kosakata dan minat menulis dengan keterampilan menulis deskripsi pada peserta didik kelas V sekolah dasar. Jawa Tengah: Universitas Sebelas Maret.
Arios, Emaslim. 2021. Peningkatan Penguasaan Kosakata Melalui Model Pembelajaran Scramble pada Siswa Kelas V SD Negeri 040551 Lau Pakam Tahun Pelajaran 2019/2020. Medan: Kampus Induk UISU.
Creswell, John, W. (2016). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Dalman. 2014. Keterampilan Membaca. Jakarta:Rajawali Press
Diliana, A., Saputra, H. H., & Setiawan, H. (2021). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 57-65.
Dewi, D. K., Safruddin, S., Setiawan, H., & Makki, M. (2021). Pengaruh Metode SQ3R Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas Iv Sdn 2 Rumak Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 1(2), 44 - 51.
Djiwandono, Soenardi. 2011. Tes Bahasa Pegangan bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: Indeks.
Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. 2015. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) (On-line) tersedia https://kbbi.kemdikbud.go.id/
Kholiq, Abdul. 2018. Tingkat Membaca Pemahaman Siswa SMAN 1 Bluluk Lamongan. Jurnal Reforma. Vol 7, No 1. Hlm. 1—11
Laily, I. F. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 3(1).
Lestari, Yunita Agung. (2019). “Pengembangan Berbasis IT”.Skripsi. Universitas Sebelas Maret Surakarta
Nurgiyantoro, Burhan. 2014. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta:BPFE-Yogyakarta
Priyatno, Duwi. 2014. SPSS 22 Pengolahan Data Terpraktis.Yogyakarta: CV
Andi Offset.
Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Riduwan dan Akodon. 2015. Rumus dan Data dan Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta.
Saddhono, K., Slamet. (2014). Pembelajaran Keterampilan Bahasa Indonesia: Teori dan Aplikasi Edisi 2. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sari, P. A. P. (2020). Hubungan Literasi Baca Tulis Dan Minat Membaca Dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 141-152.
Sari, Maftuhatul Ulumiyah Kumalasari, et al. "Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Permainan Anagram di Sekolah Dasar." Jurnal Basicedu 5.5 (2021): 3614-3624.
Sari, Y., Ramadhan, S., dan Rasyid, Y. (2018). Hubungan antara keterampilan membaca pemahaman dengan keterampilan menulis teks laporan hasil observasi siswa kelas X SMK Negeri 3 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 7 (3).
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Siregar, Syofian. 2017. Statistika Deskriptif untuk Penelitian. Jakarta: PT Raja Grafindo Permai.
Somadayo, Samsu. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta:Graha Ilmu
Tarigan, Henry G. 2015. Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.
Teruna, D., & Ardiansyah, T. (2022). Analisis Penjualan Produk Online UMKM melalui Marketplace dan E-Commerce dengan Pendekatan Binary Logistic Regression. JURNAL PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 10(1), 204-220.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.