PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR IPA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9119Keywords:
Learning Media, Pop Up Book Media, Learning OutcomesAbstract
This research essentially examines the implications of using Pop Up Book learning tools on the results of a study on the human digestive system in fifth-grade students. The method used is a Nonequivalent Control Group Design with a Quasi-experimental approach, where data from two experimental and control groups are compared. The research sample consists of 60 students, with 28 students in the experimental group and 32 students in the control group. Data was collected using pretest and posttest multiple-choice questionnaires. The output obtained shows that the mean posttest score in the experimental group is 81.11, while in the control group it is 57.59. The results of the t-test hypothesis indicate a Sig. (2-tailed) value of 0.000 < 0.05 for both groups, which means that the null hypothesis (Ho) is rejected, and the alternative hypothesis (Ha) is accepted, indicating the effectiveness of using Pop Up Book learning tools in improving the learning outcomes of fifth-grade students in the subject of the human digestive system at SDN Sunter Agung 01.Downloads
References
Arip, Malfia, and Hijrawatil Aswat. 2021. “Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3(1):261–68. doi: 10.31004/edukatif.v3i1.329.
Djamaluddin, Ahdar, and Wardana. 2019. Belajar Dan Pembelajaran.
Dula, Stefani Nadya G. 2017. “Pengembangan Media Pop-Up Book Pada Materi Bentuk Permukaan Bumi Sdn Mangunsari Semarang.” Universitas Negeri Semarang 1–108.
Fitriana Khoirun Nisaa, Zuanita Adriyani. 2021. “PENGARUH PENGGUNAAN POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI KONSEP SIKLUS AIR.” 1(1):41–49.
Hanif Lathifah, Sugiarti, Prilia Rahmadina. 2023. “PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI BENDA KONKRET KELAS IV A DI MOSA (SD MOJOREJO 01 KOTA BATU).” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 08.
Hanifah, Tisna Umi. 2014. “Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Negeri Pembina Bulu Temanggung).” Early Childhood Education Papers ( Belia) 3(2):46–54. doi: https://doi.org/10.15294/belia.v3i2.3727.
Hasan, Muhammad; Milawati; Darodjat; HarahapTuti Khairani; TahrimTasdin; 2021. Media Pembelajaran.
Hasanah, Uswatun. 2019. “Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sd Negeri 99 Kota Bengkulu.” IAIN Bengkulu 1–114.
Junaidi, Junaidi. 2019. “Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar.” Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan 3(1):45–56. doi: 10.35446/diklatreview.v3i1.349.
Mutaqin, Ejen Jenal, Muhammad Nurjamaludin, and Nia Alfiyanti. 2021. “PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA POP-UP BOOK TERHADAP MINAT BELAJAR IPA (Studi Eksperimen Terhadap Siswa Kelas V SDN 1 Cibunar).” CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar 1(2):73–81. doi: 10.31980/caxra.v1i2.1463.
Nurlita Sari, Vevy Liansari. 2023. “PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA NYARING PADA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 08.
Pane, Aprida, and Muhammad Darwis Dasopang. 2017. “Belajar Dan Pembelajaran.” FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman 3(2):333. doi: 10.24952/fitrah.v3i2.945.
Rohani. 2019. “Diktat Media Pembelajaran.” Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 1–95.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. ke-1. edited by A. Nuryanto. Bandung: ALFABETA.
Ulfa Meila Elfiana, Aan Widiyono, Erna Zumrotun. 2022. “Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Alim (Alat Indra Manusia) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Tunahan Jepara.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4(3):523–27.
Wisudawati, Asih Widi, and Eka Sulistyowati. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. PT. Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.