ANALISIS PROBLEMATIKA IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9191Keywords:
Problematic, Curriculum, Independent StudyAbstract
This study aims to analyze the problems of implementing the independent learning curriculum in SDN Pamotan. The data collection method was carried out qualitatively with data analysis techniques carried out according to Miles and Huberman's theory with three steps namely; data condensation, data presentation, and drawing conclusions or verification. The results of this study indicate that there are still some problems implementing the independent learning curriculum at the planning stage in the form of difficulties in compiling the Learning Objectives Flow (ATP), teachers experiencing difficulties in operating technology, teachers experiencing difficulties in developing learning models according to the independent learning curriculum based on the Student Profile Strengthening Project Pancasila (P5), lack of infrastructure facilities. While the results of the implementation phase are difficulties in following the concepts of reading, writing, and arithmetic (calistung), difficulties in using learning models that support the Independent Curriculum, difficulties in allocating time when carrying out project-based learning.Downloads
References
Agustina, N. S., Robandi, B., Rosmiati, I., & Maulana, Y. (2022). Analisis Pedagogical Content Knowledge terhadap Buku Guru IPAS pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu , 6(5), 9180–9187. Retrieved from https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3662
Aisyah Dwita, 2023. (2023). Kendala Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Di SD Negeri Unggul Lampeuneurut Aceh Besar PGSD FKIP Universitas Syiah Kuala Pendahuluan Kurikulum berfungsi sebagai cetak biru perencanaan kegiatan pendidikan untuk memenuhi tujuan yang telah ditetapkan . 8(2), 61–68.
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149
Anridzo, A. K., Arifin, I., & Wiyono, D. F. (2022). Implementasi Supervisi Klinis dalam Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8812–8818. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3990
Arisanti, D. A. K. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 243–250. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386
Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas Dan Peran Dari Guru Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Lentera, 17(1), 40–50.
Astari, T. (2022). Pengembangan Buku Teks Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. 1(2), 163–175.
Daga, A. T. (2020). Kebijakan Pengembangan Kurikulum di Sekolah Dasar (Sebuah Tinjauan Kurikulum 2006 hingga Kebijakan Merdeka Belajar). Jurnal Edukasi Sumba (JES), 4(2), 103–110. https://doi.org/10.53395/jes.v4i2.179
Fadhilah, J. R., Oktira, Y. S., & Putra, D. A. (2022). The problem of independent curriculum’s application in the students of grade 1 at SDN 04 pasar ambacang, padang. TOFEDU: The Future of Education Journal, 1(1), 24–29.
Fajri, K. N. (2019). Proses Pengembangan Kurikulum. Islamika, 1(2), 35–48. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.193
Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, I. A. (2022). Analisis Evaluasi Program Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 686–692. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 236–243. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p236-243
Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 10–17. https://doi.org/10.30998/sap.v7i1.13015
Jamjemah et al. (2022). Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa ANALISIS KESIAPAN GURU DALAM MELAKSANAKAN PEMBELAJARAN Pendahuluan Guru merupakan peran strategis dalam peningkatan mutu pembelajaran di kelas . Tidak sedikit yang beranggapan bahwa tugas guru itu mudah , hanya mengajar da. 8(2), 119–127.
Kusumawati, D., & Sutisna, A. (2021). Merdeka Belajar Dalam Konteks Kemandirian Belajar Siswa Respon Terhadap Regulasi Baru Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan. Jurnal Lensa Pendas, 6(1), 11–17. https://doi.org/10.33222/jlp.v6i1.1644
Mei Nur, et al. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3216
Muhafid, E. A., Retnawati, H., Olahraga, P., Pascasarjana, F., & Negeri, U. (2022). Cermin : Jurnal Penelitian Persiapan Guru Sd Untuk Menerapkan Kurikulum Merdeka Tahun 2022 : Sebuah Studi Fenomenologi the Preparation of Elementary School Teachers To Implement the Merdeka ( Independent ) Curriculum in the Year 2022 : a Phenomenological . 6, 637–652.
Naufal, H., Irkhamni, I., & Yuliyani, M. (2020). Penelitian Penerapan Program Sistem Kredit Semester Menunjang Terealisasinya Merdeka Belajar di SMA Negeri 1 Pekalongan. Jurnal Konferensi Ilmiah Pendidikan, 1(1), 141–148. Retrieved from https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/view/493
Ningrum, A. S. (2022). Pengembangan Perangkat PembelajaranNingrum, A. S. (2022) ‘Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar ( Metode Belajar )’, in PROSIDING PENDIDIKAN DASAR, pp. 166–177. doi: 10.34007/ppd.v1i1.186. Kurikulum Merdeka Belajar ( Metode Belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1, 166–177. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.186
Nur Hakiky., et al. (2023). Kurikulum merdeka dalam perspektiv filsafat konstruktivisme. 3, 194–202.
Nurcahyono, N. A., & Putra, J. D. (2022). Hambatan Guru Matematika Dalam Mengimplementasikan. 6(September), 377–384.
Rahayu, S., Rossari, D., … S. W.-J. P., & 2021, undefined. (2021). Hambatan Guru Sekolah Dasar Dalam Melaksanakan Kurikulum Sekolah Penggerak Dari Sisi Manajeman Waktu Dan Ruang Di Era Pandemi Covid-19. Jptam.Org, 5, 5759–5768. Retrieved from https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1869
Rahmadhani, et al. (2022). Dampak Transisi Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. JUPEIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(4), 41–49.
Saleh, M. (2020). Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, 1, 51–56.
Sherly, Dharma, E., & Sihombing, B. H. (2020). Merdeka Belajar di Era Pendidikan 4.0. Merdeka Belajar: Kajian Literatur, 184–187.
Siti et al., 2022. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Kurikulum Pendidikan, 10(1), 1–52. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026
Triscova, V., Rahma, F. A., & Nurlillahi, A. A. (2022). Persepsi Guru Sekolah Dasar Dalam Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar. 1(Desember), 75–82.
Wahyuni, R., & Berliani, T. (2019). Problematika Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 3(2), 63–68. https://doi.org/10.17977/um025v3i22019p063
Yaelasari, M., & Yuni Astuti, V. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Cara Belajar Siswa Untuk Semua Mata Pelajaran (Studi Kasus Pembelajaran Tatap Muka di SMK INFOKOM Bogor). Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(7), 584–591. https://doi.org/10.36418/japendi.v3i7.1041
Zahir, A., Nasser, R., Supriadi, S., & Jusrianto, J. (2022). Implementasi kurikulum merdeka jenjang SD kabupaten luwu timur. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Bagi Masyarakat, 2(2), 1–8.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.